

Dirkje van den Nulft werkte jarenlang als taal- en dramadocent op de pabo. Marianne Verhallen was docent aan de pabo en de Universiteit van Amsterdam, waar zij onderzoek deed naar woordkennisopbouw.
Meer over de auteursMet woorden in de weer
praktijkboek voor het basisonderwijs
Paperback Nederlands 2009 2e druk 9789046901571Samenvatting
Woordkennis is een voorwaarde voor schoolsucces. Leerlingen met onvoldoende woordenschat kunnen niet alleen de lessen niet goed volgen; zij leren ook minder snel nieuwe woorden en begrippen bij. Als je als leerkracht de resultaten van je klas wilt verbeteren, zul je op zoek moeten naar nieuwe manieren om met woorden in de weer te gaan.
In 'Met woorden in de weer' presenteren de auteurs een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Aan de hand van praktische voorbeelden, opdrachten en handreikingen kun je er direct mee aan de slag in je (stage)klas. Op veel basisscholen zijn leerkrachten al enthousiast met deze aanpak aan de slag gegaan. Met indrukwekkende resultaten!
Met woorden in de weer is bedoeld voor iedere leerkracht die de woordenschatontwikkeling wil intensiveren, om uiteindelijk alle lessen en klassenactiviteiten te verrijken.
Marianne Verhallen schreef eerder samen met Simon Verhallen het didactiekboek Woorden leren, woorden onderwijzen (CPS Uitgeverij). Bij Uitgeverij Coutinho was ze medeauteur van Taalontwikkeling op school en Taal, een zaak van alle vakken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marianne Verhallen
Inhoudsopgave
1.1 De macht der gewoonte
1.2 De ideale klas
1.3 De oude Comenius
1.4 Woordenschat in het huidige onderwijs
1.5 Wat je van dit boek kunt verwachten
1.6 Hoe werk je met dit boek?
2. Willen
2.1 Woordenschat als basis
2.2 Werken aan woordenschat is werken aan schoolsucces
2.3 Met woorden in de weer
2.4 Waar een wil is, is een weg
2.5 Ik zou willen dat…
3. Weten
3.1 Wo(o)rd wijzer
3.2 Hoe kinderen woorden leren
3.3 Woorden en woordenschatuitbreiding in het onderwijs
3.4 Hoe leerkrachten woorden moeten onderwijzen
3.5 Hoe te werken aan systematische woordenschatopbouw
3.6 Hoe je woorden moet selecteren
4. Kunnen
4.1 Oefening baart kunst
4.2 Hoe kan ik woorden verantwoord selecteren?
4.3 Hoe kan ik woorden voorbewerken?
4.4 Hoe kan ik woorden semantiseren?
4.5 Hoe kan ik woorden consolideren?
4.6 Hoe kan ik woorden controleren?
5. Meer kunnen
5.1 Selecteren met het oog op frequentie, nut en pregnante context
5.2 Selecteren met het oog op netwerkopbouw en kennisverwerving
5.3 Woorden aanbieden: optimaal voorbewerken
5.4 Woorden aanbieden: optimaal semantiseren
5.5 Woorden inoefenen: optimaal consolideren
5.6 Woordkennis checken: optimaal controleren
6. Doen
6.1 De beslissende stap
6.2 De kracht van de leerkracht
6.3 Met woorden in de weer: investeren in jezelf
6.4 Met woorden in de weer: investeren in je leerlingen
6.5 Doen is speels doen!
6.6 Doen is blijven doen!
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan