Lees verder


Antoine van Agtmael is voormalig adjunct-directeur van de International Finance Corporation, een onderdeel van de Wereldbank dat privé-investeringen in ontwikkelingslanden reguleert.
Meer over Antoine van AgtmaelDe nieuwe multinationals
Hoe bedrijven uit Brazilië, China, India, Korea en Mexico de westerse markten overnemen
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789047000259Samenvatting
Corus, het Nederlands-Engelse staalbedrijf, werd overgenomen door het Indiase Tata. Wie had er ooit eerder van deze gigant gehoord? En staan ons nog meer van dergelijke overnames te wachten?
Antoine van Agtmael, expert op het gebied van emerging markets, beschrijft in zijn nieuwe boek de multinationals die binnen niet al te lange tijd de machtsbalans op de wereldmarkt zullen verschuiven.
Deze multinationals komen nu eens niet uit Amerika of Europa, maar voornamelijk uit landen met opkomende economieën, zoals Brazilië, Mexico, Korea, India en China. De grote namen zijn Haier, Yue Yuen, Embraer, Infosys - en nog vele andere die ons onbekend in de oren klinken.
Met zijn unieke kennis van (investeringen in) opkomende economieën onthult Van Agtmael wat dit voor bedrijven zijn en hij analyseert hoe ze strategisch opereren, kunnen groeien, de top bereiken en hun westerse concurrenten uit de markt drukken. Maar tegelijk laat hij zien hoe westerse bedrijven hiervan kunnen leren en zich ertegen te weer kunnen stellen.
Dit boek stond op de shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2008.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Antoine van Agtmael
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoe 'opkomende markten' zijn ontstaan
Deel I Mondialisering kent geen grenzen
1 Wie volgt?
Hoe opkomende multinationals waarvan u nooit hebt gehoord u de kaas van het brood eten, uw baan inpikken of mogelijk uw volgende zakenpartner of werkgever worden
2 Tegen de verwachtingen in
Strategieën waarmee opkomende multinationals wereldbedrijven werden
Deel II Een nieuwe soort
3 Buiten het bereik van de radar: mondiale merken opbouwen vanuit opkomende markten
Samsung en Concha y Toro zetten een nieuwe trend
4 Andere manieren om merkleider te worden: overname, of wachten tot het je in de schoot wordt geworpen
Lenovo koopt IBM ThinkPad, Haier probeert Maytag over te nemen en Corona Beer krijgt bij toeval een icoon van een merk
5 De grootste exporteurs in China komen uit Taiwan: in de anonimiteit een mondiale positie opbouwen
Hon Hai en Yu Yuen maken onze computers, mobiele telefoons en schoenen
6 Eerst imitator, nu innovator
TSMC en High Tech Computer uit Taiwan boeken succes door sectoren en producten te herdefiniëren
7 Uw nieuwe mondiale werkgever?
Hyundai en CEMEX willen overal dicht bij hun klanten zitten
8 Het uitbestedingsmodel op z'n kop
Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer houdt de teugels in handen, met leveranciers uit de ontwikkelde wereld
9 Producenten van massagoederen die hun sector herdefinieerden
Aracruz, CVRD en POSCO sloegen gangbare opvattingen met succes in de wind
10 Alternatieve energieproducenten
Sasol uit Zuid-Afrika maakt olie uit steenkool en gas, in Brazilië rijden auto's op biobrandstof en Tenaris uit Argentinië maakt zijn pijpen zo naadloos dat ze kunnen worden gebruikt in de diepte van de oceaan of in een arctisch klimaat
11 De revolutie van goedkope hersenkracht
Infosys en Ranbaxy ontketenen een revolutie in softwareontwerp en generieke medicijnen
12 Nieuwe mondiale mediasterren
Televisa uit Mexico, Bollywood in India en Koreaanse spellenmakers zijn aantrekkelijk voor een mondiaal publiek
Deel III Dreigingen omzetten in kansen
13 Een creatieve reactie
Een defensieve houding of struisvogelpolitiek levert niets op – formuleer nieuw beleid, nieuwe strategieën
Deel IV Handboek voor de investeerder
14 Investeren in de eeuw van de opkomende markten: tien regels
Een door de wol geverfde investeerder kijkt naar 'trots en vooroordelen' bij het investeren in opkomende markten
Bijlage
Financiële profielen van vijfentwintig opkomende multinationals van wereldklasse
Noten
Literatuur
Woord van dank
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan