Lees verder
Purpose: Het doel als startpunt van succesvolle organisaties
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789047001195Samenvatting
Leiders van organisaties denken vaak in termen van winst, reputatie of missie, maar succesvolle leiders van ondernemingen zoals Branson van Virgin of Gates van Microsoft denken en handelen ook vanuit Doelen. Het Doel is datgene wat de organisatie goed en waardevol vindt en waarnaar ze wil handelen.
In dit boek zet de wereldberoemde consultant Nikos Mourkogiannis het denken over succesvolle organisaties op zijn kop. Hij laat zien dat de ogenschijnlijke ondergeschiktheid van morele waarden aan winst maken niet effectief is en ook niet tot blijvend succes leidt. Morele waarden en ideeën inspireren en motiveren mensen en vormen de essentie van een organisatie. Daaruit vloeien andere zaken voort zoals missie, visie, strategie en winst.
Aangetrokken door het werk van grote filosofen als Aristoteles, Hume, Kierkegaard en Nietzsche en gebruikmakend van voorbeelden van talloze ondernemingen onderscheidt Mourkogiannis de vier belangrijkste typen Doelen:
1 Ontdekking oftewel het nieuwe willen weten en doen
2 Excellentie oftewel het goede willen doen
3 Altruïsme oftewel het geluk van mensen willen stimuleren
4 Heldendom oftewel prestaties willen leveren
De auteur laat zien hoe je deze doelen kan inschakelen om eenheid te creëren binnen de onderneming en zo de onderneming te versterken en duurzaam succesvol te zijn. Een belangrijk boek voor iedereen die dieper wil nadenken over essenties van leiderschap en ondernemerschap.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Voorwoord
Deel I Wat is het morele doel?
Hoofdstuk 1 Introductie tot het morele doel
Hoofdstuk 2 De echte waarde van een moreel doel
Hoofdstuk 3 Wat een moreel doel niet is
Deel II Geweldige verhalen over het morele doel
Hoofdstuk 4 Tom Watsons passie voor ontdekking
Hoofdstuk 5 Warren Buffet en de voortreffelijkheid van een financieel kunstenaar
Hoofdstuk 6 Sam Waltons altruïstische betrokkenheid bij de klant
Hoofdstuk 7 Het heroïsche morele doel van Henry Ford en Siegmund Warburg
Deel III Hoe een moreel doel leidt tot succes
Hoofdstuk 8 Het morele doel en het moreel
Hoofdstuk 9 Het morele doel en vernieuwing
Hoofdstuk 10 Het morele doel en concurrentievoordeel
Hoofdstuk 11 Het morele doel en leiderschap
Epiloog: Het morele doel in actie
Bijlage I Panthea en Booz Allen Hamilton: ons plan
Bijlage II Vijftig hoofdzaken
Noten
Kritische bibliografie
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan