Lees verder


Peter Robertson heeft een achtergrond als psychiater/ psychotherapeut, gecombineerd met een vijfentwintig - jarige internationale consulting-ervaring die begon bij KPMG.
Meer over Peter RobertsonDe ecologische leider
De natuurlijke cyclus van kernwaarden en organisaties
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789047004929Samenvatting
In dit unieke boek geeft organisatiedeskundige Peter Robertson een frisse en inspirerende kijk op groei in organisaties. Hij neemt hierbij de ecologie, de dynamiek in levensgemeenschappen, als uitgangspunt.
Robertson toont aan dat er ook in bedrijven een natuurlijke groeicyclus is: in de 'lente' moet u zaaien (creativiteit aanwakkeren, innoveren), in de 'zomer' kunt u bloeien (markt uitbreiden), in de 'herfst' moet u oogsten (winst maximaliseren) - en in de 'winter' valt u terug naar een nieuw beginpunt om weer te gaan innoveren. Een ecologisch leider herkent elke fase en weet wie en welke middelen hij daarvoor moet inzetten
Ecologisch leiderschap is ook het besef dat de kernwaarden van een bedrijf niet van bovenaf opgelegd kunnen worden. Die waarden moeten eveneens groeien - en ze komen alleen naar voren uit het gedrag van medewerkers. Het bedrijf is wat de medewerkers doen.
Elke leider moet zich bewust zijn van deze processen om de kracht van zijn bedrijf of team te maximaliseren.
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Peter Robertson
Inhoudsopgave
Inleiding
-Waarom waarden belangrijk zijn voor organisaties
-Wat zijn organisatiewaarden?
-Waarden: hoe we het nu doen
-Een nieuw verhaal over waarden
-Verlies van waarden
-Het hebben van waarden
1. Zelforganiserende systemen
-Wat is een emergente, zelforganiserende eigenschap?
-Het belang van 'dingen laten gebeuren'
-Oorzaak-gevolg versus voorwaarde-gevolg
-Het belang van diversiteit en slordigheid
-Het belang van dynamiek en patroonherkenning
-Attractoren: een speciaal soort emergente eigenschappen
-Eerlijkheid – een casestudy: hoe waarden ontstaan en verdwijnen
-Juist wanneer je niet te vertrouwen bent, kun je bewijzen dat je dat wel bent: beslissende momenten
-We hebben geen waarden, we zijn waarden
-Belangrijke punt in dit hoofdstuk
2. Groeien en in verval raken
-Leven en groei
-Feedbackcontrole
-Feedbackforwardsturing
-Twee vormen van onderzoek
-Feedback en feedbackforward samen: het proces van groei en verval
-De groeicyclus in kaart brengen
-Vernieuwing is vernietiging
-De boer en de waardegedreven zakenman zouden vrienden moeten worden
-Bied altijd je excuus aan, geef altijd uitleg – maar doe ook iets
-Paradoxen die je helpen met waarden om te gaan
3. De ecologisch leider
-Wat is een leider?
-De basis van leiderschap en waarden
-Goed communiceren
-De (kleine) dictator in ons hoofd: oorzaak en gevolg en de afwezigheid van controle
-Op welk niveau ben ik actief?
-Consistent zijn betekent dingen niet herhalen
4. Het ontstaan van waarden bevorderen
-De varifocale blik: zowel het patroon als de belangrijke details zien
-Het is de taak van een leider om toe te zien op de voorwaarden voor groei
-Leiders accepteren risico's
-Weten waar je je op de S-curve bevindt: de worsteling van iedere leider
-Verschillende mensen leveren verschillende bijdragen ij verschillende fasen van de S-curve
-Wie ben ik?
-Mensenmensen
-De gevaren om succesvol te zijn
-Laat je niet tegenhouden door bezitterig gedrag
-Pr- en communicatiebureaus zijn hulpmiddelen, geen gevangenbewaarders
Nawoord
Een nieuwe synthese en alledaagse wonderen
Bijlage
Het meten van ecosystemen
Woordenlijst
Verder lezen
Noten
Dankbetuiging
Register
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan