
Lees verder
We denken doorgaans dat we goed geïnformeerde, logische beslissingen nemen. Maar als er iets logisch is, dan is het wel hoe onlogisch wij mensen ons vaak gedragen. Of we nu afvallen of stoppen met roken, een auto kopen of verliefd worden - het enige wat we systematisch doen is onszelf voor de gek houden, te veel betalen, situaties onderschatten en treuzelen.
Vreemd genoeg is dit irrationele gedrag niet willekeurig of nutteloos. Het is methodisch en voorspelbaar - wat ons volkomen onlogisch maakt. Ariely heeft met 'Volkomen onlogisch' een leerzame en vermakelijke everseller geschreven die ons op een zeer herkenbare manier wijst op ons gedrag.
economie psychologie besluitvorming irrationaliteit gedragseconomie irrationele keuzes cognitieve biases consumentengedrag marketing relativiteit prijsperceptie zelfbeheersing sociale normen marktnormen gratis aanbiedingen bezitseffect uitstelgedrag ankereffect opwinding placebo-effect eerlijkheid nul-prijs-effect overconsumptie spaargedrag vertrouwen opties openhouden verliesaversie verwachtingseffect