Lees verder


Pim Elfferich is een communicatieman pur sang, met een voorliefde voor interne communicatie.
Meer over Pim ElfferichHoera, het is weer maandag!
Medewerkertevredenheid door interne communicatie
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789058712363Samenvatting
Pim Elfferich interviewde communicatiemensen bij 'de leukste werkgevers van Nederland', die een Medewerker Tevredenheids Award hebben gewonnen. Hij ontdekte bij deze organisaties een opvallende overeenkomst: ze hebben allemaal bijzonder veel aandacht voor de interne communicatie en gaan daar bewust, consequent en doordacht mee om.
Deze samenhang tussen open interne communicatie en de tevredenheid van de medewerkers blijkt duidelijk uit de zeven indringende bedrijfscases: SNS Bank, Univé, PCM Grafisch Bedrijf Amsterdam, Grolsch, Heembouw, Van Gansewinkel en De Nederlandsche Bank vertellen openhartig over de veranderingsprocessen in hun organisaties, en hoe ze de interne communicatie rond die veranderingen met succes hebben aangepakt.
Naast de cases beschrijft de auteur algemene principes rond medewerkertevredenheid en interne communicatie, en de synergetische mogelijkheden tussen HRM en interne communicatie. Het boek brengt lijnmanagers, communicatiespecialisten, HRM'ers en organisatieadviseurs zonder meer op talloze ideeën voor de aanpak van de interne communicatie in hun eigen organisatie. En dat is ook precies de bedoeling: 'Hoera, het is weer maandag!' bevat geen saaie leerstof over interne communicatie, maar is geschreven om te inspireren en ideeën op te doen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Pim Elfferich
Inhoudsopgave
Deel 1: De lessenaar
1. De piramide van lekker werken
2. Interne communicatie is hard werken
2.1. Interne communicatie: de bezigheid
2.2. Vormen van informatievoorziening en interne communicatie
2.3. Inrichting en sturing van de interne communicatie
2.4. Communicatiewetenschap en communicatiekunde: professie, vak en ambacht
2.5. Peter Drucker:'Je kunt alleen communiceren in de taal van de ontvanger, onder zijn voorwaarden.'
3. De drie parallelle communicatietrajecten
3.1. Van visie en missie tot kernwaarden
3.2. Van competentiemanagement tot loopbaanontwikkeling
3.3. Medewerkertevredenheidsonderzoek
4. Doorslaggevende factoren in medewerkertevredenheid
4.1. MTO, een specifiek instrument met bijzondere resultaten
4.2. Gebrek aan feedback en teveel zendergerichte communicatie
4.3. Hoe zijn de onderwerpenclusters in MTO globaal samengesteld?
5. IC, HRM en organisatieadvies: 'vrienden voor het leven'?
Deel 2: De werkelijkheid van alledag:
Bedrijfscases
1. SNS Bank - Zo kan het ook
2. Heembouw - Aan alles gedacht
3. Bier op zijn Grolsch - Een nieuwe blonde legende
4. Univé Verzekeringen - Daar plukt ú de vruchten van!
5. PCM Grafisch Bedrijf Amsterdam - MTO als strategische hefboom
6. Van Gansewinkel - Afval. Altijd een oplossing
7. De Nederlandsche Bank - De koers is bepaald, DNB blijft in beweging
Noten
Literatuur, websites
Dankwoord
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan