

Mark Meerbeek is de (mede-)oprichter van De AI Fabriek en Ditox. De AI Fabriek ondersteunt organisaties en hun werkprocessen middels op maat gemaakte AI-oplossingen en Ditox richt zich op de transformatie van organisaties naar hybride werken. In zijn werk voor zowel commerciële als publieke organisaties houdt Mark zich bezig met innovatieve verandervraagstukken waarin mens, strategie, proces, gedrag en ICT een belangrijke rol spelen. De auteur is dus een ervaringsdeskundige. Hij begeleidt u door het hele transformatieproces en voorziet u van waardevolle tips.
Meer over Mark MeerbeekHet nieuwe leidinggeven
De impact van AI en hybride werken
Gebonden Nederlands 2025 1e druk 9789072092762Samenvatting
Onder invloed van trends als artificial intelligence (AI) en hybride werken verandert de manier van werken en leiding geven steeds sneller. Uw organisatie kan bijna niet om deze trends heen en zal mee moeten gaan met deze veranderingen.
Hoe gaat uw organisatie om met deze trends? Wat is hun invloed op de organisatiecultuur, -structuur en de arbeidsmarkt? Hoe kunt u de veranderingen die deze trends meebrengen het beste implementeren in uw organisatie en zorgen dat mensen ze ook echt gebruiken? En, wat is de rol van de leidinggevende bij dit implementatieproces en welke managementstijl, vaardigheden en mindset zijn nodig om goed om te gaan met deze trends?
U krijgt in dit boek meer inzicht in de verschillende uitdagingen die het gevolg zijn van de introductie van AI en hybride werken. Met dit inzicht kan uw organisatie optimaal profiteren van deze snel veranderende en tevens complexe nieuwe manier van werken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Inleiding 13
1.1 De rol van leiderschap 13
1.2 Huidige impactvolle componenten die een rol spelen voor leidinggevenden en hun teams 15
1.3 Wat is de overeenkomst tussen hybride werken en AI? 17
1.4 Leidinggeven in een snel veranderende wereld 21
2 Het hybride werken is een blijvertje 25
2.1 Inleiding tot hybride werken 25
2.1.1 Een andere manier van werken 26
2.1.2 Componenten die een rol spelen 28
2.1.3 Hoe ziet hybride werken eruit in de praktijk? 28
2.1.4 Wat zijn de kansen en uitdagingen? 29
2.1.5 Visie op hybride werken 30
2.2 Inzicht in verschillende typen hybride managers 31
2.2.1 Andere manier van leidinggeven 31
2.2.2 Verschillende typen leidinggevenden 32
2.3 Leidinggeven aan hybride medewerkers 36
2.4 Leidinggeven aan hybride teams 42
2.4.1 Organisatiebrede werkafspraken maken 42
2.4.2 Teamafspraken maken 43
2.4.3 Opstellen hybride werkkader 45
2.5 50/50-aanwezigheid op kantoor en thuis: het nieuwe normaal? 46
2.6 De rol van vergaderen sinds het hybride werken 50
2.6.1 Kaders bijstellen 50
2.6.2 Werkafspraken maken 51
2.6.3 Vertrouwen 52
2.6.4 Vergadercultuur 52
3 Artificial Intelligence 55
3.1 Introductie 55
3.2 Wat is AI? 60
3.3 Kansen en uitdagingen van AI 646
3.4 Hoe AI toepassen binnen uw organisatie? 66
3.4.1 Voor welke leverancier(s), diensten of richting kiest uw organisatie? 68
3.4.2 Hoe te starten met de implementatie van AI? 71
3.5 Wetgeving, beleid en ethiek 78
3.5.1 AI-beleid ontwerpen 80
3.5.2 Ethische overwegingen bij het inzetten van AI in organisaties 82
4 De AI-revolutie 89
4.1 Evolutie of revolutie? 89
4.2 Het gaat snel, heel snel 93
4.3 Verschillende profielen in AI-kennisniveau 97
4.3.1 Vijf verschillende profielen van AI-kennisniveau 97
4.3.2 De AI-master als ideaal profiel? 100
4.4 Iedereen zijn eigen persoonlijke assistent (agent)? 101
5 De veranderende rol van leidinggevenden 109
5.1 Ontwikkelingen op het gebied van leidinggeven 109
5.2 Wat is de impact van AI op onze manier van werken en leidinggeven? 115
5.2.1 De individualisering van de werkvloer 118
5.2.2 Output en controle 119
5.3 Leidinggeven in combinatie met AI-systemen 120
5.4 Een aangepaste leiderschapsstijl in een snel veranderende zakelijke wereld 121
5.5 Het belang van vertrouwen 124
5.6 Omgaan met het gevoel van controleverlies 128
5.7 Toekomstige vaardigheden 130
5.8 De verschuiving van rollen naar taken 133
6 Waarom werk steeds meer van organisaties, leidinggevenden en teams zal vragen 139
6.1 Introductie 139
6.2 De invloed van nieuwe trends in werk op de verbondenheid met de organisatie 141
6.3 De invloed van nieuwe trends in ons werk op de organisatiestructuur 143
6.3.1 De fluïde organisatiestructuur 144
6.3.2 Voorbeeld fluïde organisatiestructuur 146
6.4 De invloed van nieuwe trends in ons werk op de arbeidsmarkt 147
6.4.1 Menselijk contact wordt een luxe? 151
6.4.2 Hogere productiviteit of niet? 152
6.4.3 AI als oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt 155
6.5 De adoptie van nieuwe manieren van werken 156
6.5.1 Adoptie op teamniveau 157
6.5.2 Adoptie praktisch gezien 158
6.5.3 Digitale vaardigheden 161
Over de auteur 165
Bronvermelding 167
Trefwoordenregister 169
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan