E-Court naast overheidsrechtspraak
Online rechtspraak als alternatieve geschilbeslechting en de garanties voor consumenten
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789088632280Samenvatting
In 2009 ging e-Court van start, een particulier initiatief dat online rechtspraak aanbiedt in de vorm van arbitrage of bindend advies. Het instituut presenteert zich als een goedkope, snelle en eenvoudige manier om relatief gemakkelijke handelsgeschillen te beslechten. Bijna elke grote zorgverzekeraar heeft e-Court inmiddels in haar polisvoorwaarden opgenomen, en dat geldt ook voor enkele grote telefoonproviders en vele andere toonaangevende bedrijven. Alleen al in 2017 daagden zij twintigduizend mensen voor e-Court.
Dit alternatief voor overheidsrechtspraak is echter niet onomstreden. Er zijn vragen over de manier waarop e-Court haar procedure heeft vormgegeven. Waarborgen voor consumenten zijn gebrekkig. De praktijk laat een groot aantal verstekzaken zien, er is sprake van de one shotter (consument) tegen de repeat player. E-Court is een goedkoop incasso-instrument voor grote organisaties geworden.
In dit boek analyseert mr. Dorien Thiescheffer deze kritiek op grondige wijze. Zij vergelijkt e-Court met andere vormen van geschilbeslechting (arbitrage, bindend advies, mediation en de overheidsrechter). De auteur toetst de arbitrageclausules van e-Court in algemene voorwaarden aan de vereisten uit artikel 6 EVRM, de Oneerlijke bedingen Richtlijn en de nationale wet, omdat consumenten zich niet bewust zijn dat ze afstand doen van toegang tot de overheidsrechter.
Ook onderzoekt de auteur of het scheidsgerecht verplicht is de overeenkomst tot arbitrage ambtshalve te toetsen aan nationaal en Europees recht, of het Nederlandse systeem met een bedenktijd van een maand (art. 6:236 sub n BW) voldoende bescherming biedt, en of verdergaande bescherming van de consument vereist is. Daarnaast besteedt de auteur aandacht aan de waarborgen van de e-Courtprocedure en de executie (de exequaturverlening): hoe dringend moet worden getoetst? Wanneer zijn e-Courtvonnissen vatbaar voor de weigering van het exequatur en/of vernietiging?
De auteur is uiterst kritisch op e-Court: wel snel en goedkoop, echter niet transparant, er zijn te weinig mogelijkheden tot hoor en wederhoor, en de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de arbiters is niet gegarandeerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding 1
1 E-Court: het begin en de eerste ervaringen 5
1.1 Inleiding 5
1.2 Oprichting 6
1.3 De procedure in 2010 8
1.3.1 Inrichting van de procedure 8
1.3.2 Kritiek op E-Court 11
1.3.2.1 Procedurele waarborgen 11
1.3.2.2 Belehrungspflicht 12
1.3.3 Nogmaals een tegenslag 13
1.4 De procedure vanaf 2011 14
1.4.1 Omvorming tot arbitrage-instituut 14
1.4.2 Het vervolg 16
1.5 Huidige stand van zaken 17
2 De plaatsbepaling van e-Court ten opzichte van andere vormen van geschilbeslechting 21
2.1 Inleiding 21
2.2 ADR, enkele opmerkingen vooraf 22
2.3 Arbitrage 23
2.3.1 Nederlandse wetgeving 25
2.3.2 Afdwingbaarheid 26
2.3.3 Voor- en nadelen 27
2.4 Bindend advies 28
2.4.1 Wetgeving 29
2.4.2 Afdwingbaarheid 30
2.4.3 Voor- en nadelen 31
2.4.4 E-Court in vergelijking tot bindend advies 32
2.5 Mediation 34
2.5.1 Juridische aspecten van mediation 34
2.5.1.1 Wetgeving 35
2.5.1.2 De mediationclausule 36
2.5.1.3 De mediationovereenkomst 37
2.5.2 A fdwingbaarheid 37
2.5.3 Voor- en nadelen 38
2.5.4 E-Court in vergelijking tot mediation 39
2.6 Overheidsrechtspraak 40
2.6.1 De procedure bij de (kanton)rechter 40
2.6.2 Europees betalingsbevel 42
2.6.3 Incasso-kort geding 43
2.6.4 E-Court in vergelijking tot de overheidsrechter 44
2.7 De plaats van e-Court 45
3 De overeenkomst tot arbitrage 49
3.1 Inleiding 49
3.2 Geldige overeenkomst tot arbitrage 51
3.2.1 Materiële vereisten 51
3.2.2 Formele vereisten 53
3.2.3 Overige ongeldigheden 54
3.2.4 Afstand van het recht op toegang tot de overheidsrechter 54
3.3 Het arbitrale beding in de algemene voorwaarden 55
3.3.1 Gebondenheid aan een arbitraal beding in de algemene voorwaarden 56
3.3.2 Arbitrale e-Courtbedingen 58
3.3.3 Oneerlijke/onredelijk bezwarende bedingen 63
3.3.3.1 De algemene norm van artikel 6:233 sub a BW 63
3.3.3.2 Oneerlijk beding ex artikel 3 Richtlijn 64
3.4 Ambtshalve toetsing door het scheidsgerecht 66
3.4.1 Niet verschenen verweerder 67
3.4.2 Arbitrabiliteit 68
3.4.3 Oneerlijke bedingen Richtlijn 68
3.5 Vedergaande bescherming van consumenten vereist? 69
4 Procedurele waarborgen 73
4.1 Inleiding 73
4.2 Artikel 6 EVRM 74
4.2.1 Eerlijke behandeling van de zaak 75
4.2.1.1 Recht om te worden gehoord 76
4.2.1.2 Motiveringsbeginsel 80
4.2.1.3 Equality of arms 80
4.2.2 Redelijk termijn 82
4.2.3 Onpartijdig en onafhankelijk gerecht 82
4.2.4 Openbare behandeling en uitspraak 85
4.3 Openbaarheid als controlefunctie 86
5 De executie 89
5.1 Inleiding 89
5.2 De exequaturverlening 90
5.2.1 De procedure tot verlofverlening 91
5.2.2 Weigering tot het verlenen van verlof 92
5.2.3 Weigeringsgronden uit artikel 1063 Rv 94
5.2.3.1 (i) Ontbreken geldige overeenkomst tot arbitrage 94
5.2.3.2 (ii) Scheidsgerecht onjuist samengesteld 95
5.2.3.3 (iii) Scheidsgerecht houdt zich niet aan opdracht 95
5.2.3.4 (iv) Niet ondertekend of met redenen omkleed 96
5.2.3.5 (v) In strijd met de openbare orde 97
5.3 Ambtshalve toetsing op grond van de Richtlijn 98
5.3.1 Doeltreffendheidsbeginsel of gelijkwaardigheidsbeginsel? 100
5.3.2 Hoe ver mag/moet de toetsing gaan? 102
5.4 Weigeren exequatur van arbitraal e-Courtvonnis 104
5.4.1 In strijd met de openbare orde 104
5.4.2 Oneerlijk in de zin van de Bijlage 105
5.4.3 Oneerlijk in de zin van de algemene norm ex artikel 3 Richtlijn 106
5.5 Consumentenbescherming versus het innen van vorderingen 108
Conclusie 111
Geraadpleegde literatuur 119
Geraadpleegde jurisprudentie 129
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan