Mr Big
Grondslagen, reikwijdte en (rechts)psychologische aspecten van de undercovermethode ‘Mr. Big’
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789088632297Samenvatting
Zowel in de bekende Posbankzaak (2017) als in de zaak Goedhart (2015) werd de ‘Mr Big’-methode toegepast. Hierbij wordt een verdachte, van wie het strafrechtelijk bewijs moeilijk is rond te krijgen, ertoe bewogen om deel te nemen aan een door de politie opgezette fictieve (criminele) organisatie. De organisatie biedt vervolgens de context waarbinnen de verdachte wordt aangemoedigd om een bekentenis af te leggen. De MRB-methode heeft als doel om een bekentenis veilig te stellen of een verdachte te kunnen uitsluiten. Deze omstreden undercovermethode is afkomstig uit Canada maar wordt nu ook toegepast in Nederland – iets wat naar verwachting in de toekomst veel vaker zal gebeuren.
In dit boek introduceert de auteur de Mr Big-methode zoals die in Canada wordt toegepast. Vervolgens komen relevante (rechts-)psychologische inzichten aan bod om zo de Nederlandse juridische situatie in kaart te brengen. Cruciaal is de vraag in hoeverre de inzet van de Mr Big-methode kan resulteren in valide bekentenissen.
Daarnaast behandelt de auteur ook andere opsporingsmethoden die raken aan de Mr Big-methode, zoals stelselmatige inwinning van informatie, infiltratie en pseudokoop en -dienstverlening. Van al deze methoden beschrijft de auteur het toepassingsbereik en de wettelijke grondslag.
Tot slot beschrijft de auteur of het Nederlandse strafrecht lering kan trekken uit het Canadese juridische kader van Mr Big en de (rechts)psychologische inzichten.
Trefwoorden
strafrecht rechtspsychologie undercover opsporingsmethoden bekentenissen bewijs nederland canada criminologie mensenrechten psychologie ethiek geloofwaardigheid wetgeving jurisprudentie verhoor politie cold cases overheid validiteit manipulatie infiltratie rechtspraak onderzoek forensica
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding 1
1 Mr Big in vogelvlucht en juridische context Canada 5
1.1 Werkwijze Mr Big 5
1.2 Juridische inbedding voor Hart en Mack 9
1.2.1 Bekentenissenregel 9
1.2.2 Zwijgrecht 13
1.2.3 Misbruik van proces 15
1.3 De verandering van Hart en Mack 18
1.3.1 Beoordelen bewijswaarde van bekentenis 21
1.3.2 Het gevaar van vooroordelen bij een MRB-bekentenis 22
1.3.3 Vergelijking bewijswaarde en bevooroordelend effect MRB-bekentenis 23
1.3.4 Tweede gedeelte van de test: misbruik van proces 23
1.3.5 Mack en de bekentenis na toelating 25
1.3.6 Huidige situatie 25
2 Rechtspsychologische inzichten Mr Big 27
2.1 Psychologische mechanismen en inschikkelijkheid 27
2.1.1 Reciprociteitsnorm 28
2.1.2 Autoriteitsfiguren 29
2.1.3 Positieve bekrachtiging 31
2.1.4 Sociale bewijskracht 32
2.1.5 Vriendschap en waardering 33
2.1.6 Angst (en intimidatie) als motivators 36
2.1.7 Conclusie ten aanzien van werkzame psychologische mechanismen 37
2.2 Totstandkoming bekentenis 37
2.2.1 Dispositie specifieke verdachte 37
2.2.2 Levensomstandigheden verdachte 38
2.2.3 Informatiepositie beoordelaars 39
2.3 Beoordeling van een bekentenis an sich 41
2.3.1 Overtuigingskracht bekentenis 42
2.3.2 MRB-bekentenis versus reguliere bekentenis 45
2.3.3 Misconcepties bekentenis 47
2.4 Een valide bekentenis 48
2.5 Ethische afwegingen 49
2.6 Conclusie en (rechts) psychologische beoordeling toetsingskader van Canada 51
3 Nederland en Mr Big 55
3.1 Juridisch kader 55
3.2 Relevante wetsartikelen en jurisprudentie 58
3.2.1 Zwijgrecht (artikel 29 Sv) 58
3.2.2 Recht op een eerlijk proces (artikel 6 EVRM) 59
3.2.3 Recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven (artikel 8 EVRM) 66
3.2.4 Mr Big en de verhouding tot de besproken wetsartikelen 67
3.3 Criteria geloofwaardigheid MRB-bekentenis 68
3.3.1 Analyse Posbankzaak 68
3.3.2 Analyse zaak Goedhart 73
3.4 Vergelijking met Canada 79
3.5 Beantwoording hoofdvraag en aanbevelingen 80
Geraadpleegde literatuur 85
Geraadpleegde jurisprudentie 95
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan