De Mr Big-opsporingsmethode en het nemo tenetur-beginsel
Slimme misleiding of ontoelaatbare druk?
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789088632792Samenvatting
De Mr Big-methode is een undercoveroperatie waarbij de politie een fictieve criminele organisatie opricht rondom een verdachte van een ernstig delict, waar het sluitende bewijs van zijn betrokkenheid nog ontbreekt. Undercoveragenten betrekken deze verdachte langzaam bij hun organisatie waar hij nieuwe vrienden maakt en goed geld verdient. Om uiteindelijk volwaardig lid te kunnen zijn van deze zogenaamde criminele organisatie, moet hij zijn verleden – en delicten – opbiechten tegenover de leider van de groep, Mr Big, ook een undercoveragent. Doel van deze methode is dan ook om een bekennende verklaring uit te lokken.
De Mr Big-methode is niet onomstreden. Met de Mr Big-methode wordt immers geprobeerd om een bekentenis te verkrijgen van een verdachte die zelf niet weet dat hij met undercoveragenten van doen heeft. De vraag is dan ook of de Mr Big-methode geen ontoelaatbare inbreuk maakt op het recht dat men zichzelf niet hoeft te belasten – het nemo tenetur-beginsel.
Gerechtshoven hebben in de Posbank- en Kaatsheuvel-zaak – twee zaken waar de Mr Big-methode is gebruikt – geoordeeld dat de bekentenissen bruikbaar waren voor het bewijs: de verdachten stonden niet onder onredelijk grote druk en de bekentenissen zijn niet zijn verkregen in strijd met de verklaringsvrijheid van de verdachte. De Hoge Raad heeft deze arresten gecasseerd en heeft overwogen dat de gerechtshoven niet voldoende hebben gemotiveerd waarom de ver-klaringsvrijheid niet zou zijn geschonden. Toch heeft de Hoge Raad de Mr Big-methode niet expliciet afgekeurd. Volgens de auteur van dit boek is dat een gemiste kans. Zijn conclusie is dat de Mr Big-methode per definitie te ver gaat: een afgelegde bekentenis tegenover Mr Big is een ontoelaatbare inbreuk op de verklaringsvrijheid van de verdachte.
Trefwoorden
strafrecht nemo tenetur-beginsel mr big-methode verklaringsvrijheid artikel 6 evrm undercoveroperaties strafprocesrecht bewijsrecht opsporingsmethoden hoge raad jurisprudentie mensenrechten artikel 29 sv posbank-zaak kaatsheuvel-zaak ehrm dwang bekentenis artikel 126j sv misleiding infiltratie fictieve criminele organisatie rechtsontwikkeling cold cases vertrouwensband
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Lijst met gebruikte afkortingen XI
1 Inleiding 1
1.1 Aanleiding 1
1.2 Nemo tenetur 2
1.3 Hoge Raad 3
1.4 Leeswijzer en methodiek 4
2 Het nemo tenetur-beginsel en artikel 6 EVRM 7
2.1 Inleiding 7
2.2 Begripsvorming en ratio’s 7
2.3 Omvang en reikwijdte van het nemo tenetur-beginsel 10
2.3.1 Artikel 6 EVRM 10
2.3.2 Rechtspraak van het EHRM 11
2.3.2.1 Funke en Murray 11
2.3.2.2 Saunders: wilsafhankelijk en wilsonafhankelijk materiaal 13
2.3.2.3 Mate van dwang of druk 14
2.4 Jurisprudentie van het EHRM ten aanzien van undercoveroperaties 16
2.4.1 Allan 16
2.4.2 Bykov 18
2.5 Nadere beschouwing 19
2.6 Resumé 20
3 Het nemo tenetur-beginsel in het Nederlandse recht 23
3.1 Inleiding 23
3.2 Artikel 29 Sv 23
3.3 Jurisprudentie van de Hoge Raad 25
3.4 De Hoge Raad en undercoveroperaties 26
3.4.1 Jailplant-arrest 26
3.4.2 Mr Big-arresten 27
3.5 Resumé 29
4 De Mr Big-methode 31
4.1 Inleiding 31
4.2 De Mr Big-methode 31
4.3 Artikel 126j Sv 33
4.4 De zaken Posbank en Kaatsheuvel 34
4.4.1 Kaatsheuvel 35
4.4.1.1 Mr Big-traject 35
4.4.1.2 Rechtbank 36
4.4.1.3 Gerechtshof 37
4.4.1.4 Hoge Raad 38
4.4.2 Posbank 39
4.4.2.1 Mr Big-methode 39
4.4.2.2 Rechtbank 40
4.4.2.3 Gerechtshof 41
4.4.2.4 Hoge Raad 41
4.5 Resumé 43
5 De Mr Big-methode in het licht van de verklaringsvrijheid 45
5.1 Inleiding 45
5.2 Het nemo tenetur-beginsel: beoordelingskader 45
5.3 De Mr Big-methode in het licht van het nemo tenetur-beginsel 46
5.4 Nadere beschouwing van de Mr Big-arresten 49
6 Conclusie 51
Geraadpleegde literatuur 53
Geraadpleegde jurisprudentie 57
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan