Elementaire Deeltjes 18 - Sociale & culturele antropologie
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789089648167Samenvatting
'Als je wilt weten wat antropologie is, moet je kijken naar wat antropologen doen,' zo schrijven de auteurs van dit Elementaire Deeltje. In deze boeiende introductie op dit vakgebied komen dus, naast de belangrijkste principes en methodes, veel voorbeelden aan bod van de antropoloog aan het werk. Puttend uit hun eigen ervaringen in Indonesië en Midden-Amerika bespreken de auteurs de wijze waarop sociale en culturele antropologie ons begrip over de menselijke samenleving en cultuur hebben helpen vormen.
Trefwoorden
antropologie cultuur samenleving etnografisch onderzoek veldwerk culturele antropologie sociale antropologie religie identiteit sociale structuren materiële cultuur verwantschap Indonesië etniciteit kaste klasse Midden-Amerika sociale organisatie rituelen conflict gender participerende observatie waarden economische antropologie symbolen voedselcultuur wereldbeeld inheemse volkeren stam natie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Peter Just
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Een geschil in Donggo: etnografisch onderzoek
2. Bijenlarven en uiensoep: cultuur
3. Een korte ontmoeting: de samenleving
4. Fernando zoekt een vrouw: seks en bloed
5. La Bose wordt Bakar: kaste, klasse, stam, natie
6. Een feestmaal in Nuyoo: mensen en hun dingen
7. Droogte in Bima: mensen en hun goden
8. Ñañuu María wordt door de bliksem getroffen: mensen en hun zelf
Nawoord: Enkele dingen die we geleerd hebben
Illustratieverantwoording
Landkaarten
Verder lezen
Index
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan