Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Klantgestuurde businessmodellen
Klantgestuurde businessmodellen
Dirk Houtgraaf

Strategisch marketeer én (gedrags)bioloog Dirk Houtgraaf is werkzaam bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Daar is hij aangesteld om de kennis van en over rijksmonumenten en cultureel erfgoed – bij het rijk, de professionals en de vele vele tienduizenden amateurs – op de kaart te zetten. 

Meer over de auteurs
Dirk Houtgraaf, Marleen Bekkers

Klantgestuurde businessmodellen

Innoveren tot in het hart van je organisatie

Gebonden Nederlands 2013 2e druk 9789089651488
Voormalig top 100Totaal 180 dagen
Dit product is niet leverbaar
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Het zijn turbulente tijden. Organisaties zijn naarstig op zoek naar nieuwe markten of naar alternatieve manieren om binnen bestaande markten winstgevend te blijven. En vragen zich af hoe ze kunnen inspelen op veranderingen in hun omgeving. Want als u zich niet voorbereidt op mogelijke koerswijzigingen, wordt u vandaag of morgen geconfronteerd met concurrenten die dat wel doen.

U kunt dus maar beter proactief verkennen wat de mogelijkheden zijn binnen uw businessmodel. Dit boek komt met een praktisch en concreet model, dat dwars door alle sectoren en door alle soorten organisaties kan worden toegepast. Het helpt u om uw businessmodel aan te scherpen of te vernieuwen en laat zien welke mogelijke consequenties dat heeft.

De eerste druk verscheen onder de titel 'Businessmodellen'. Deze tweede herziene druk is voorzien van nieuwe voorbeelden uit de Nederlandse markt en behandelt nieuwe onderwerpen, zoals de samenhang tussen businessmodellen en merken. Daarmee biedt dit boek alle bouwstenen om te innoveren tot in het hart van uw organisatie!

Specificaties

ISBN13:9789089651488
Trefwoorden:strategische verandering, organisatiekunde, business model
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:228
Uitgever:Van Duuren Management
Druk:2
Verschijningsdatum:27-8-2013
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (7)

recensie
Klantgestuurde businessmodellen
Joost Hagenaar | 14 maart 2014
Elke onderneming of organisatie moet keuzes maken in haar strategie, organisatie en klanten. In het boek ‘Klantgestuurde businessmodellen, innoveren tot in het hart van de organisatie’, geschreven door Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, wordt vanuit de Klant en Klantvoordelen toegewerkt naar een businessmodel met Kernstrategie, Klantcontacten, Strategische bronnen van de organisatie en het Waardenetwerk.
Lees verder
recensie
Klantgestuurde businessmodellen
Hans Arnouts | 20 februari 2014
In 'Klantgestuurde businessmodellen' zetten de auteurs Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers hun kijk op businessmodellen uiteen. Een snel en makkelijk lezend boek met een handzaam en goed georganiseerd overzicht van actuele en klassieke modellen en theorieën. Dat maakt het tot een handig naslagwerk en handzaam boek voor de (lijn)manager die structuren en modellen zoekt om nieuwe plannen en ideeën in zijn organisatie te ontwikkelen. Wat tegenvalt, is de uitwerking van het aspect klantgestuurd. Een gemiste kans om de invloed van de klant op business modellering echt invulling te geven.
Lees verder
recensie
Klantgestuurde businessmodellen
Max Kohnstamm | 19 februari 2014
De auteurs van 'Klantgestuurde businessmodellen', Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, kwamen tijdens het schrijven van hun boek tot hun verbazing tot de conclusie dat er veel verwarring bestaat over de vraag wat er onder 'businessmodellen' moet worden verstaan. Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers slagen er dit boek uitstekend in orde in deze chaos te scheppen door met een complete definitie van businessmodellen te komen.
Lees verder
recensie
Klantgestuurde businessmodellen
Dick Bos | 14 januari 2014
Het boek 'Klantgestuurde businessmodellen' van Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers staat vol met waardevolle tips. Het helpt je naar je eigen businessmodel te kijken en die eventueel te actualiseren. Belangrijke koepelbegrippen zijn merk en businessmodel, zij vormen samen een ijzerstrek duo. Bij het lezen verdween bij mij de concentratie af en toe en aan het einde moest ik de inleiding weer herlezen om de boodschap op te pakken.
Lees verder
recensie
Businessmodellen
Max Kohnstamm | 11 april 2013
In het vakgebied van de marketing kijken we graag met bewondering naar sterke merken. Maar een sterk merk hoeft geenszins tot hoge winst te leiden. Zie bijvoorbeeld het destijds zo bewonderde maar zwaar verliesgevende Ben, of het ook dit jaar vele miljoenen verslindende YouTube. Om over fraaie merken als Saab en Volvo nog maar te zwijgen?
Lees verder
recensie
Wil het echte businessmodel opstaan?
Pierre de Winter | 30 november 2010
Met het boek ‘Businessmodellen’ hebben Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers gepoogd de term businessmodel van een wetenschappelijke basis te voorzien. Dat resulteerde in een nuttig, verhelderend, maar weinig enerverend boek.
Lees verder
recensie
Businessmodellen
Erik de Vries | 14 maart 2010
In het boek Businessmodellen pogen Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers een sluitende definitie te formuleren voor het veelvuldig gehanteerde begrip ‘businessmodel’. Naar eigen zeggen heerst er in de praktijk veel verwarring over wat er nu precies mee bedoeld wordt.
Lees verder

Lezersrecensies

3.9 van de 5
19 stemmen
8
5
4
1
1
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Dirk Houtgraaf

Strategisch marketeer én (gedrags)bioloog Dirk Houtgraaf is werkzaam bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Daar is hij aangesteld om de kennis van en over rijksmonumenten en cultureel erfgoed – bij het rijk, de professionals en de vele vele tienduizenden amateurs – op de kaart te zetten. Houtgraaf werkt daarnaast nog één dag per week als zelfstandig consultant voor de nieuwe (digitale) bibliotheek. Hij was verantwoordelijk voor de gehele opbouw van alle tentoonstellingen en exploitatie van Naturalis – alle tentoonstellingen en alles in het publieke deel (restaurant, programma's, winkel ) als directeur Publiek en waarnemend directeur. Hij is ooit gestart bij het Noorder Dierenpark en het Wereld Natuur Fonds. Zijn oorsprong is gedragsbiologie – en de link van diergedrag en menselijk gedrag. NIMA C en een master marketingmanagement aan de Erasmus Universiteit zijn van latere datum.

Andere boeken door Dirk Houtgraaf

Bekijk alle boeken

Over Marleen Bekkers

Marleen Bekkers is werkzaam bij ICSB Marketing en Strategie. Zij heeft jarenlange ervaring met het begeleiden en ondersteunen van de strategievorming voor organisaties in uiteenlopende sectoren. Ze houdt vooral van sectoren of plantengroepen die van nature niet aan marketing denken, zoals de not for profit of R&D-ers of andere professionals. Marleen Bekkers werkte ook mee aan 'De Marketingbox').

Andere boeken door Marleen Bekkers

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Inleiding
-Voor wie is dit boek geschreven?
-Nederlandse voorbeelden
-Opbouw van dit boek
-Tot slot

1. Onderdelen van businessmodellen
1.1 Verdienmodellen
1.2 Distributiemodellen
1.3 Cocreatiemodellen
1.4 Gebruikersmodellen
1.5 Wat is de invloed van digitale mogelijkheden op businessmodellen?
Tot slot

2. Wat is een businessmodel?
2.1 Twee invalshoeken en de definitie
2.2 Het businessmodel in relatie tot andere concepten
2.3 Bedrijfstakken en businessmodellen
Tot slot

3. Het klantgestuurde businessmodel
3.1 Het totale klantgestuurde businessmodel en zijn bouwstenen
3.2 Inzoomen op de kern van het businessmodel
3.3 Interne en externe verbindingen
3.4 Robuustmakers
Tot slot

4. Zelf aan de slag
4.1 De paardensprongmethode
4.2 De geeltjesmethode
4.3 Implementeren en systeemweerstand
Tot slot

5. Analysemodellen ter inspiratie
5.1 Kernstrategie
5.2 Waardepropositie en klantvoordelen
5.3 Klanteninterface
5.4 Waardenetwerk
5.5 Activiteiten
5.6 Strategische bronnen
5.7 Ondernemingsgrenzen
5.8 Van analyses naar SWOT naar strategie
Tot slot

6. Het merk en de klant
6.1 De relatie tussen businessmodel en merk
6.2 Propositie en het merk
6.3 Merkmodellen en waarden

Bijlagen:
1. Ondergrond voor de geeltjesmethode
2. Het canvasmodel van Osterwalder & Pigneur
3. Human Company
4. Een overzicht van waarden
5. Een uitgewerkt merkmodel van de openbare bibliotheken

Literatuur
Over de auteurs
Register

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • KPI's die wél werken
    Peter Geelen
    KPI's die wél werken
    € 34,90
  • Nooit meer managen - Waarom een integrator geld bespaart en winst oplevert
    Angélique Piternella
    Nooit meer managen - Waarom een integrator geld bespaart en winst oplevert
    € 28,99
  • Kunstwerkt - Succesvol innoveren met de kunstenaarsmindset
    Janine van Iperen
    Kunstwerkt - Succesvol innoveren met de kunstenaarsmindset
    € 25,50
  • Morele dilemma's in de boardroom
    Mijntje Lückerath-Rovers
    Morele dilemma's in de boardroom
    € 32,50
  • Business Analysis Techniques
    James Cadle
    Business Analysis Techniques
    € 74,47
  • Hoe makkelijk kun je het maken?
    Jasper van Kuijk
    Hoe makkelijk kun je het maken?
    € 24,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klantgestuurde businessmodellen

        Klantgestuurde businessmodellen
        Dirk Houtgraaf , Marleen Bekkers
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Klantgestuurde businessmodellen

        Verwijder uw beoordeling