
Fred Conijn RA is managing consultant bij DynamicControl.NL. Hij is dé expert in Nederland op het gebied van het toepassen van duurzame dynamische sturing. Fred deelt zijn praktijkervaringen via artikelen, blogs, vlogs, podcasts, boeken en opleidingen die hij verzorgt voor o.a. NBA, NIVE, VRC en Alex van Groningen. De nadruk ligt op het toepassen van kennis: voordoen, samen doen, zelf doen.
Meer over Fred Conijn3-D-Sturing met AI
Duurzaam, Dynamisch & Datagedreven met Kunstmatige Intelligentie
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789090397115Samenvatting
Duurzaamheid staat door CSRD-regelgeving hoog op de agenda. De turbulentie vandaag de dag is niet nieuw. Het is het nieuwe normaal. Slagvaardigheid is cruciaal. Wie niet dynamisch opereert gaat failliet. Een datagedreven informatievoorziening helpt. Je pikt signalen vroegtijdig op. Met data analytics, big data en AI zet je het om in actie. …Duurzaam, Dynamisch en Datagedreven opereren is logisch, maar hoe pak je dat aan?
3-D-Sturing begint met een duidelijk beeld van wat wij doen op de werkvloer. De activiteiten staan centraal. Met de handvatten die CSRD biedt, wordt iets vaags als duurzaamheid tastbaar en onderdeel van de strategie. Per bedrijfsactiviteit wordt bepaald, hoe de werkvloer bijdraagt aan de strategie en hoe activiteiten elkaar versterken. Het gaat om gedrag. Met gedragskaders zoals spelregels, mandaat en middelen wordt dit gefaciliteerd. De oorzaak/gevolg relaties tussen het leer-, proces-, financieel- en klantperspectief worden expliciet gemaakt. Zo kunnen voorspellingen worden gedaan met data analytics. Met big data worden externe factoren hierin meegenomen. We leren zo van onze ervaringen en die van anderen. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat het computersysteem de medewerkers daarbij kan ontlasten.
3-D-Sturing is geen tovermiddel. Stap voor stap ontwikkel je het instrumentarium zoals een bedrijfsactiviteitenmodel, gedragskaders, actiegerichte strategiekaart, kaart voor operationele sturing, overzicht met bedrijfsdimensies, kritische meetwaarden en de data-elementen. Je bepaalt hoe data analytics, big data en AI hieraan kunnen bijdragen. Met ChatGPT maak je een eerste opzet. Door zelf aan de slag te gaan, wordt je geconfronteerd met de 80/20 regel. Voor 80% van de gevallen biedt 3-D-Sturing praktische handvatten, die in dit boek uitgebreid zijn beschreven. Voor 20% bestaat geen panklare oplossing. Met behulp van jouw praktijkvoorbeelden, ervaar je samen met collega’s, wat werkt en wat niet…
De aanpak en het instrumentarium voor 3-D-Sturing zijn ontwikkeld door Fred Conijn RA.
Trefwoorden
kunstmatige intelligentie datagedreven sturing bedrijfsactiviteitenmodel duurzaamheid strategiekaart data analytics operationele sturing management big data gedragskaders veranderen sturing prestatie-indicatoren strategisch management multidimensionale informatievoorziening sturingsdimensies generatieve AI CSRD empowerment leidende indicatoren dart-analyse dubbele materialiteitsanalyse oorzaak-gevolgrelaties slagvaardig acteren exploreren en industrialiseren achterblijvende indicatoren meetwaarden datacomponenten ChatGPT descriptive analytics silovorming predictive analytics prescriptive analytics diagnostic analytics lerend vermogen kaplan en norton ai-agent pivot table slice and dice
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Fred Conijn
Inhoudsopgave
INTRODUCTIE
1.1 Duurzaam, dynamisch & datagedreven sturen
1.2 Verschillen traditionele en 3-D-Sturing
1.3 Aanpak 3-D-Sturing met AI
1.4 Theoretische verdieping
2. BEDRIJFSACTIVITEITENMODEL (BAM)
2.1 Managers met EGO’s creëren afstemmingsproblemen
2.2 Bedrijfsactiviteitenmodel voor MBO’s (MORA)
2.3 Stappen bij het maken van een BAM
2.4 Tips bij het maken van een BAM
2.5 BAM wat heb je eraan
2.6 De BAM is echt anders
2.7 Theoretische verdieping
3. CONCRETISEREN DUURZAAMHEID
3.1 CSRD als inspiratie
3.2 De keten waarin wij opereren
3.3 Dubbele materialiteitsanalyse (DMA)
3.4 Betrekken belanghebbenden
3.5 Theoretische verdieping
4. GEDRAGSKADERS
4.1 Gedrag is vaag
4.2 Vier hefbomen van sturing
4.3 3-D-Sturingsysteem
4.4 Gewenst gedrag concretiseren
4.5 Gedrag beïnvloeden
4.6 3-D-Sturing op gedrag met gedragskaders
4.7 Theoretische verdieping
5. 3-D-STRATEGIEKAART
5.1 Jumping to indicators
5.2 De strategie verbindt
5.3 Ontwikkelen 3-D-Strategiekaart
5.4 Meetbaar maken van de strategie
5.5 Actiegerichte 3-D-Strategiekaart
5.6 Theoretische verdieping
6. 3-D-OPERATIONELE STURING
6.1 Gedachtengoed van Kaplan en Nortan
6.2 Voorbeeld 3-D-Kaart voor operationele sturing
6.3 Opstellen 3-D-Kaart voor operationele sturing
6.4 Oefening 3-D-Kaart voor sturing verkoopactiviteiten softwarebedrijf
6.5 3-D-Sturing begint op de werkvloer
6.6 Theoretische verdieping
7. STURINGSDIMENSIES
7.1 Bevredigen informatiebehoeften
7.2 Voorbeelden sturingsdimensies voor een onderwijsinstelling
7.3 Dimensies regelgeving, interne sturing, producten & diensten en marksegmenten
7.4 Sturingsdimensies duurzaamheid
7.5 Theoretische verdieping
8. MEETWAARDEN EN DATACOMPONENTEN
8.1 Begrijpelijk maken voor een IT’er
8.2 Afpellen van indicatoren
8.3 Registreren voor sturing én regelgeving
8.4 Ontwikkelen 3-D-multidimensionale informatievoorziening
8.5 Theoretische verdieping
9. DATA ANALYTICS & BIG DATA
9.1 Jip en Janneke taal
9.2 Descriptive, diagnostic, predictive en prescriptive analytics analytics
9.3 Big data
9.4 Exploreren en industrialiseren
9.5 Theoretische verdieping
10. KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE
10.1 DART analyse
10.2 Kunstmatige intelligentie
10.3 Generatieve AI
10.4 AI agent
10.5 Theoretische verdieping
11 TOEPASSEN 3-D-STURING MET CHATGPT
11.1 The proof of the pudding is in the eating
11.2 Bedrijfsactiviteitenmodel ontwikkelen met ChatGPT: prompt
11.3 Instructie 1: BAM: Identificeren Level 1 activiteiten
11.4 Instructie 2: BAM: Onderscheiden primaire, specifieke en generieke ondersteunende activiteiten
11.5 Instructie 3: BAM: Identificeren level 2 activiteiten
11.6 Ervaringen met ChatGTP bij het opstellen van de BAM
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan