

Katja Schipperheijn is internationaal erkende leerstrateeg, auteur en keynotespreker. Hiervoor werkte ze ruim 15 jaar samen met multinationals, leerinstituten en start-ups. Naast haar werk in corporate learning bereikte Katja meer dan 15.000 kinderen die haar workshops over digitaal burgerschap volgden. Ze is de auteur van The Learnscape.
Meer over Katja SchipperheijnDigitale burgertjes
Kinderen en online media
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789401456098Samenvatting
Jonge kinderen veilig online
- IS DE DIGITALE WERELD ECHT ZO GEVAARLIJK?
- WELKE VAARDIGHEDEN HEBBEN ONZE KINDEREN NODIG IN DE WERELD VAN MORGEN?
- HOE STEUNEN WE KINDEREN EN TIENERS BIJ HUN DIGITALE OPVOEDING?
Jonge kinderen en tieners leven meer en meer online. Ze groeien op met games, apps en filmpjes, en komen daardoor in een voor volwassenen minder bekende, virtuele leefwereld terecht.
Digitale burgertjes helpt ouders, opvoeders en leerkrachten om die wereld beter te begrijpen. Hoe kunnen kinderen en jongeren vandaag op een inspirerende manier van technologie gebruikmaken? En welke vaardigheden hebben zowel volwassenen als kinderen nodig om mee te draaien in de digitale samenleving?
Dit boek schetst een beeld van alle voordelen die moderne technologie biedt voor de opvoeding. Boordevol concrete tips en aan de hand van een helder stappenplan zet het in op de kracht van zelfsturend online en offline leren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. WAT BRENGT DE TOEKOMST? 13
> WEES NIET BANG VAN TECHNOLOGIE, ZOALS CHARLIE CHAPLIN 14
>LAAT HET DENKEN MAAR AAN DE ROBOTS … 18
> HET INTERNET VAN DINGETJES 22
3. CODEREN OF DANSEN … MAAKT HET WAT UIT? 27
> VAARDIGHEDEN VOOR DE TOEKOMST 28
>LEREN EN LEVEN OP SCHOOL 33
4. DIGITAAL BURGERSCHAP 47
> BURGERSCHAP 53
>(A)SOCIALE MEDIA 54
> MEDIAWIJSHEID IN HET ONDERWIJS 60
> DIGITALE GELETTERDHEID, WHAT’S IN A NAME? 65
5. SAMENWERKEN AAN DIGITAAL BURGERSCHAP 75
>FOCUS OP HET POSITIEVE EN DE KANSEN … 75
> DIGITALE KLOOF 83
> WAT WEERHOUDT LEERKRACHTEN? 87
6. AAN DE SLAG MET MEDIA EN DIGITALISERING 101
> STAP ÉÉN: WIE BEN IK? 102
> STAP TWEE: IK IN DE WERELD 117
> STAP DRIE: WIJ DOEN SAMEN 131
> STAP VIER: OP COCREATIEVE ONTDEKKING 156
> STAP VIJF: MET EEN KRITISCHE GEEST 167
7. CONCLUSIE 189
>EINDNOTEN 194
>INSPIRATIEBRONNEN 196
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan