

Gert Rebergen (1954) is opgeleid als therapeut en bedrijfskundige en nu met zijn vrouw Janneke cultureel en sociaal-maatschappelijk ondernemer.
Meer over de auteursKantelen op impact
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789402143041Samenvatting
Kunnen wij het ons tegenwoordig nog permitteren om niet mee te kantelen? Kantelen doen we omdat het moet en we erin geloven. De vraag hoe we in een concrete situatie het best een kantelambitie kunnen vormgeven, is vaak niet zo eenvoudig te beantwoorden. Met name in het sociale domein (zorg, welzijn, participatie) gaapt een gat tussen het concept kantelen en (de vormgeving van) praktijken.
In dit boek is 'kantelen' zowel conceptueel als praktisch onder de loep gelegd. Bepleit wordt om gezamenlijk te (leren) sturen op impact, om ervaringsdeskundigheid en burgerdeskundigheid meer en beter te gaan waarderen, om ons niet blind te staren op nieuwe business modellen en om de planning & control cyclus kritische te gaan beschouwen. Het concept kantelen hebben we daartoe vernieuwd in een 2.0 versie.
Dit boek is een studieboek dat zich niet laat lezen als roman. Het concept kantelen hebben we op scherp gezet om het kantelen te doen kantelen. Het boek is het voorlopige resultaat van jarenlang geëngageerd sprokkelen, op zoek naar nieuwe denkbehuizingen.
De lezer nodigen we nadrukkelijk uit om mee te denken, om 'kantelen' te doordenken.
Trefwoorden
kantelen sociaal domein zorg impact transformatie transitie samenleving maatschappij verandering co-creatie duurzaamheid welzijn participatie ervaringsdeskundigheid control management accounting burgerdeskundigheid heroriëntatie conceptualisering bedrijfsmodellen mvo sturingsinstrumenten meetinstrumentarium organisatieverandering kennisgehelen rizomatisch structuurkenmerken kantelbeweging peilstokken ouderenzorg
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Lezersrecensies
Over Hub Hamers
Over Hans Vos
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1: Kantelen
1.1 Kantelen 1.0
1.2 Heroriëntaties om te kantelen
1.3 Heroriëntatie op MVO en duurzaamheid
1.4 Heroriëntatie op bedrijfsmodellen
1.5 Heroriëntatie op kennisgehelen
1.6 Heroriëntatie op het sociale domein
1.7 Heroriëntatie op het meetinstrumentarium
1.8 Voorbij regel-/sturingsruimten onvriendelijke beheerssystemen
1.9 Structuurkenmerken van kantelen
1.10 Sturing op impact
Deel 2: Impact
2.1 Transitie & transformatie
2.2 Eigentijds co-creatief
Deel 3: Drie uitwerkingen
3.1 Duurzame ouderenzorg; een conceptuele verkenning
3.2 Management accounting & control
3.3 Vier peilstokken
Uitleiding
Bijlage aan de slag
Bronnen
Over de auteurs
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan