Handboek Secretaris
Wet, codes, en praktijk
Paperback Nederlands 2022 9789462126909Samenvatting
Hèt handboek voor de professionele secretaris, de spin in het web bij steeds meer organisaties.
In Nederland werken duizenden secretarissen bij ondernemingen, woningcorporaties, vakorganisaties, zorg-, onderwijs- en culturele instellingen, de politie, de ANWB enz. Rollen, taken en verantwoordelijkheden verschillen daarbij sterk. En ook de benamingen zijn divers: bestuurssecretaris, directiesecretaris, secretaris van de vennootschap, corporate- of company secretary. Maar de essentie is voor iedere secretaris gelijk. Dit handboek beschrijft het vak aan de hand van wet, codes en praktijk. Dilemma’s, praktische voorbeelden en handige tips maken het boek voor iedere lezer toegankelijk.
Geschreven met een vlotte pen en vanuit het unieke perspectief van de secretaris die aanwezig is in en om de bestuurs- en directiekamers van Nederland. Een onmisbaar handboek voor secretarissen, maar ook nuttig en interessant voor (aankomend) bestuurders en toezichthouders.
Dit studie- en naslagwerk hoort op het bureau van iedere secretaris.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I De hoofdrolspelers 19
1 INLEIDING OVER GOVERNANCE EN BESTUURSMODELLEN, CASUS ‘HET GOVERNANCE THEATER’ 21
1.1 Governance 22
1.2 Bestuursmodellen: two tier en one tier 26
2 ONDERNEMING 35
2.1 Rechtsvormen 36
2.2 Type ondernemingen 37
3 RAAD VAN BESTUUR 41
3.1 Collegiale verantwoordelijkheid en besluitvorming 42
3.2 Organisatiestructuur en statutaire hiërarchie 44
3.3 Benoeming, schorsing en ontslag leden RvB 46
3.4 Communicatie RvB 47
4 RAAD VAN COMMISSARISSEN 51
4.1 Samenstelling en functioneren RvC 51
4.2 RvC-commissies 65
4.3 RvC als toezichthouder 78
4.4 RvC als werkgever 81
4.5 RvC als adviseur 82
4.6 RvC als reddingsboei 84
4.7 Zelfevaluatie 85
4.8 Introductie en permanente educatie 86
5 MEDEZEGGENSCHAP/ONDERNEMINGSRAAD (OR) 91
6 AANDEELHOUDERS 97
7 BUSINESS UNITS EN INTERNE AFDELINGEN 103
8 EXTERNE PARTIJEN 111
9 DE SECRETARIS 117
9.1 Luisteren, schrijven en regelen (en nog zo veel meer) 120
9.2 Benoeming en ontslag van de secretaris, het dienen van twee heren 122
9.3 Starten als secretaris 124
9.4 Stoppen als secretaris 127
9.5 Heeft de secretaris toekomst? 129
10 BESTUURDERSAANSPRAKELIJKHEID 131
11 AFRONDING DEEL I, DE HOOFDROLSPELERS 141
Deel II De taken van de secretaris 143
12 INLEIDING 145
13 ONDERSTEUNING EN LEIDINGGEVEN 151
14 ALLES ROND VERGADERINGEN 159
14.1 Vergaderrichtlijnen en voorblad 161
14.2 Agenda 164
14.3 Vergadermateriaal (nota’s, rapporten en presentaties) 172
14.4 De (digitale) vergadering 176
14.5 Besluitvorming 181
14.6 Notulen 186
14.7 Besluiten- en actielijst 196
14.8 Stimuleren van goed onderling overleg en correcte besluitvorming 199
14.9 Archief 202
15 OVERIGE TAKEN 207
15.1 Jaarverslag, jaarrekening en disclosure committee 207
15.2 Aandeelhoudersvergadering (algemene vergadering van aandeelhouders, AVA) 213
15.3 Naleving van wettelijke verplichtingen en statutaire mbepalingen en het volgen van de juiste procedures en geldende corporate governance 218
15.4 Strategie, reputatie, advies- en vertrouwensrol ten opzichte van bestuurders, commissarissen, ondernemingsraad en organisatie 222
15.5 Overige taken 226
15.6 Afronding deel II De taken van de secretaris 228
NAWOORD 231
Bijlagen 235
I RODE DRAAD UIT DE INTERVIEWS 237
II OPLEIDINGEN, NETWERKEN EN WERVING & SELECTIE VOOR SECRETARISSEN 265
III LIJST VAN BEGRIPPEN EN AFKORTINGEN 269
IV SUMMIERE LITERATUURLIJST EN NUTTIGE ADRESSEN 275
V MEEST RELEVANTE BEPALINGEN VOOR DE SECRETARIS UIT DE NEDERLANDSE CORPORATE GOVERNANCE CODE 279
VI MEEST RELEVANTE BEPALINGEN VOOR DE SECRETARIS UIT BOEK 2 VAN HET BURGERLIJK WETBOEK 291
VII MEEST RELEVANTE BEPALINGEN VOOR DE SECRETARIS UIT DE WOR 299
VIII DIVERSE ORGANOGRAMMEN 307
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan