Strijden tegen crimineel gewin
Een actiegerichte beschouwing over de samenwerking tegen de ondermijnende werking van de drugseconomie
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789462363380Samenvatting
Ondermijnende criminaliteit draait om geld. Daarmee weet de onderwereld door te dringen in de bovenwereld. Met het omkopen van functionarissen, door het witwassen via vastgoed, bij het rekruteren van jongeren.
Met crimineel geld blijkt heel veel te koop, zelfs liquidaties. Geld bepaalt de modus operandi van de drugsindustrie. Daar ligt dus ook de sleutel voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit: hoe, waar en door wie wordt crimineel geld ingebracht in de reguliere economie?
Het criminele gewin is het vertrekpunt voor een effectieve aanpak. De auteurs laten zien hoe die aanpak eruit kan zien en maken daarbij dankbaar gebruik van de ervaringen van het samenwerkingsverband RIEC Amsterdam Amstelland.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Drugseconomie, witwassen en weerbaarheid 11
1.1 Een beeld van de drugseconomie 11
1.2 Wat witwassen concreet betekent 12
1.3 Waarom de aanpak van witwassen moeilijk is 14
1.4 De cruciale poortwachtersfunctie 16
1.5 Institutionele weerbaarheid 18
2 Hoe de samenwerking gaat 21
2.1 Samenwerking is geen doel op zich 21
2.2 Samenwerken behoeft onderhoud 23
2.3 Suggesties voor verbetering 24
2.4 Conclusies rond samenwerking 30
3 De aanpak in Amsterdam-Amstelland 33
3.1 Richtinggevende keuzes 33
3.2 Voortvarende werkwijze 36
3.3 Vijf keer de praktijk 39
4 Hoe nu verder? 51
4.1 Hidden impact crime 51
4.2 De inzet 53
4.3 Strategische omsingeling 54
4.4 Concrete doelen 55
4.5 Nieuw vakmanschap 56
4.6 Duurzame strijd 57
Literatuur 59
Bijlage 1 Een pact voor de rechtsstaat – over het financieel systeem (samenvatting) 61
Bijlage 2 Schema van RIEC Amsterdam-Amstelland: thematisch zesluik 67
Bijlage 3 Schema van de governance structuur van RIEC Amsterdam- Amstelland 68
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan