Lees verder
Ernst ten Heuvelhof is hoogleraar bestuurskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft en aan de faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Meer over Ernst ten HeuvelhofStrategisch gedrag in netwerken
Wat het is, hoe we het ontwikkelen, wat we ervan moeten vinden
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462366688Samenvatting
Rommelen met informatie, free riding, lekken, bluffen, ambigu framen, ja-zeggen-neen-doen. Allemaal voorbeelden van strategisch gedrag. Dit soort gedrag komt overal voor, niet alleen tijdens grote internationale onderhandelingen maar ook in nationale en lokale beleidsprocessen, in bedrijven en zelfs aan de keukentafel. En het bestaat al heel lang, zij het in steeds nieuwe verschijningsvormen. Strategisch gedrag is gehuld in een waas van mysterie.
Dit boek definieert strategisch gedrag en bakent het af, maar strategisch gedrag blijft, per definitie, verrassend en moeilijk grijpbaar. Kan je strategisch gedrag leren ontwikkelen of heb je het nu eenmaal of juist niet?
Dit boek vertelt hoe we tot strategisch gedrag komen, maar uiteindelijk blijkt het toch ook een kwestie van creativiteit en intuïtie. Is strategisch gedrag sluw of is het juist slim? Het verschaft een scala aan normatieve overwegingen en dilemma’s aan de hand van vele voorbeelden uit de wereld van het bestuur, de internationale politiek en het alledaagse leven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Ernst ten Heuvelhof
Inhoudsopgave
1.1 Een rijke traditie 8
1.2 Waarom is strategisch gedrag belangrijk? 10
1.3 Het zwarte gat van de bestuurskunde – methodologische consequenties 13
1.4 C’est le ton qui fait la musique 16
2 Strategisch gedrag – netwerkcontext 19
2.1 Context en strategisch gedrag: markt, hiërarchie en netwerk 20
2.2 Karakteristieken van netwerken 24
3 Strategisch gedrag – wat het is 27
3.1 Belang 27
3.2 Intentie 33
3.3 Camouflage 42
3.4 Karakteristieken strategisch gedrag in samenhang 51
3.5 Strategisch gedrag – wat het niet is 52
4 Strategisch gedrag – hoe we het ontwikkelen 55
4.1 Bronnen 57
4 1.1 Informatie 58
4.1.2 Tijd 67
4.1.3 Taal 74
4.2 Aangrijpingspunten in besluitvorming 84
4.2.1 Eenvoudige besluitvorming door individuen 85
4.2.2 Besluitvorming in netwerken 88
4.2.3 Politiek-bestuurlijke besluitvorming 90
4.3 Van een statisch beeld naar een dynamisch proces 92
5 Strategisch gedrag – wat we ervan moeten vinden 95
5.1 Maatschappelijke waarde strategisch gedrag 96
5.2 Stellingen contra strategisch gedrag 98
5.2.1 ‘Strategisch gedrag is onnodig’ 98
5.2.2 ‘In het bijzonder publieke actoren hebben strategisch gedrag niet nodig’ 102
5.2.3 ‘Strategisch gedrag ondermijnt het vertrouwen in de strategische actor en verlaagt daarmee zijn effectiviteit’ 107
5.2.4 Conclusie 112
5.3 Stellingen pro strategisch gedrag 114
5.3.1 ‘Het doel heiligt de middelen’ 114
5.3.2 ‘Iedereen gedraagt zich strategisch en wat iedereen doet, kan niet al te slecht zijn. Dus strategisch gedrag is acceptabel’ 119
5.3.3 ‘Strategisch gedrag hoort bij ondernemend werken. En ook overheden worden geacht ondernemend te zijn. Dus strategisch gedrag, ook voor overheden, is onvermijdelijk en in zekere zinte prijzen’ 122
5.3.4 Conclusie 130
5.4 Reflectie 131
6 Epiloog 135
Aangehaalde literatuur 137
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan