

Jurgen Braspenning (mr. drs.) voltooide de Research Master in Law en de Master Financial Management aan de Universiteit van Tilburg.
Meer over J.J.A. BraspenningEen gedragswetenschappelijk perspectief op de consumentenkredietovereenkomst
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462511514Samenvatting
Dit onderzoek gaat over de regulering van consumentenkrediet in Nederland, met inbegrip van de invloed van Europese regelgeving. Om de markt voor het consumentenkrediet te reguleren bestaat er een divers palet aan wet- en regelgeving. Informatieplichten spelen daarin een prominente rol. In dit boek worden het informatieparadigma en de daaraan ten grondslag liggende uitgangspunten van beleidsmakers gespiegeld aan actuele inzichten uit de gedragseconomie en psychologie. Onderzoek uit deze gedragswetenschappen laat zien dat de consument als beslisser kwetsbaar is en nogal eens suboptimale beslissingen neemt. Zo wordt informatie niet altijd gelezen en ontbreekt het consumenten aan elementaire financiële kennis.
Het dominante consumentbeeld dat ten grondslag ligt aan de bestaande wet- en regelgeving staat onder druk. Door wetenschappers en beleidsmakers zijn de laatste jaren interessante alternatieve beleidsinstrumenten voorgesteld om het (leen)gedrag van consumenten ten goede te beïnvloeden. In dit boek wordt een aantal nieuwe benaderingen voor de regulering van het consumptief krediet geïntroduceerd, geanalyseerd en op empirische wijze getest. De resultaten van deze exercitie worden teruggekoppeld naar het geldend recht en de implicaties daarvan voor wetenschappers en beleidsmakers worden besproken.
Trefwoorden
gedragswetenschappen consumentenkrediet regulering informatieplichten gedragseconomie psychologie juridisch kader wetgeving beleidsinstrumenten informatieparadigma consumentenbescherming europa kredietwaardigheidstoets nudging empirisch onderzoek beslissingsgedrag nederland financiële kennis empowerment waarschuwingsplichten average-use-informatie vignettestudie beleidsanalyse kwetsbaarheid consumentengedrag marktregulering rationele keuze juridische analyse
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Inleiding
1.1 Inleiding
1.2 Inbedding
1.3 Probleemstelling
1.4 Relevantie
1.5 Methode
1.6 Afbakening
1.7 Begrippen en verwijzingen
1.8 Opzet van het onderzoek
2 Het juridisch kader
2.1 Inleiding
2.2 Rechtsbronnen
2.3 Informatieplichten
2.4 Waarschuwingsplichten
2.5 Kredietwaardigheidstoets
2.6 Overige relevante bepalingen
2.7 Ter afronding
3 De beperkingen van het bestaande informatieparadigma
3.1 Inleiding
3.2 Een analyse van de huidige situatie
3.3 Een kritisch perspectief op de huidige situatie
3.4 Gedragsinzichten en informatieplichten
3.5 Hoe verder?
3.6 Ter afronding
4 Alternatieven voor bestaande regulering
4.1 Inleiding
4.2 Empowerment
4.3 Nudging
4.4 Oplossingen van ingrijpender aard
4.5 Resumerend
4.6 Selectie van alternatieve benaderingen
4.7 Ter afronding
5 Vignettestudie
5.1 Inleiding
5.2 Het onderzoek
5.3 Hypotheses
5.4 Respondenten
5.5 Onderzoeksresultaten
5.6 Resumerend
5.7 Ter afronding
6 De inpasbaarheid van average-use-informatie
6.1 Inleiding
6.2 Methode: van empirie naar recht
6.3 Average-use-informatie in het geldend recht
6.4 Ter afronding
7 Conclusie
7.1 Inleiding
7.2 Resultaten
7.3 Aandachtspunten
7.4 Aanbevelingen
7.5 Beperkingen
7.6 Tot besluit
Summary in English
Lijst met figuren en tabellen
Literatuurlijst
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan