

Ron de Jong is onderzoeker bij de Kiesraad en historicus. Hij publiceert over verkiezingen, kiesrecht en politieke partijen.
Meer over de auteursDe strijd om de stembus
Verkiezingscampagnes voor de Tweede Kamer vanaf 1848
Gebonden Nederlands 2025 1e druk 9789462586611Samenvatting
De kiezer is koning: geschiedenis van de Nederlandse verkiezingscultuur
Hoe voerden politici vanaf het midden van de negentiende eeuw campagne? Zijn er overeenkomsten met de huidige campagnes? Al zo’n 175 jaar gaan Nederlanders naar de stembus om de leden van de Tweede Kamer te kiezen. Aan deze stembusgang gaan campagnes vooraf waarin kandidaten en partijen hun best doen de stem van de kiezer te winnen.
Dit boek geeft inzicht in de veranderende organisatie en dynamiek van de verkiezingscampagne, de middelen die door partijen worden ingezet om hun boodschap aan de kiezer over te brengen en de rol die de media spelen. Door een lange historische periode te behandelen, krijgen we inzicht in telkens terugkerende discussies. Gaat er te veel of juist te weinig aandacht uit naar de persoon van de politicus? Hoe kunnen we de kiezer persoonlijk benaderen?
Ook de grote veranderingen die zijn opgetreden worden zo inzichtelijk gemaakt. Van de arbeidsintensieve campagnes waarmee politieke partijen met behulp van hun actieve kader vooral hun ‘eigen’ kiezers mobiliseerden, tot de mediacampagnes die vanaf de jaren 1980 de boventoon voeren.
Trefwoorden
verkiezingscampagnes politiek verkiezingen politieke partijen geschiedenis verkiezingscultuur campagnevoering democratie politieke communicatie kiezersgedrag tweede kamer verzuiling campagnemiddelen nederland media partijstelsel mediacampagnes politieke geschiedenis kiezersbenadering politieke marketing politieke mobilisatie politieke representatie personalisering electoraat politieke participatie stemrecht ontzuiling kiesgedrag campagnestrategie politieke cultuur
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan