

Paul Mahieu was eerst directeur van de studiedienst van het Instituut voor Didactiek en Andragogiek van de UFSIA, om vanaf 1998 als docent te worden betrokken bij de academische leraren-opleiding van de UAntwerpen (UFSIA, RUCA en UIA).
Meer over de auteursSchoolcultureel management
Handboek voor een levensecht en kleurrijk schoolbeleid
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789463790406Samenvatting
Dit boek is de neerslag van de professionele ervaring van twee personen die de voorbije dertig jaar op hun eigen manier bezig waren met (aspecten van) schoolorganisatie en de ontwikkeling ervan. Beide auteurs werkten op het domein van de relatie tussen maatschappelijke ontwikkelingen en schoolbeleid: Paul Mahieu als onderzoeker-hoogleraar en Karina Verhoeven als coach en trainer van schoolleiders en –teams. Het raakvlak tussen de ervaringen van hun beiden vormt het thema van dit boek: schoolcultuur.
Paul schreef hierover reeds boeken in 1989 en 1999. Karina maakte er een vast aandachtspunt van bij het bewustwordingsproces van haar trainees.
In dit boek worden die ervaringen gesystematiseerd, geconcretiseerd en geïllustreerd. De lezer mag dus een theoretisch kader verwachten, aangevuld met getuigenissen, praktische instrumenten en voorbeelden. Dit boek is geen academisch product, in de zin dat elke stelling wordt ondersteund door bronnen, referenties, voetnoten en cijfers. Wel is het boek wetenschappelijk onderbouwd en vooral gericht op de praktijk. In dat perspectief is het boek vooral geschreven voor mensen die in verschillende rollen (schoolbestuur, -leiding, -begeleiding en ‘verantwoordelijke’ leerkrachten) wat afstand willen nemen van de dagelijkse beslommeringen en vanuit een breder perspectief hun school willen begrijpen en verrijken.
Trefwoorden
schoolcultuur onderwijs management schoolbeleid leiderschap organisatiecultuur cultuurmanagement onderwijsbeleid schoolleiderschap verandering waarden onderwijsinnovatie diversiteit organisatieontwikkeling strategisch management schoolverbetering metaforen onderwijskwaliteit teamontwikkeling communicatie ideologie systeemdenken omgevingsfactoren culturele diversiteit onderwijsvernieuwing brede school
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Karina Verhoeven
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoofdstuk 1 Schoolcultuur: een referentiekader 13
1.1 Je ziet het niet, maar je voelt het wel 13
1.2 Het is warm, maar je voelt het niet 14
1.3 Het belang van schoolcultuur 17
1.4 Cultuur: één definitie, vele kenmerken 19
1.5 Een referentiekader voor verder onderzoek 22
1.6 Vat krijgen op de schoolcultuur 24
Hoofdstuk 2 Schoolcultuur als omgevingsfactor 27
2.1 Inleiding 27
2.2 Regionale verschillen 28
2.3 Verschillende wetten en gebruiken 28
2.4 Etnische verschillen 29
2.5 Genderverschillen 31
2.6 Tijdsgeest 32
2.7 Generatieverschillen 37
2.8 Ideologische verschillen 44
2.9 Sociaal-economische verschillen 45
2.10 Professionele cultuurverschillen 46
2.11 Samenvattend: scholen in de samenleving 50
Hoofdstuk 3 Schoolcultuur als metafoor 53
3.1 Witte en zwarte, lagere en hoge scholen 53
3.2 Wondering en wandering 57
3.3 Een factoranalytische cultuuranalyse 62
3.4 Een doe-het-zelfinstrument voor cultuuranalyse 64
3.5 De pedagogische waarde van metaforen 69
Hoofdstuk 4 Schoolcultuur als systeemvariabele 71
4.1 Inleiding 71
4.2 Van omgevingsfactor over metafoor naar ideologie via een case uit Cyprus 72
4.3 Van meta-voorrang naar collectieve koorzang 74
4.4 De schoolleider als cultuurmanager 75
4.4.1 Zakelijke leiding 76
4.4.2 Programmacoördinatie 77
4.4.3 Productieleiding 81
4.4.4 Beleid 83
4.4.5 Interne en externe communicatie 87
4.4.6 (Spiegel)beelden van scholen 93
4.4.7 Het professioneel-bureaucratisch spanningsveld 93
4.4.8 Indoctrinatie: inprenting of hersenspoeling 95
4.4.9 Waarden hebben een kleur 98
Hoofstuk 5 Schoolcultuur als ideologie 103
5.1 Inleiding 103
5.2 De brede/open school 105
5.3 De (str)enge school 108
5.4 De strategische school 109
5.5 Consequentie 1: doelgroepprofilering 111
5.6 Consequentie 2: werken aan heden en toekomst 111
5.7 Consequentie 3: maak een community 114
Hoofdstuk 6 Schoolculturele beschouwingen 117
6.1 Culturele zorgen 117
6.2 De zwart-witte omgevingsanalyse: van verschil tot geschil 119
6.3 Metaforen zijn een virus 120
6.4 Cultureel systeembeleid: mensen, macht en management 121
6.5 De ‘Kulturkampf’: fusies zijn ruzies? 122
6.6 Ethiek, romantiek, semantiek, symboliek 127
6.7 Voor een levensecht en kleurrijk schoolbeleid 130
Bronnen 137
Bijlage 141
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan