Margot Verduin is een doorgewinterde seniorcoach, trainer en ontwikkelaar met een passie voor diepgaande transformatie. Als oprichter van ZonderMeer, brengt zij haar expertise in om individuen te begeleiden die streven naar wezenlijke veranderingen in hun leven.
Meer over Margot VerduinTA Ontdek- Kaarten
Spel (h) Nederlands 2024 1e druk 9797090150166Samenvatting
Transactionele Analyse (TA) is een psychologische theorie ontwikkeld door Eric Berne. TA analyseert gedragspatronen en communicatiestijlen, helpt bij het begrijpen van conflicten en persoonlijke ontwikkeling, en bevordert effectieve communicatie en gezonde relaties. Deze kaarten helpen je om situaties en je eigen gedrag visueel en inzichtelijk te maken. De houten poppetjes kan je gebruiken door te onderzoeken hoe iedere positie er uit ziet (en wat de reactie op de ander is). Hierbij kan je variëren met verschillende grootte poppetjes.
In dit TA spel komen de volgende onderdelen aan bod:
- Structurele analyse
- Functionele analyse
- Drama driehoek
- Ik ben ok – jij bent ok
- Drenkelingenmodel
De kaarten hebben per onderdeel een eigen kleur. Ze bevatten 1 kaart met een korte uitleg, 1 kaart met een totaaloverzicht en vervolgens voor iedere positie een losse kaart. De kaart met het totaaloverzicht kan gebruikt worden voor uitleg aan de coachee. Vervolgens kan je met de coachee op verschillende manieren gaan onderzoeken met de positiekaarten. Een aantal voorbeelden:
Egoposities met de structurele analyse
- Onderzoek (bijvoorbeeld tijdens een biografie sessie), hoe de O V G posities bij de coachee ontwikkeld zijn. Hoe zien ze er uit en hoe zijn ze ontstaan.
Functionele analyse
- Plaats een houten poppetjes centraal en vraag per positie waar deze kaart t.o.v. het poppetje hoort te liggen. Vervolgens kan je per positie onderzoeken hoe deze er voor de coachee uit ziet door het poppetje erop te zetten. (wat denk je op deze positie, welke overtuigingen heb je op deze positie, hoe voel je je op deze positie en hoe gedraag je je op deze positie, etc.
- Laat de coachee uitzoeken vanuit welke positie de coachee in de ingebrachte situatie reageert en wat het effect daarvan is. Onderzoek vervolgens met de andere kaarten erbij welke positie zou helpen of hoe de coachee in de gezonde kant van een positie kan komen.
- Onderzoek vanuit welke positie de coachee communiceert en zet daar een poppetje op en onderzoek wat de reactie hierop is van de ander en welke positie daarbij hoort. Zet daar een ander poppetje op. Onderzoek welke gedachtes (overtuigingen) de coachee heeft in deze positie en onderzoek hoe andere posities ingenomen kunnen worden en wat het effect dan is op de ander. Welke overtuigingen zijn daarvoor nodig.
- Laat een client een egogram invullen door aan te geven hoe de coachee zichzelf ziet. Hoeveel is iedere staaf van het diagram gevuld per positie en hoe verhouden zich deze posities met elkaar.
Dramadriehoek
- Onderzoek aan de hand van een concreet voorbeeld welke positie de coachee zichzelf toebedeeld (dramadriehoek) door daar een poppetje op te laten zetten. Ook hier kan je weer onderzoeken wat maakt dat de coachee vanuit deze positief reageert. Kijk hier ook naar de reactie van de ander door daar een poppetje op te zetten. Kijk daarna met de kaart van de winnaarsdriehoek hoe een beweging gemaakt kan worden naar een positie van de winnaarsdriehoek.
Ik ben ok - Jij bent ok
- Leg de 4 kaarten met de kwadranten neer en vraag waar de coachee overwegend staat
- Leg de 4 kaarten met de kwadranten neer en vraag n.a.v. verschillende situaties waar de coachee staat en bevraag wat het verschil maakt tussen de verschillende posities. Welke overtuigingen maken dat de coachee in dat kwadrant staat en hoe uit zich dat in gedrag. Hoe voelt het om in een ander kwadrant te staan en hoe zou de coachee vanuit dat kwadrant reageren. Wat is nodig voor de coachee om in een ander kwadrant te staan.
Drenkelingenmodel
- Leg de stoppers neer op de tafel en laat de coachee uitzoeken welke het meeste op hem van toepassing zijn en onderzoek hoe deze stoppers vandaan komen. Ook dit past goed bij een biografische sessie. Leg vervolgens de Drivers neer en onderzoek welke het meeste van toepassing zijn op de coachee. Dit is vaak goed te linken aan het ontstaan van de coachvraag. Onderzoek vervolgens welke allower realistisch, passend en helpend is voor de coachee om te veranderen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan