Out-of-the-book nadenkers
In mijn boekenlijst boeken buiten een categorie waar ik zelf over schrijf, maar die als inspiratie gelden. Als auteur bekijk niet snel boeken in de reeks waarbinnen ik zelf schrijf, maar ga ik graag out-of-the-book qua mindset.

Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.



Als recensent (sinds 1999) zie ik veel boeken. Waar ik zelf veel schrijf over de praktische en onderwijs-kant van AI, marketing, sociale media, conversie, contentmarketing en de marketingstrategie, laat ik mij graag leiden door het gedachte(n)goed dat hierboven ligt. Het is immers het draagvlak wat je vanuit hoger management moet hebben, om gedegen praktische en uitvoerend-strategisch aan de slag te kunnen vol vertrouwen.

Tribes
"Tribes" van marketingguro Seth Godin gaat over hoe mensen van nature samenkomen in groepen en hoe leiderschap in de moderne wereld toegankelijk is voor iedereen. Het benadrukt dat je geen traditionele autoriteit of grote middelen nodig hebt om een beweging te starten of een gemeenschap – een 'tribe' – te vormen; het draait om het verbinden van gelijkgestemden, het delen van een gemeenschappelijke visie en het nemen van initiatief om verandering teweeg te brengen.

Drucker pakket: Managementvisies, De werkbare maatschappij, Management
Voor mij is Peter F. Drucker een van de meest invloedrijke managementdenkers die scherp de fasen sinds de Tweede Wereldoorlog tot de intreding van de kenniseconomie feilloos weet te benoemen. Het drieluik Managementvisies, De werkbare maatschappij en Management, biedt een diepgaand overzicht van zijn invloedrijke ideeën. Zijn scherpe analyses over leiderschap, strategie en de rol van organisaties in de maatschappij met vooruitziende blik op de kenniseconomie en relevante focus op effectieve besluitvorming blijft relevant, zelfs in de 21e eeuw. Het zijn praktische lessen die organisaties helpen om succesvol en toekomstbestendig te blijven.

Dare to Lead
Voor Nederlandse is er eigenlijk geen boek die de "ideale manager" propageert. De ideale manager in Nederland is immers geen manager of leider. In Dare to Lead combineert Brown onderzoek naar kwetsbaarheid, moed en empathie met hernieuwde inzichten voor modern leiderschap. De focus op juist openheid en moed om vertrouwen en samenwerking te bevorderen is voor mij een visie/aanpak die bijvoorbeeld bij die "moeilijke" gen Z generatie ideaal werkt. Brown introduceert krachtige concepten zoals "rumbling with vulnerability" en "clear is kind", die kunnen helpen om lastige gesprekken effectiever te voeren. Voor mij maakt Brown als een van weinige "leiderschapguru's" het authentiek leiderschap heel concreet en werkbaar.
Laat een boek schuren
Pak eens een boek buiten je comfortzone om zou je mindset helemaal op te rekken. De inzichten in jouw vakgebied komen veelal van buiten dat vakgebied. Lees niet te veel " bevestigend", laat het boek-brein schuren *8-)
Wat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!

Over Patrick Petersen
Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.
Profielpagina van Patrick PetersenWat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!