Masterclass met Harry van de Pol, Sandra Bouckaert, Froukje Weidema, Heidi Nieboer, Kjell Lutz
Masterclass met Harry van de Pol, Sandra Bouckaert, Froukje Weidema, Heidi Nieboer, Kjell Lutz
Meesterlijk Luisteren
Verbinden met krachtige luistertechnieken
Masterclass
Meesterlijk Luisteren
Verbinden met krachtige luistertechnieken
Masterclass met Harry van de Pol, Sandra Bouckaert, Froukje Weidema, Heidi Nieboer, Kjell Lutz
Groepskorting vanaf 3 personen
Donderdag 18 april 2024
Van der Valk, Utrecht
845,79 (699,- excl. BTW)
Dit product is uitverkocht
Luisteren is een niet te onderschatte leiderschapsvaardigheid. Een leider die goed kan luisteren, creëert een klimaat waarin mensen zich uitspreken en elkaar beter begrijpen. Maar omdat we weinig tijd hebben, afgeleid worden door andere zaken en snel keuzes moeten maken, luisteren we minder goed naar elkaar en voelen mensen zich niet gehoord.
Verschillende manieren van luisteren
Goed luisteren is onlosmakelijk verbonden met efficiëntere besluitvorming, soepele samenwerking en betrokkenheid binnen organisaties. Maar wat is 'goed luisteren' precies? Waar moet u op letten als u luistert? Wanneer gebruikt u welke luistertechniek? En hoe stimuleert u uw team om beter naar elkaar te luisteren?
Het goede nieuws: luisteren is een vaardigheid die iedereen onder de knie kan krijgen. En daarvoor kunt u terecht bij deze unieke luistermasterclass.
Organisatie: De Academie. Dit congres is een productie van De Academie, onderdeel van Bohn Stafleu van Loghum. Uw aanmelding wordt door hen bevestigd en gefactureerd.Kom je met een team van 3 personen of meer dan mogen we het het groepstarief van €499 p.p. (excl. BTW) aanbieden! Geef dit aan in het opmerkingenveld bij jullie aanmelding, dan passen we de prijs achteraf aan.
Met onder andere...
Harry van de Pol
Sandra Bouckaert
Froukje Weidema
Over deze masterclass
Tijdens deze unieke luistermasterclass leert u:
Weerstanden wegnemen Drijfveren herkennen met heel precies luisteren naar wat er gezegd wordt
Grip op lastige gesprekken Technieken om uw empathie verstandig te doseren tijdens het luisteren
'Leeg' luisteren Met een open blik en de juiste intentie, waarbij u uw oordeel uitstelt
Luisteren en doorvragen Gericht vragen stellen, goed luisteren en zo focus aanbrengen aanbrengen in gesprekken
Verschillende luistermethodes De juiste interventies inzetten en luistervalkuilen voorkomen
Luisteren in teams stimuleren Stimuleren dat de oh-zo-belangrijke-minderheidsstem erkend wordt
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Boekenpakket bij deze masterclass
Harry van de Pol
Harthorend
29,95
Sandra Bouckaert
Als alle stemmen spreken
29,25
Froukje Weidema
Luisterboek
23,50
Programma
9:00 Ontvangst
9:30 Opening
16:30 Afsluiting en borrel
9:00 Registratie en ontvangst
9:30 Opening en welkom door de dagvoorzitter Kjell Lutz
9:45
Wat houdt goed luisteren in en wat brengt het u en uw team?
Als leidinggevende zijn er veel redenen om goed te luisteren. Want als uw medewerkers ervaren dat u hen hoort, aanvoelt en begrijpt, maakt u de verbinding die nodig is om te kunnen sturen. Het zelfvertrouwen in eigen kunnen groeit, er ontstaat ruimte om te ondernemen en bovendien blijven uw mensen graag bij u werken en vallen ze minder snel ziek uit.
Waarom lopen gesprekken dan niet altijd soepel en merkt u onvrede bij uw mensen? Heeft u toch niet goed geluisterd? Wat gaat hier mis? Maar bovenal, hoe luistert en reageert u dan wel op de juiste manier?
U leert:
- Wat luisteren in essentie is en hoe u dat doet
- Welke luistervalkuilen er zijn en hoe u uw luisteren kunt verbeteren
- Hoe u als manager luisteren wel (en niet) inzet om als team beter te presteren
11:00 Ochtendbreak
11:30 De kunst van ‘leeg’ luisteren en het belang van het uitstellen van uw oordeel
Mensen luisteren selectief. Vaak horen we alleen wat past binnen onze bestaande vooronderstellingen en ons eigen perspectief. ’Leeg’ luisteren daarentegen vraagt om een volledige interesse in de ander met focus, waardering en een open houding. Dit verreist reflectie op de eigen vooronderstellingen en aannames, en de bereidheid om die los te laten. Het uitstel van uw oordeel, oplossing of advies schept vertrouwen. Maar hoe doet u dat, en wat levert het op?
Luister- en dialoogexpert Froukje Weidema laat u verschillende vormen van luisteren ervaren. U leert:
- Hoe u luistert met 'een open blik' en uw oordeel uitstelt
- Waar u wel en niet op moet letten bij uzelf en bij de ander
- Wanneer u klaar bent met luisteren, niet samenvat en wel doorvraagt (en hoe!)
12:50 Lunch
13:50Luisteren zonder je te laten gijzelen door je emoties
Als leidinggevende is het belangrijk om bij het luisteren naar uw medewerkers uw inlevingsvermogen te tonen. Toch lukt dit niet altijd in een gesprek. Mogelijk heeft de medewerker een boodschap waar u het absoluut niet mee eens bent, of voelt u juist volledig met hem of haar mee. Wanneer de spanning of emoties in een gesprek toenemen kunt u gegijzeld worden door uw eigen emoties of die van de ander. Het is de kunst en de kracht om begrip te tonen en gelijktijdig professioneel te kunnen blijven denken en handelen.
Als politieonderhandelaar heeft Heidi Nieboer geleerd om onder hoogspanning, in situaties waarin het over mensenlevens gaat, te blijven luisteren én de juiste beslissingen te nemen. U leert:
- Hoe u kunt herkennen wanneer u in een gesprek wordt gegijzeld door emoties
- Wat het verschil is tussen empathie en sympathie
- De balans vinden tussen inlevingsvermogen en professionele afstand houden
15:00 Middagbreak
15:20Technieken om luisteren in teams te stimuleren
Luisteren in teams levert vaak zeer waardevolle informatie op. Helaas praten mensen soms door elkaar heen, krijgen de dominante teamleden met het hoogste woord vaak hun zin, worden de stille krachten overgeslagen of worden mensen met afwijkende meningen buitengesloten.
Als er niet goed naar elkaar wordt geluisterd kan dit leiden tot gepolariseerde standpunten en onzorgvuldige besluitvorming. En als er wel naar alle stemmen wordt geluisterd, werkt uw team sneller, efficiënter en is er een groter geloof in eigen kunnen. Hoe stimuleert u dat iedereen gehoord wordt, ook de meer introverte teamleden of de mensen met uitzonderlijke standpunten?
U leert:
- Vertrouwen op de collectieve intelligentie van uw team met ‘superluisteren’
- Uw team faciliteren afwijkende meningen te uiten en naar elkaar te luisteren
- Stimuleren dat de oh-zo-belangrijke-minderheidsstem naar boven komt
16:30 Afsluiting en aansluitend napraat- en netwerkborrel
Sprekers
Harry van de Pol
Harry van de Pol is trainer, coach en inspirator. Hij geniet ervan als mensen de weg naar binnen gaan. Ontdekken wie zij zijn en wat zij willen. Om vervolgens ook tevoorschijn te komen. Aan ánderen te laten zien wie zij zijn.
Sandra Bouckaert
Sandra Bouckaert is gelicentieerd Deep Democracy-facilitator/instructor. Als teambegeleider en executive coach begeleidt ze leiders en teams, en ze geeft trainingen in de overheidssector, de zorg en het onderwijs. Als ondernemer ontwikkelde zij de online Deep Democracy-dialoog Let’s Connect. foto: Félice Hofhuizen
Froukje Weidema
Froukje Weidema (1973) is gepromoveerd ethicus en van daaruit gespecialiseerd in de dialoog. Haar School voor Dialoog Nederland biedt trainingen en consulten in dialoogvaardigheden (vragen stellen, luisteren, oordeel opschorten) , onverschrokkenheid en zelfverstaan. Ook werkt Frouk aan Amsterdam UMC afd. Ethiek Recht en Humaniora en post-academisch beroepsonderwijs aan de Radboud-universiteit.
Heidi Nieboer
Heidi Nieboer, voormalig politieonderhandelaar, expert in het voeren van het spannende gesprek en auteur van 'We komen er wel uit ' (mei, 2024). Zij was als Expert Onderhandelingsstrategieën bij de Dienst Speciale Interventies van de Landelijke Eenheid gespecialiseerd in het onderhandelen met terroristen.
Kjell Lutz
Kjell Lutz heeft organisatiepsychologie in Utrecht gestudeerd waarbij hij zich heeft gespecialiseerd in kennisoverdracht. Hij heeft vele soorten doelgroepen getraind: van advocaten tot food producenten, van accountants tot politiemedewerkers en van HR consultants tot gemeente ambtenaren.
9:00 Registratie 9:30 Opening 9:45 Harry van der Pol: Wat houdt goed luisteren in en wat brengt het u en uw team? 11:00 Break 11:30 Froukje Weidema: De kunst van 'leeg' luisteren en het belang van het uitstellen van uw oordeel 12:50 Lunch 13:50 Heidi Nieboer: Luisteren zonder je te laten gijzelen door je emoties 15:00 Break 15:20 Sandra Bouckaert: Technieken om luisteren in teams te stimuleren 16:30 Afsluiting en borrel
Voorwaarden
De masterclass Meesterlijk Luisteren wordt georganiseerd door De Academie, onderdeel van Bohn Stafleu van Loghum. Voor de afhandeling en facturatie van uw aanmelding geven uw persoonsgegevens aan deze partner door. Bij u inschrijving ontvangt u van de drie boeken op deze pagina naa keuze: Harthorend, Luisterboek of Als alle stemmen spreken.
Groepskorting Komt u met 3 of meer personen dan kunnen u een groepskorting bieden. De prijs is dan €499 p.p. (excl. BTW). Meld je in een keer voor 3 personen (of meer) aan via deze site en geef in het opmerkingenveld aan dat je van de korting gebruik wilt maken. De factuur wordt hierop aangepast.
Annuleren De annuleringsvoorwaarden van De Academie zijn van toepassing. Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengt de organisator € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan wordt het volledige inschrijfbedrag berekenend. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.
Wat doet u als u iets hoort waar u het absoluut niet mee eens bent? Hoe blijft u dan geconcentreerd en geduldig luisteren? Wanneer gebruikt u welke luistertechniek? Hoe gaat u om met emoties en onbewuste vooroordelen? Hoe stimuleert u het luisteren naar elkaar? Meer
Hoe kun je als leidinggevende echt verschil maken? Een wereld helpen creëren in plaats van frustreren? Op de werkvloer, in de samenleving. Dichtbij en ver weg. Meer