Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Fleur Heesen en Maartje van Erp

‘Google is eigenlijk een soort matchmaker’

Yoast SEO is een heel populaire plugin waardoor sites beter gevonden worden. Het Nederlandse bedrijf is opgericht door Joost de Valk, die het onlangs verkocht aan het Amerikaanse Newfold. Samen met De Valk en Marieke van de Rakt schreven Fleur Heesen en Maartje van Erp het boek ‘Zo werkt Yoast SEO’.

Bas Hakker | Mirjam van der Linden | 23 maart 2022 | 5-7 minuten leestijd

Waarom een boek?

Fleur Heesen: ‘Onze missie is natuurlijk: SEO voor iedereen. We hebben software, maar bieden ook online cursussen en blogposts aan. En nu is er dus ook een boek. We zijn benaderd door de uitgever en het leek ons een goed idee om de Nederlandse doelgroep via een boek aan te spreken.’

Hoe ga je dan aan de slag met zo’n boek?

Fleur Heesen: ‘We hebben veel lesmateriaal liggen en gingen nadenken hoe we daarvan een boek konden maken met een logische indeling.’

Maartje van Erp: ‘De uitdaging was dat we moesten weten hoe mensen dit zouden lezen. Zouden ze het allemaal van A tot Z doornemen of als naslagwerk gebruiken? Wij wilden het mogelijk maken om het op beide manieren te lezen; het tweede hoofdstuk is daarom een soort vogelvlucht en daar verwijzen we voor de verdieping naar de volgende hoofdstukken. We wilden het doorzoekbaar maken, maar dan in boekvorm.’

Focussen jullie op een bepaalde doelgroep?

Fleur Heesen: ‘Het boek is bedoeld voor iedereen die zijn website hoger wil laten ranken in Google, maar misschien zijn dit wel wat oudere gebruikers omdat zij echt een boek erbij pakken. Wij willen vooral onze kennis delen.’

Maartje van Erp: ‘En we mikken zowel op de gebruikers van de gratis plugin, als van de premium versie. Kijk, binnen ons marktaandeel is de Nederlandse doelgroep misschien niet zo groot, maar Nederland is toch een plek waarmee we ons extra verbonden voelen. We merken sowieso dat mensen graag in hun eigen taal informatie willen over SEO.’

Hebben jullie al reacties gekregen?

Fleur Heesen: ‘We organiseerden een webinar tijdens de boeklancering en mensen waren heel enthousiast dat het allemaal in het Nederlands was. SEO klinkt al best ingewikkeld en als je dan ook nog een taalbarrière opwerpt, dan maakt dat het een stapje lastiger.’

Maartje van Erp: ‘We hoorden heel vaak dat ze dat enorm waardeerden. Mensen vonden het heel leuk om direct vragen te kunnen stellen. Er kwam bijvoorbeeld een vraag van: staat er in het boek iets anders dan op jullie website? Dat niet, maar het is een totaalpakket waarmee je direct aan de slag kunt.’

Ter voorbereiding heb ik interviews met Joost de Valk, oprichter van Yoast, bekeken. Daarin vertelde hij dat SEO steeds minder een trucje wordt. Dat het steeds meer gaat om ‘gewoon goede verhalen maken’. Dat is wel geruststellend.

Fleur Heesen: ‘Om het beste resultaat in Google te zijn, moet je gewoon een supergoede website hebben. Die site moet je op alle vlakken optimaliseren; hij moet bijvoorbeeld snel zijn, gestructureerd en je moet goede content maken. Het is een totaalpakket dat moet kloppen, het gaat niet om een paar keywords gebruiken.’

Maartje van Erp: ‘Google gaat steeds beter nabootsen hoe een lezer een website bekijkt en als Google doorheeft dat je trucs gebruikt om je rankings te verbeteren, dan kan dat een negatief effect hebben op je SEO.’

Waar zijn qua SEO de grootste stappen te maken?

Maartje van Erp: ‘Moeilijke vraag, want je moet aan verschillende onderdelen werken. Maar waar we de laatste tijd veel aandacht aan besteden is dat we simpele stappen geven waar mensen op moeten letten. Belangrijk is dat je een ritme krijgt; dat je bijvoorbeeld elke dag wat tijd besteedt aan je website. Daarvoor geven we handvatten. Er is een aantal technische dingen die op de achtergrond voor je worden geregeld, maar content schrijven moet je zelf doen. En er zijn analyses waarbij je live advies krijgt. Dankzij de feedbackbolletjes weet je waar je aan moet werken om je teksten te optimaliseren voor de zoekmachines en om je teksten beter leesbaar te maken.’

Fleur Heesen: ‘Ik denk dat het al voordat je begint met schrijven belangrijk is om na te denken over je SEO. Kijk goed naar je concurrentie en naar je doelgroep, zodat je het niet als een taak achteraf ziet.’

Denk je niet dat mensen zich, net zoals ik, betrapt voelen? Zo van: ik schrijf eigenlijk alleen verhalen, maar doe niks aan SEO.

Maartje van Erp: ‘Daarom hebben we daar twee algemene hoofdstukken aan gewijd. Daarin focussen we op het verhaal van holistische SEO. Dat wil zeggen: je werkt aan alle aspecten; je moet er voortdurend iets mee.’

Even een concreet voorbeeld. Stel dat je een blogsite hebt over contentmarketing waar je twee of drie verhalen per week schrijft en je doet niets aan SEO. Welke stappen zou je kunnen maken om je vindbaarheid te vergroten?

Maartje van Erp: ‘Ik zou direct vragen: wat is de aanleiding voor jou om een verhaal te schrijven? Heb je een bepaalde doelgroep in je hoofd? Welke termen wil je gebruiken om mee te ranken, gebruik je dezelfde termen als de doelgroep? En hoe hangt de ene post met de andere post samen op je site? Heb je nagedacht over een linkstructuur? Zorg ervoor dat posts waarmee je hoog wilt ranken de meeste interne links ontvangen - dus links van andere posts op jouw eigen site.’

Ergens in het boek stond wel een goede indicatie voor een goed verhaal, namelijk dat jouw blog zo goed mogelijk antwoord moet geven op de vragen die mensen hebben over een bepaald onderwerp.

Maartje van Erp: ‘Dat is een goede basisregel want Google is eigenlijk een soort matchmaker; er is een vraag en die site geeft daarop het beste antwoord. Je moet weten welke vragen er leven: dat kan door social media te gebruiken en door te praten met mensen bij evenementen en workshops. Maar ook tools als Google Trends kunnen waardevolle inzichten geven in de zoektermen die mensen gebruiken.’

Kan iedereen met het boek aan de slag?

Maartje van Erp: ‘Dat is wel ons doel, daarom leggen we alle technische termen ook uit.’

Fleur Heesen: ‘Daarom was het ook zo leuk om te doen. We willen graag dat iedereen een eerlijke kans krijgt in de zoekresultaten, of je nu een groot bedrijf bent en veel budget hebt of in je eentje een site runt. Daarom willen we de kennis die wij hebben op een zo toegankelijk mogelijke manier delen. En het was bovendien leuk om allemaal Nederlandse voorbeelden te gebruiken, zoals stroopwafels.’

Over Bas Hakker

Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Joost de Valk, Marieke van de Rakt, Fleur Heesen
Zo werkt Yoast SEO!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden