Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Digital Hero - Het complete handboek voor digitale producten

‘Digital Hero’ belooft je in 30 lessen alles te leren over het succesvol ontwikkelen en lanceren van digitale producten. Met die kennis kun je bovendien boven de verschillende vakgebieden uitstijgen. De auteur, Vincent Gill, vertelt in deze preview over zijn (overigens prachtige) boek.

Vincent Gill | 19 juni 2023 | 3-4 minuten leestijd

Een digitaal product maken is niet vooral een programmeerklus. De ontwikkeling van een succesvol digitaal product is een veelzijdig proces waarvoor kennis van verschillende disciplines is vereist. Van user research en visual design, tot usability testing en conversieoptimalisatie – alles komt samen bij het ontwerpen en lanceren van een digitaal product. Over elk van deze vakgebieden is veel geschreven, dus om het hele spectrum te bestrijken moest je tientallen boeken en honderden artikelen lezen.

30 lessen

Ook tijdens mijn eigen ontwikkeling miste ik een boek waarin de belangrijkste lessen uit het digitale vakgebied waren samengebracht. De afgelopen jaren heb ik daarom veel tijd besteed om die onderwerpen zelf te verzamelen. Stuk voor stuk technieken die zich in de praktijk veelvuldig hebben bewezen. Wat is belangrijk en wat niet? Wat werkt in de praktijk en wat niet? Het resultaat was een lijst van 30 beknopte en zorgvuldig geselecteerde lessen die in het boek DIGITAL HERO zijn opgenomen. Alles wat je moet weten om een digital hero te worden nu dus eindelijk op één plek!

Die 30 lessen zijn onder te verdelen in 6 categorieën:

- 1. Strategie: een businessmodel en plan van aanpak uitwerken

- 2. User research: inzichten verzamelen via gebruikersonderzoek

- 3. Design: het ontwerp van een digitaal product uitwerken, inclusief development

- 4. Acquisitie: relevante gebruikers binnenhalen

- 5. Engagement: gebruikers betrekken bij het product

- 6. Conversie: gebruikers overhalen en vasthouden

Best practices

Het streven was om zo veel mogelijk kennis uit de praktijk in het boek te stoppen. De ‘best practices’ van professionals met jarenlange ervaring. Daar leer je het meeste van. Daarom hebben ook meer dan 40 experts, agencies en bekende merken meegewerkt aan het boek. Het boek bevat inspirerende praktijkcases van onder andere Red Bull, VanMoof, Miro, The Social Hub, Videoland, Buienradar, Storytel en de Bijenkorf.

Studenten, starters en trainees – de helden van morgen – hebben vaak moeite om opgedane kennis in de praktijk toe te passen en samen te werken met ervaren specialisten. Dit boek geeft hun een vliegende start. De belangrijkste termen uit disciplines als UX, design, digital marketing en development worden toegelicht, zodat zij probleemloos kunnen communiceren met klanten, partners en collega’s. Dankzij de vele tools en templates die in het boek aan bod komen zijn ze sneller in staat om zelf een personaprofiel of contentmap op te stellen of een usability test uit te voeren.

Digital hero

Een digital hero is iemand die inzicht heeft in alle facetten van de ontwikkeling van digitale producten. Vaak beschikt een digital hero ook over diepgaande kennis op een van de vakgebieden (T-shaped). Een digital hero weet feilloos verschillende digitale disciplines met elkaar te combineren om zo succesvolle digitale producten te ontwikkelen. Dankzij die brede kennis kan een digital hero boven de verschillende vakgebieden uitstijgen om het best mogelijke digitale product op te leveren. Een digital hero kan zelfstandig opereren, maar ook uitstekend communiceren en samenwerken met andere professionals binnen een team. Hij of zij kan het hoge tempo van digitale productontwikkeling moeiteloos bijbenen.

Ook voor specialisten en leiders

Daarom is het boek ook voor ervaren specialisten heel waardevol. Digital marketeers, designers, data-analisten en andere specialisten beschikken over diepgaande kennis van hun eigen vakgebied, maar willen ook graag meer weten over de andere disciplines van het digitale traject. Dat is door de waan van de dag vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Dit boek helpt hen bij de overgang van I-shaped naar T-shaped – een designer die ook data-analyses kan uitvoeren of een digitale marketeer die zelf user research kan doen om de impact van een digitale advertentie te valideren.

Tot slot is het boek ook geschikt voor digital heroes die een multidisciplinair team leiden of begeleiden. Denk bijvoorbeeld aan de strategen, teamleiders, product owners, managers en ondernemers. Het is belangrijk dat zij dezelfde taal spreken als specialisten uit de verschillende disciplines en kunnen meedenken over mogelijke oplossingen. Pas als je het nut en de noodzaak van alle disciplines begrijpt, kun je het beste uit een team of project halen.

Over Vincent Gill

Vincent Gill is digitaal strateeg en manager bij fullservice bureau Accenture Song. In die rol fungeert hij als sparringpartner voor toonaangevende klanten uit binnen- en buitenland. Daarvoor was hij digitaal strateeg, marketeer en data-analist bij digital bureau Clockwork (nu Ordina). Vincent behaalde een Master of Science in Marketing aan de VU in Amsterdam en schrijft regelmatig artikelen over

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden