Op de snelweg van het ondernemen moet je in principe slagen voor ieder examen dat je dagelijks moet afleggen. Wat je moet doen en hoe je het moet doen als ondernemer kun je niet vinden in lesboekjes. Een onvoldoende is direct voelbaar op je bankrekening of kan in het ernstigste geval het einde van je business betekenen. In mijn boek Ondernemers zijn net mensen laat ik je schaamteloos gluren in de keuken en gedachtewereld van collega-ondernemers.
Als je 50 ondernemers laat spreken over hun leven en hun business, ongeacht hun culturele achtergrond, politieke opvatting, religie, leeftijd of sekse, dan zul je zien dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Juist waar ze van elkaar verschillen, zit echter het leerpotentieel.
Deze ondernemers delen hun struggles, fuck-ups, successen en ambities en laten zien dat geld verdienen en de wereld een stuk mooier maken hand in hand kan gaan.
In het boek komen vele aspecten van het ondernemen aan bod. Wim van Rooijen, de auteur van het voorwoord, omschrijft het boek als een werkboek. De ondernemer wordt aan het denken en aan het werk gezet en getriggerd om oude patronen los te laten. Onderstaand stip ik kort 4 punten aan die in de interviews aan bod komen.
1. KRUISBESTUIVING
Ondernemers werken vaak enthousiast in de zaak in plaats van aan de zaak. De geïnterviewden laten zien hoe zij omgaan met dit ‘dilemma’. Waarom zou je zelf de fout maken als een ander die al voor je heeft gemaakt? Leer van de inzichten van concullega’s uit andere takken van sport en met een andere achtergrond. Je komt erachter dat je je business een boost kunt geven door branche-overstijgend te denken en te handelen. Leer van de inzichten, successen en de valkuilen van de ander. Zonder kruisbestuiving geen bloei in business.
2. VAN FUCK-UP NAAR SUCCES
In de Verenigde Staten wordt een fuck-up vaak gezien als het startpunt van succes. In Nederland zien we het vaak als falen. Bij de 50 ondernemers ben ik bewust op zoek gegaan naar hun fuck-up of fuck-ups. Bij een aantal van hen is hun huidige succes ontstaan uit of te danken aan een fuck-up. Zoek de fuck-up niet op, maar als het je overkomt, gebruik het dan als startmotor voor toekomstig succes.
3. AUTHENTICITEIT
Het klinkt als een open deur, maar neem jouw authenticiteit als uitgangspunt voor jouw business. Te veel ondernemers hanteren het copy-paste-model. De ondernemers in het boek laten zien dat je zelfs van een commodity iets unieks kunt maken als je vanuit je authenticiteit je eigen pad kiest en je niets aan laat leunen door droomdieven en betweters.
4. START GEWOON
Het maakt niet uit of je eerst de Robin Hood van de Bijlmer bent geweest, om uiteindelijk uit te groeien tot een succesvol multipreneur. Het maakt niet uit of je eerst jaren in een gouden loondienst-kooi hebt gezeten, om vervolgens in no time een succesvolle business op te zetten. Door de openhartigheid van de geïnterviewden krijg je als aspirant-ondernemer een beter beeld van waar je 'ja' tegen zegt als je 'ja' zegt tegen het ondernemen. Dus volg je hart en schrijf je in bij de Kamer van Koophandel!
Ik heb dit boek gemaakt omdat de mens mijn brandstof is in het leven en laat de ondernemers nu ook gewoon een mens zijn, net als iedereen. Maar vergeet niet: in ieder ondernemend mens zit een ondernemer.
Het pad naar succes ontstaat door erop te lopen en niet door ernaar te kijken. Begin dus vandaag met lopen. Je zult verrast zijn door het pad. Jij bent het pad.
Cor de Graag is auteur, spreker, trainer en business coach. Hij is de auteur van Ondernemers zijn net mensen.
Over Cor de Graag
Cor de Graag (1965) is oprichter van Company Optimizer, Uitgeverij Maak een Boek en co-founder van Stichting Empower Women. Hij is, naast auteur en spreker, vooral de groeiexpert en sparringpartner voor business owners en business leaders. De groei-drive zit diep in het DNA van Cor verankerd.