Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Dierenzaken - Blinde vlek van bedrijven

Monique Janssens geeft in Dierenzaken allerlei tips over hoe bedrijven en managers in die bedrijven een meer ethische houding ten opzichte van dieren kunnen stimuleren door leiderschap, samenwerking en communicatie. Een preview.

Monique Janssens | 20 november 2020 | 3-4 minuten leestijd

Hoe ga jij als manager of medewerker om met dierenwelzijn? Hoe kan het beter? Het blijkt dat dierenwelzijn in het bedrijfsleven een hardnekkige blinde vlek is. Steeds meer bedrijven en organisaties doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Ze willen geen kwaad berokkenen en proberen bij hun activiteiten zoveel mogelijk rekening te houden met mens en milieu. Echter, ze zien daarbij nog vaak dieren over het hoofd. Elke manager of werknemer kan daar iets aan veranderen. Hoe dan?

Bepaal de impact van jouw bedrijf op dieren
Elk bedrijf heeft invloed op dieren. Denk maar aan de inhuur van een cateraar voor de bedrijfsrestaurants, een bedrijfsuitje naar de dierentuin of de impact van de scheepvaart op zeezoogdieren. Als je in je bedrijfscode zet dat dierenwelzijn voor jouw bedrijf belangrijk is, ga je ook anders kijken naar wie je inhuurt en wat je inkoopt. Een extra hulpmiddel is de CAN-methode voor analyse van de website (beschreven in het boek).

Neem de belangen van dieren op in materialiteitsanalyses
Met een materialiteitsanalyse inventariseer je alle MVO-thema's en de mate waarin je daar als bedrijf invloed op hebt. Samen met stakeholders bepaal je vervolgens de prioriteiten en wat je per thema zou kunnen en willen betekenen. Neem dierenwelzijn voortaan mee in deze materialiteitsanalyse. Bepaal de ethische dilemma's en gebruik ethische beslismodellen voor de verdere analyse.

Maak een manager verantwoordelijk voor dierenwelzijn
Meestal zal dit de MVO-manager zijn, maar in sommige bedrijven is dit de kwaliteitsmanager of een andere manager. Het is in elk geval belangrijk dat iemand zich ermee bezighoudt en zich erin verdiept. Deze manager kan partijen in de organisatie rond dierenwelzijn verbinden. Medewerkers die ideeën hebben over hoe het beter kan kunnen bij deze manager terecht.

Leiderschap, samenwerking en interne communicatie
Neem een voorbeeld aan de bedrijven die al wel structureel met dierenwelzijn bezig zijn. Wat zij goed doen heeft bijna altijd te maken met leiderschap, samenwerking en communicatie. Zet deze drie zaken actief in om stappen te zetten naar een betere impact op dieren. Toon bijvoorbeeld leiderschap door een visie te ontwikkelen, breng partijen bij elkaar (intern en extern) voor samenwerking en, tot slot, zorg dat intern het gesprek breed gevoerd wordt door middel van communicatie. Denk bij dat laatste aan artikelen op intranet, voorlichtingsbijeenkomsten, excursies en gastlezingen. In het boek is een overzicht opgenomen van communicatiekanalen.

Publiekscommunicatie
Communiceer daarnaast met het publiek. Dit kan via traditionele media (persberichten) en sociale media. Doe dat proactief en altijd eerlijk. Spreek over je plannen en doelen, de belemmeringen die je tegenkomt en de mijlpalen die je bereikt. Doe dit bij voorkeur samen met een dierenbeschermingsorganisatie waarmee je samenwerkt. Die zal graag behaalde doelen bekendmaken. Wees bereid steeds nieuwe doelen te stellen en stappen vooruit te blijven zetten. Maak de publiekscommunicatie persoonlijk door middel van verhalen en video's (storytelling).

Wie één of meer van deze stappen zet, helpt mee met het bereiken van een betere toekomst voor dieren. Want zeg nou eerlijk: minder dierenleed toebrengen, wie wil dat nou niet?

Dr. Monique Janssens is gepromoveerd is de dier- en bedrijfsethiek. Vanuit Ethisch Bedrijf geeft ze ethiekadvies. Ze werkt tevens bij de Universiteit Utrecht, waar ze zich bezighoudt met ethiek en transparantie rond dierproeven. Het boek Dierenzaken, Blinde vlek van bedrijven is de publieksversie van haar proefschrift Animal Business: Corporate responsibility towards animals, dat zij schreef als buitenpromovendus aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.

Over Monique Janssens
Monique Janssens is ethicus en neerlandicus. Zij werkt als zelfstandig adviseur ethiek, MVO en integriteit voor bedrijven en organisaties op het gebied van onderwijs, onderzoek, dierenwelzijn, menselijk welzijn en natuurbescherming.

Ze publiceerde over onder andere ethiek, dierethiek en zelfmoordpreventie. Haar doel met dit boek is de dierethiek een definitieve plek te geven in bedrijfsethiek en MVO. Zij eet plantaardig.

Monique Janssens studied Dutch Language and Literature, and Applied Ethics, both at Utrecht University, and did an Honours course in CSR at the University of Amsterdam. She worked as a regional manager for the Dutch Society for the Protection of Animals (Dierenbescherming) and as a Public Information Officer at the Dutch office of the Wordl Society for the Protection of Animals (niw: World Animal Protection).

She started her own business in communications consultancy called JT&P Communicatie and the additional brand Ethisch Bedrijf (Ethical Business) for ethics consultancy. Nowadays, she combines ethics consultancy with a job at the Animal Welfare Body of Utrecht University and the University Medical Center Utrecht.

Monique Janssens completed this PhD thesis as an external doctoral candidate at the Rotterdam School of Management of Erasmus University Rotterdam. She has published several articles and two books (in Dutch): one on suicide attempts and suicide prevention, together with Professor of Psychiatry Jan Swinkels: Een tweede leven: Ware verhalen over zelfmoordpogingen (A second life: True stories about suicide attempts, Scriptum Psychologie, 2008), and one containing essays on animal ethics: Dieren en wij: Hun welzijn, onze ethiek (Animals and us: Their welfare, our ethics, A3 boeken, 2010). She is a member of the New Animal Ethics Committee (Nieuwe Dierexperimentencommissie) and the Netherlands National Committee for the protection of animals used for scientific purpose (Nationaal Commité advies dierproevenbeleid).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden