Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Retail Survival Guide - Retail in de 1.5 meter economie

Hoe ga je als retailer om met een crisis? In tijden van covid-19 ineens heel relevant, maar crisissen zijn van alle tijden. Soms klein, zoals een langdurig opgebroken winkelstraat, soms groot zoals een recessie of een pandemie. De vraag die ik mezelf stelde tijdens het schrijven van Retail Survival Guide: Wat kun je als retailer doen om het hoofd boven water te houden?

Carin Frijters | 5 januari 2021 | 2-3 minuten leestijd

Net zoals in het echte leven is het deels een kwestie van snel en adequaat handelen én van een goede voorbereiding vooraf. Wat ik veel zag tijdens de crisis rond covid-19: retailers die de basis goed op orde hadden, goed op de hoogte waren van wat er speelt in de markt, de consumentenbehoefte kenden en die als het ware mee konden bewegen zonder hun eigen koers te verliezen de crisis sterker doorkwamen dan hun afwachtende en minder goed voorbereide collega's. In dit boek laat ik zien hoe jij jezelf als retailer klaar maakt voor een zekere én onzekere toekomst.

Heldere stappen
Het boek heb ik ingedeeld in vijf heldere stappen. In stap 1 laat ik zien dat je klant goed kennen cruciaal is voor succes. Het is sowieso noodzakelijk voor een scherpe positionering van je retailconcept, maar van extra groot belang in tijden van crisis. Alleen als je weet wie je klant is, snap je hoe je hem of haar tijdens een crisis dicht bij je kunt houden. In stap 2 neem ik de klantreis grondig onder de loep. Van het eerste inspiratiemoment tot na afloop van het winkelbezoek en alle stappen ertussen leg ik je uit hoe je jouw klant volgt en op ieder moment kunt sturen. Stap 3 staat in het teken van de zintuigen en hoe je die inzet. Extra aandacht geef ik aan de toenemende behoefte van consumenten aan sociale binding en het effect van materialen op ons gevoel van veiligheid en geluk. Want doe je dat goed, dan zorg je er niet alleen voor dat jouw klant zich tijdens een crisis fijn en veilig bij je voelt. Het helpt je daarnaast ook hun zogenaamde ‘koopknop' te activeren. Crisis of geen crisis. Stap 4 staat in het teken van online en welke keuzes er allemaal te maken zijn, zeker tijdens de coronacrisis maakte je daarmee als retailer het verschil. De vraag is vooral hoe je jouw fysieke en online omgeving als één holistisch geheel weet in te zetten. Stap 5 als laatste gaat om meebewegen. Welke maatregelen kun je nemen als de crisis daadwerkelijk toeslaat? Zeker als je stap 1 t/m 4 goed op orde hebt, zorg je met deze laatste stap dat je iedere crisis heelhuids doorkomt.

Experts aan het woord
Het schrijven van een boek als dit is een hele reis. Die ik gelukkig niet alleen hoefde te maken, ik kon putten uit de kennis van een aantal geweldige specialisten. Zo vertelt materialengek Els Zijlstra alles over hoe materiaal ons beïnvloedt. Kleurspecialist Brechje Vissers dook met me de wereld van kleur in en hoe we klanten daarmee kunnen sturen. Wouter de Wolf deelde de laatste trends op het gebied van verlichting en Tom van Bommel praatte me bij over vijf van de laatste inzichten in de neuromarketing.

Carin Frijters is creatief aanjager, retailexpert, spreker en schreef eerder de boeken Prikkel de Koopknop en RetailTheater. Retail Survival Guide is haar nieuwe boek.

Over Carin Frijters

Retailadviseur Carin Frijters schreef de retailbijbel 'Prikkel de Koopknop' en is een veelgevraagd spreker. Ze is oprichter van CF retail en RetailTheater, waarbij ze samen met een netwerk van retailstylisten retailers helpt om theater te maken in hun winkel. Ze verzorgt de Mastercourse de Winkel als Theater en of het nu gaat om één unieke pilot store of een grootschalige keten, ze adviseert op maat over de ontwikkeling en implementatie van een onderscheidend retailconcept.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden