Dan hoor ik dat Nederland bij het olympisch zeilen in Beijing twee zilveren medailles heeft gewonnen. Lobke Berkhout en Marcelien de Koning in de 470-klasse en Mandy Mulder samen met Annemieke Bes en Merel Witteveen in de Yngling-klasse. Dit triggert bij mij wel iets. Zouden we de zeilsport niet prominenter kunnen inzetten? Maar ik heb ook sterk het gevoel dat dat nu nog te vroeg is. Dat we eerst het fundament op orde moeten brengen.
Stap voor stap
Vertrouwen is het fundament onder goede service. Dus begin ik met luisteren naar klanten, naar medewerkers. Waar zit de pijn, wat zijn mogelijke oplossingen? Er is op alle fronten werk te doen. En ik merk al snel dat met alle slechte berichten uit het rapport, onze medewerkers ook richting nodig hebben. Alleen maar repareren is niet voldoende. We moeten ergens naartoe kunnen groeien; pas dan kan vertrouwen echt tot leven komen.
Die doelen houd ik steeds simpel en krachtig: ‘Sales is simply a smile’, ‘Als Zwitserleven, maar dan met een toeter en een bel’, ‘Het gaafste pensioenhuis van Nederland’. Het zijn allemaal stappen op weg naar een verbeterde customer service en een verhoogde motivatie. Langzaam, stap voor stap, komen we dichterbij. Vertrouwen in de medewerkers dat ze dit kunnen bereiken, vertrouwen van de klant dat wij er nu echt weer voor ze zijn... en als we dan inderdaad omhoogklimmen in de ranking, krijgen we het vertrouwen terug uit de markt. Het kost ons ruim drie jaar. Dan wordt het tijd om de olympische zeilsport erbij te betrekken.
Fast-forward naar 2012
Delta Lloyd en de olympische zeilers hebben op dat moment immers een gezamenlijk doel. Heel simpel, ‘Gaan voor Goud.’ In de opmaat naar de Spelen van 2012 komen we in een stroomversnelling. We ontdekken de kracht van het zeilen. Door anders te denken, kunnen we ons sponsorschap vormgeven op een manier waar ook zogenaamde ‘Rosézeilers’ vrolijk van worden. Door aandacht te geven aan familie en vrienden van de olympische zeilers op de Holland Boot in Weymouth, creëren we een hechte band. Het olympisch jaar 2012 is het ultieme samengaan, als het Watersportverbond en Delta Lloyd allebei voor goud gaan – en het allebei ook daadwerkelijk binnenhalen.
2016: The Road to Rio
De absolute topsportbeleving (vertrouwen op jezelf en op je teamgenoten; hart en ziel geven) wordt steeds meer intern en extern onderdeel van een leuke werkomgeving. Door deze olympische benadering van ons werk zijn we vier jaar op rij de beste pensioenverzekeraar geworden. Voor 2016 is het doel: Vijf op een rij. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Zowel wij als de olympische sporters merken dat aan de top blijven een stuk lastiger is dan de weg erheen.
2020: Nieuwe wegen inslaan
Dit boek beschrijft de lange weg die we moesten afleggen om weer aan de top te komen. Door vertrouwen te geven, gas te geven, hart en ziel te geven. Door samen spannende en mooie momenten te beleven en zo betekenis te creëren. Gaandeweg ga ik beseffen dat – voor mij althans – het woord ‘geven’ misschien nog wel een krachtiger woord is dan ‘vertrouwen’. Het heeft tot gevolg dat ik nieuwe wegen insla. Hierover, en over veel meer, lees je in Geven is leven.
Over Wim de Bundel
Wim de Bundel was directeur Marketing en Sales bij Delta Lloyd en Nationale Nederlanden. Sinds januari 2021 richt hij zich op gevenisleven.nl en spreekt hij over de kracht van geven met een focus op klantgerichtheid, topsportmentaliteit en goed doen.