Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Wim de Bundel

‘Geven heeft mij veel gebracht’

Hoe meer je geeft in het leven, zowel persoonlijk als zakelijk, hoe mooier het wordt. Wim de Bundel schrijft dit in zijn boek Geven is leven, terugblikkend op een twaalfjarige reis met vele hoogte- en dieptepunten.

Peter Spijker | 4 oktober 2021 | 5-7 minuten leestijd

Aan het begin van deze reis, die duurde van 2008 tot 2020, moest de auteur pensioenbedrijf Delta Lloyd uit het slop trekken. Dat hem dit uiteindelijk lukte, is ook te danken aan de samenwerking met de olympische zeilploeg. Topsporters leerden De Bundel en zijn medewerkers om meer zelfkritisch te zijn en altijd op zoek te gaan naar verbeteringen. Tijdens een moeilijke periode in zijn leven putte hij kracht uit het doneren aan goede doelen. Dit inspireerde hem om van Geven is leven zijn levensdevies te maken.

Delta Lloyd, in 2008 de hekkensluiter in de pensioenmarkt, staat in 2012 als marktleider op de eerste plek. Een uitzonderlijke prestatie.

In 2008, net benoemd als directeur Marketing & Sales, las ik in een rapport dat de pensioenadviseurs* weinig tot absoluut geen vertrouwen in ons hadden. We scoorden vooral laag op service. Mijn eerste reactie was om meteen flink gas te geven en te focussen op kwaliteit. We zijn ook direct begonnen aan het bouwen van vertrouwen binnen de organisatie. Door het behalen van een toppositie op het gebied van service wilden we bereiken dat de adviseurs ons als eerste zouden kiezen. We focusten bij productontwikkeling voortaan ook voor honderd procent op de wensen en verwachtingen van de markt. Zwitserleven had volgens de adviseurs het beste product; ons streven was om daar een betere versie van te maken met als slogan: ‘We gaan voor Zwitserleven met een toeter en een bel.’ We kenden het product van de concurrent en vroegen de adviseurs welke twee zaken ze misten: de toeter en de bel.

In 2012 gaat Delta Lloyd samen met de (para)olympische zeilers op weg naar goud.

We startten in dat jaar de olympische marketingcampagne die ons naar de Olympische en Paralympische Spelen in Londen (2012) en Rio de Janeiro (2016) zou voeren. Onze adviseurs en klanten, maar ook onze medewerkers namen we mee in deze campagne. En niet te vergeten de familieleden van de olympische zeilers en windsurfers. In de haven van het Engelse Weymouth, de locatie waar het olympisch zeilen in 2012 plaatsvond, konden ze terecht op onze Holland Boot en via tv-schermen het zeilen en windsurfen volgen. Aan boord hoorde ik iemand zeggen dat Delta Lloyd écht een leuk bedrijf is! Daar was ik echt blij mee, want dat was nu precies de bedoeling van de Holland Boot – onze oprechte aandacht voor de sporters en hun familie laten zien!

Delta Lloyd gaat het steeds meer voor de wind na de Spelen in 2012. In uw persoonlijke leven krijgt u daarentegen het nodige te incasseren.

In het late najaar van 2012 wordt bij mijn vrouw Selma borstkanker vastgesteld. Binnen enkele weken na de diagnose volgt een operatie, daarna een zware behandeling. Ik begreep toen hoe kwetsbaar het leven is, hoe dingen zo maar gebeuren. Selma en ik leerden betekenis te geven aan de nieuwe situatie en leefden ons leven samen veel bewuster. Op de veilingsite van 3FM Serious Request kocht ik dat jaar met kerst het gouden racket van zevenvoudig paralympisch kampioen rolstoelstennis Esther Vergeer. Op dezelfde site kocht ik een huiskamerconcert van singer-songwriter Dotan waar we enorm van hebben genoten. Uit dankbaarheid ben ik actiever goede doelen gaan steunen. Zo organiseerde ik in 2015 samen met studentenvereniging Laurentius een benefietdiner voor de Daniel den Hoedkliniek. Ik ontdekte hier dat hoe meer je geeft, hoe meer je terug krijgt.

U ontwikkelde samen met zeilster Lobke Berkhout het olympisch KLANT-model.

We wilden alle lessen uit haar topsportcarrière vertalen in een managementmodel. Lobke gaf ons vijf tips: kennis & innovatie; luisteren, afspraken nakomen, navigeren en teamwork. De eerste vijf letters vormen het woord KLANT. Lobke werd vijf keer wereldkampioen, Delta Lloyd wilde - net als zij - vijf jaar op rij kampioen worden door nummer 1 te zijn bij de adviseurs. Vanaf 2012 zijn wij op basis van dit KLANT-model, door Lobke uitgebreid toegelicht bij onze klanten en medewerkers, vier jaar gaan werken aan ons doel: ‘vijf op een rij’. We bereikten deze doelstelling ook, in 2016 was Delta Lloyd voor het vijfde achtereenvolgende jaar de beste in de markt op het gebied van service.

Wat heeft Delta Lloyd geleerd van het samenwerken met topsporters?

Topsporters hebben behalve een grote levenslust ook een ijzersterke discipline en een uitzonderlijk doorzettingsvermogen. Ze geven zich met hart en ziel aan hun sport, zetten alles opzij om hun doelen te bereiken. Deze houding en mentaliteit maakten grote indruk op mij en onze medewerkers. In het bedrijf gingen we ons werk ook op een olympische manier benaderen, zagen het meer en meer als een topsport. Van deze sporters leerden we ook om kritischer naar onze prestaties te kijken, het kan immers altijd beter. Verder zag ik hoe leden van het olympische zeilteam hun verantwoordelijkheid namen als ze door een eigen fout of verkeerde voorbereiding medailles misliepen. Bij sommigen, zoals zeiler Pieter-Jan Postma die in Londen een strafronde moest varen en zonder medailles eindigde, had ik kippenvel. Hij bedankte iedereen na afloop en wees alleen naar zichzelf, zo groots kun je dus omgaan met verlies.

In 2018 neemt Nationale Nederlanden Delta Lloyd over. In de aanloop naar de Spelen van 2020 lanceerde u een olympisch businessmodel waar de mens centraal in staat.

In dit businessmodel is het pensioenhuis een Griekse tempel, met als fundament de mens om je missie te bereiken. De drie pilaren zijn tevredenheid, omzet en marge. Het centraal plaatsen van de mens had te maken met zowel mijn persoonlijke ontwikkeling als die van Delta Lloyd in de afgelopen jaren. De vele positieve ervaringen, opgedaan bij het steunen van goede doelen en het samenwerken met topsporters, veranderden mij als persoon en daarmee ook mijn managementstijl. Door steeds meer uit te gaan van onze mensen en ze waardering te geven, zorgden we er voor dat ze lekker vel in hun zaten. Iedereen was hierdoor extra gemotiveerd en beter in staat om de gestelde doelen te realiseren.

* Werkgevers die een pensioenregeling onderbrengen bij een pensioenbedrijf, doen dit voor meer dan 95 procent via een onafhankelijk pensioenadviseur. Voor de pensioenmarkt zijn er ongeveer tweeduizend adviseurs actief in Nederland.

Over Peter Spijker

Peter Spijker is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden