Eveneens onbetwistbaar is de noodzaak om dat online gebeuren, dat heel fysieke gevolgen heeft, te organiseren op een duurzame manier. Hoewel er heel wat mogelijkheden zijn om de milieu-impact van online aankopen te verminderen, loopt het nog al te vaak mis. Duurzame e-commerce, wat houdt dat precies in en hoe pak je dat concreet aan? Dat zet ik uiteen in mijn boek.
Parcours
In Duurzaam online shoppen, neem ik je mee doorheen het parcours van een e-commerce pakketje: vanaf de webshop, door het distributiecentrum, op weg met de pakjeskoeriers, tot bij aankomst thuis. Onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek, presenteert het boek inzichten, oplossingen en initiatieven om de milieu-impact van online aankopen te reduceren. Deze preview toont er enkelen.
Getest
In het boek deel ik ook voorbeelden die getest of geïmplementeerd zijn in de praktijk en besluit ik elk onderdeel met een aantal aanbevelingen, om handelaars meteen op weg te helpen. Ik geef ook mijn kijk op de eeuwige vraag over wat nu milieuvriendelijker is: winkelen op het web of in de winkel. In plaats van de milieu-impact van een individuele online aankoop te vergelijken met één in de winkel, bestaat het antwoord voor mij uit het geheel van consumptiekeuzes die gemaakt worden in het hedendaags consumptielandschap.
Differentieer leverprijzen
Het pakketparcours vangt aan in webwinkels’ check-outvensters, waar klanten hun betaling afhandelen en een leveroptie uitkiezen. Bied ook tragere leveropties aan of de mogelijkheid om bestellingen op te halen. Zo’n levermethode laat toe om efficiënter te werken, en dus ook duurzamer. In eerste instantie kiest slechts een fractie van consumenten hiervoor, tenzij je het ecologisch voordeel ook duidelijk maakt. Differentieer leverprijzen volgens milieu-impact, of nog doeltreffender: werk met informatieve tekstballonnen, groene pictogrammen of stel de milieuvriendelijkste optie in als standaard, een simpele maar slimme nudge.
Oversized pakjes
Na de bestelling volgen een aantal voorbereidingen, voor ze naar haar eindbestemming kan vertrekken. Oversized pakjes, halfgevulde voertuigen en minder dan optimale routes zijn niet uitzonderlijk. Verpakkingen zijn vaak niet aangepast aan wat verzonden wordt, wat leidt tot onnodig afval en het transporteren van lucht. Innovatieve verpakkingsmachines, slim pakketdesign of een uitbreiding van het aantal verpakkingsformaten bieden een oplossing. Of misschien zijn herbruikbare of composteerbare alternatieven voor jouw activiteiten wel geschikt? Optimaliseer laadruimtes door samenwerkingen aan te gaan met pakketbezorgers of handelaars die volumes hebben in jouw marktgebied of integreer alternatieve verzendingslocaties, zoals winkels of stadsdistributiehubs. Verduidelijk ten slotte vanwaar je je producten verzendt. Deze voortrajecten, vaak onzichtbaar voor klanten, wegen door in de ecologische voetafdruk van e-commerce.
Voertuiginnovaties
Klaar voor verzending? Voertuiginnovaties en informatie-uitwisselingen met klanten maken het verschil. Reorganiseer bezorgingstrajecten door elektrische bestelwagens en fietsen te integreren, experimenteer met alternatieve transportmodi, bestudeer de opties voor hernieuwbare energieproductie en deel infrastructuur om voertuigen te herladen. Faciliteer bezorging in samenwerking met pakketbezorgers, door klanten informatie en instructies voor bezorging te vragen en manieren te geven om de bezorging op te volgen.
Alternatieve leverlocaties
Om gemiste leveringen bij aankomst te vermijden, zijn alternatieve leverlocaties cruciaal. Liefst sluiten ze aan bij de leefwereld van je klanten, zodat ook hun ophaalverplaatsingen duurzaam kunnen verlopen. Productretours, ten slotte, zorgen voor comfort en gebruiksgemak bij klanten, maar verdubbelen het bezorgingstraject. Vermijd retours door begeleidende beschrijvingen en beelden van het productassortiment te verbeteren, klantevaluaties te verzamelen en te delen of het potentieel van virtuele pasmogelijkheden te verkennen.
Geïnteresseerd om deze en andere praktijkvoorbeelden te verkennen in meer nuance en diepte, alsook te ontdekken hoe je ze kan integreren in jouw e-commerce activiteiten? Lees dan zeker mijn boek Duurzaam online shoppen - Praktijkgids voor e-commerce van morgen.