Van alle dingen die ik als liefste doe, is een stukje sloom fietsen door de polder wel een van mijn favoriete activiteiten. Ik luister dan naar een podcast zodat ik de illusie heb om nog een beetje aan het werk te zijn. In het voorjaar van 2021 koos ik voor Smart Passive Income Podcast. Pat Flynn interviewde bestsellerschrijver Hal Elrod, die 1,7 miljoen exemplaren verkocht van The Miracle Morning. Ik heb het even teruggezocht en het gaat om aflevering 382: ‘The Surprising Truth about How One (Self-Published) Author Sold Millions of Books’.
Wijsneuzige goeroes
Nu moeten jullie weten dat ik niet zo’n fan ben van wijsneuzerige goeroes die vol zelfvertrouwen vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Ik luister dus wel naar soortgelijke verhalen, maar maak dan een vertaling van ‘onbegrijpelijk jargon’ naar ‘dat snapt zelfs Bas Hakker’. In die tijd was ik al een heel eind met ‘Jouw contentplan op een bierviltje IO’, het was alleen nog een beetje rommelig allemaal.
In het interview vertelt hij dat twee inzichten hem het grote succes brachten:
1. Jouw boek moet de levens van mensen een klein beetje veranderen;
2. Dat veranderen is dus een belofte en die moet uit het boek knallen.
‘So, the value of a book, when done well ... Mel Robbins in 5-Second Rule, let's dissect that for a second. It's a great example, because it's called The 5-Second Rule. That's the concept that she teaches in the book, and it literally takes about that much time to explain what it is, right? You want to do something, instead of letting your fear and self-doubt override you, you count down five, four, three, two, one, and you do it and then you are reprogramming yourself to take action right? I just explained it.’
Scherpe belofte
Terwijl ik wacht op een tegemoetkomende vrachtwagen besef ik: je moet dus een scherpe belofte hebben met jouw businessboek waarmee mensen aan de slag kunnen en het liefst knalt die belofte er direct uit. Dat verklaart het grote succes van boeken zoals The 4-Hour Workweek, Omdenken en Grip. Die boeken hebben niet alleen een heldere belofte, maar die zit ook nog eens in de titel. Ik moet denken aan mijn oude vriend die, na het stuklopen van zijn relatie en het opzeggen van zijn baan, ergens in een appartementje zielig zat te wezen. ‘Die podcasts over Omdenken leerden mij letterlijk om anders te gaan denken.’
Jouw contentplan op een bierviltje
Eenmaal weer thuis gooi ik mijn wielershirt en broek in de wasmand en duik onder de douche. Dat eerste deel van ’Elrods wetten’ is niet zo ingewikkeld: ik wil kleine ondernemers een beetje helpen met het opbouwen van een bestaan als ondernemer. Dat doe ik door wat basisprincipes uit te leggen van contentmarketing, principes over een publiek opbouwen die ik zelf ook gebruik. Ik wil echter het tegenovergestelde doen wat ze in de marketingwereld doen; daar maken ze zaken altijd ingewikkeld om er maar een verdienmodel aan te koppelen. Dus als je zegt dat het best ingewikkeld is om een contentstrategie te bedenken, dan kun je daar boeken over volschrijven en congressen over organiseren. Ik wil echter zeggen: met wat basisprincipes en logisch denken, kom je een heel eind. Het moet praktisch zijn, niet te corporate-achtig (Hakker-proof) en het liefst een beetje passen bij het voetbalkantinegevoel dat ik nog wel eens mis in mijn leven. Wacht… denk ik als ik een klein beetje gel in mijn haar smeer… een bierviltje.
Over Bas Hakker
Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.