1. Vermoord de clichés
Hoe vermoord je de clichés op je website, in nieuwsbrieven of in campagnes? Hoe zeg je iets dat volledig onbekend is? Ontdek hoe je iets zegt over je bedrijf dat uniek is en de volle aandacht krijgt van het onderbewuste: het deel van de hersenen dat de beslissingen neemt.
2. Vlieg onder de bullshit-radar
Storytelling valt op, want verhalen komen keihard binnen in het brein. Leer om verhalen te vertellen die klanten interessant vinden. Hoe je oerplots gebruikt waardoor klanten meteen een connectie met je voelen. En hoe je iets verkoopt dat heel technisch of complex is.
3. Laat je teksten bloeden
Praten over problemen is dé manier om klanten in actie te laten komen, bijvoorbeeld te laten bellen of bestellen. Alle politieseries en Hollywood-films gebruiken dit, net als bestsellers zoals De Da Vinci Code. Waarom problemen mensen boeien, en hoe je dat toepast in je marketing.
4. Maak je klanten emotioneel
Emotie komt vanuit het onderbewuste en is noodzakelijk om een beslissing te kunnen nemen. Leer hoe je emotie triggert om meer respons te krijgen.
5. Breng hun hartslag omlaag
De meeste bedrijven beginnen in hun marketing meteen over hun oplossingen, maar dat is helaas geen goed idee. Ontdek hoe jij je product heel anders kunt presenteren, zodat je klanten wél enthousiast worden.
6. Bewijs wat je belooft
Klanten raken pas echt overtuigd als je ook het bewijs levert. Je hebt pas een 'Oh my god! What the f*ck' effect als je alle twijfels van tafel veegt. Ontdek hoe je onomstotelijk bewijst wat je belooft.
7. Zorg dat ze geen nee meer kunnen zeggen
Slechte verkopers verdiepen zich te weinig in hun klanten, ontdekken daardoor hun bezwaren niet, en verkopen minder. Hoe je de obstakels wegneemt die een ja in de weg staan.
8. Gebruik al je charmes
Bijna niets verkoopt zo goed als sympathie. Wat je op internet moet doen om klanten een klik met je te laten voelen.
9. Geef een belachelijk waardevol cadeau
Geef klanten iets belachelijk waardevols, dat jou weinig kost. Wat je op internet kunt weggeven om je klanten helemaal wild te maken, zodat ze je website of nieuwsbrieven als gekken aan hun vrienden gaan doorsturen.
10. Maak jezelf onvergetelijk
Klanten die een vaste relatie met je hebben leveren meer geld op. Ze denken meteen aan jou als ze jouw soort product of dienst nodig hebben. Ontdek hoe je onvergetelijk wordt voor je klanten.
Aartjan van Erkel is online copywriter, spreker en trainer. Hij helpt ondernemers om meer te verkopen op internet door beter te worden in copywriting, zelfs als ze niet kunnen schrijven. Op zijn blog http://www.schrijvenvoorinternet.nl geeft hij gratis tips voor je website. Hij is de auteur van de bestseller Verleiden op internet en van Maak ze gek!
Over Aartjan van Erkel
Aartjan van Erkel is de beruchtste copywriter van Nederland, en auteur van 'Nummer 1' (bestverkochte managementboek van 2022) en ‘MAAK ZE GEK!’ (bestverkochte managementboek van 2016). Hij leert ondernemers hoe ze de bekendste naam worden in hun markt, en klanten voor het leven krijgen. Duizenden dienstverleners lezen zijn politiek incorrecte marketing-mails.