Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De FEEL GOOD FACTOR – Emotie=Business

‘Emotie = Business’ is in essentie zo simpel als het klinkt: meer aandacht voor emotie en het geven van een goed gevoel aan anderen heeft een positief effect op het totale resultaat. Dat dit in de praktijk niet zo eenvoudig ligt, is precies de reden waarom ik De Feel Good-factor geschreven heb.

Esther Sluijs | 1 december 2016 | 3-4 minuten leestijd

Emotie is ongrijpbaar en lastig meetbaar, en toch is het emotie wat grotendeels ons gedrag bepaalt en verandering in de weg staat. Dit boek gaat je helpen meer inzicht te verkrijgen in emotie, gevoel en gedrag van jezelf, maar ook van je collega’s, zakelijke relaties en andere belanghebbenden. Waarom De Feel Good-factor essentieel is voor onze toekomst, wat het opbrengt en welke tools je kunt inzetten om Feel Good in de praktijk te beïnvloeden, komt uitgebreid aan de orde. Daarnaast zullen de voorbeelden in dit boek je meer bewust maken van het feit dat bij succesvolle bedrijven emotie en gedrag een primaire rol spelen. Tijd dus voor een kanteling van ons huidige ‘rationele’ systeem naar een nieuw Feel Good-systeem, waarbij we optimaal kracht kunnen putten uit het samenspel van emotie en ratio.

Wat is de Feel Good-factor?

De Feel Good-factor geeft weer in welke mate medewerkers en alle andere stakeholders (de partijen waar jouw bedrijf direct of indirect invloed op heeft) zich emotioneel verbonden voelen met jouw bedrijf, producten en dienstverlening. Daarnaast geeft de Feel Good-factor ook aan of ze gemotiveerd zijn mee te denken en bij te dragen aan continue verbetering. Het is een indicator voor groei, impact en innovatie. De Feel Good-factor is een essentiële Key Performance Indicator (KPI), niet eentje die je jaarlijks meet, zoals het ijzergehalte in je bloed – nee, het is de hartslag van je organisatie, die voortdurend in beeld moet zijn en waar je je gedrag en acties continu op af moet stemmen.

Waarom is de Feel Good-factor van belang?

In de privésfeer zijn veel mensen bezig met zingeving en mindfulness. We zien dat vooral jongere generaties (generatie Y) meer en meer kiezen voor bedrijven die een duidelijke en duurzame missie nastreven. Ze zoeken naar ‘purpose’, oftewel zingeving. Waarom? Omdat ze zich bij de traditionele bedrijven met alleen een winstoogmerk niet goed meer voelen. Matchfixing, de Panama Papers en de sjoemelsoftware van Volkswagen, het zijn voorbeelden van gebeurtenissen die tot voor kort onder het tapijt werden geschoven, maar die nu niet meer geaccepteerd worden. Dankzij de digitalisering verandert de wereld razendsnel, maar we vragen ons af of ongeremde groei nog past in de huidige context, of we na decennia van nemen nu ook moeten gaan teruggeven, en of de enkel financiële doelstellingen niet moeten veranderen richting doelstellingen op het gebied van de totale impact die een bedrijf heeft op People, Planet & Profit.

Wat levert Feel Good op?

Feel Good-bedrijven hebben een purpose waarmee de binnenkant en de buitenkant zich emotioneel verbonden voelen. Deze bedrijven, die ook maatschappelijk verantwoord ondernemen, scoren hoger op betrokkenheid van zowel klanten als medewerkers, zijn innovatiever en behalen significant meer winst. Om maatschappelijk verantwoord te kúnnen ondernemen, moet je goed begrijpen wat er leeft bij alle belanghebbenden van je organisatie. Emotionele betrokkenheid is hierbij van groot belang. Alleen als je een nauwe relatie hebt met je omgeving en goed communiceert, kun je weten wat er echt speelt. Realiseer je dat jouw bedrijf gemaakt wordt door de mensen die er werken. Je kunt alles nog zo strak en lean organiseren, maar als medewerkers niet betrokken en gemotiveerd zijn, zal je bedrijf niet succesvol zijn. Om een ‘Feel Good Brand’ te kunnen worden is de emotie rondom jouw merk en bedrijf, zowel van medewerkers als van klanten, de drijvende kracht. Emotie = Business.

Esther Sluijs is expert op het gebied van marketing, gedragspsychologie en verandermanagement. Na een internationale carrière in strategische marketing rollen is ze werkzaam als zelfstandig adviseur en coach. Ze is de auteur van De Feel Good-Factor.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden