Valkuil 1: Het onderwerp is te breed
Wanneer het idee voor een boek ontkiemt, heb je waarschijnlijk al een onderwerp, namelijk datgene waar je expert in bent. Je klanten waarderen je hier om, je blogt er over en hebt in de loop van de jaren hier je eigen gedachten over ontwikkeld. Je hebt je eigen theorieën en misschien een bewezen eigen model. Al die kennis wil je graag delen en in een boek zetten.
Zet niet al je kennis in je boek. Je zou jaren bezig zijn met schrijven (en tegen de tijd dat het af is, heb je voortschrijdende inzichten). Laatst sprak ik een ondernemer die al een paar jaar bezig was met zijn boek. Centraal stond zijn werkwijze en hoe die werkte voor verschillende sectoren: de overheid, onderwijs, financiële sector. Wanneer zou dit overzichtswerk verschijnen - en wie gaat het lezen?
Bespaar jezelf schrijftijd en je lezer leestijd door je onderwerp af te bakenen. Het liefst verwoord je het onderwerp van je boek als een korte, krachtige stelling. Sociale innovaties leiden bij de overheid, of zin houden in je werk als middelmanager. In sommige gevallen heb je daarmee meteen de boektitel zoals bij Geef nooit korting en Creëer je volgende baan.
Het gevolg van een afgebakend onderwerp is dat je tijdens het schrijven niet afdwaalt en je hier diep op in kunt gaan. Je kunt precies benoemen waar jouw lezer tegenaan loopt en hoe hij of zij dit kan oplossen. Daarmee help je je lezer echt op weg. Bovendien weten potentiële opdrachtgevers jou via je boek goed te vinden.