Groot Denken, kansen vinden waar je beperkingen en bezwaren ziet. Dat is lastig want je komt die bezwaren voortdurend tegen: ‘Lukt toch niet’, ‘Hier hebben we geen geld voor’, ‘Dit is al eerder geprobeerd en toen werkte het ook niet’, ‘Wie ben jij dat het jou wel gaat lukken?’ Dit zijn veelgehoorde reacties als je een bijzonder idee of plan wilt uitwerken. Als je voor je bedrijf een nieuwe koers uit zet of een verandering wilt doorvoeren. Of als je in je werk een stap wilt zetten in onbekend gebied. Hoe blijf je de kracht van je idee zien of de kans in de markt, zonder die bezwaren en beperkingen te negeren?
In mijn boek Groot denken laat ik je ervaren dat kansen benutten geen toevalstreffer is, maar een routine die je kunt ontwikkelen. Groot Denken gaat over het ontwikkelen van je open geest, verbeeldingskracht en vindingrijkheid. Dat zijn drie opmerkelijke kwaliteiten. Je hoeft er eigenlijk niets voor te leren, want je bezit die kwaliteiten al sinds je kindertijd. Het gaat er om dat je ze weer opnieuw ’aan’ zet en ontdekt hoe je dat kunt doen bij jezelf, in je team en in je organisatie.
Kijk door de ogen van een kind naar je werk
Omdat ik vaak werk met kinderen en managers, laat ik je in dit boek regelmatig door de ogen van een kind kijken naar praktijksituaties. Zo verklaart de 10-jarige Matthew: ‘Computerspelletjes zijn leuker dan school. In een computerspel kom je alleen maar op een volgend level als je heel veel probeert. Op school zou je dan allang een onvoldoende krijgen op je rapport.’ Als je door zijn ogen naar innovatieprogramma’s in organisaties kijkt, zie je misschien een opmerkelijke overeenkomst. Ook in veel organisaties moet het in één keer goed gaan. Anders: Game over. Ieder kind en iedere volwassene die computerspelletjes speelt weet: zo kom je er nooit. Door de metafoor van een computerspel te gebruiken voor je plan of idee, kun je op een prikkelende manier kansen en bedreigingen inzichtelijk maken en nodig je anderen uit om mee te doen in het spel: wat is jouw aanpak? Daarom komt er vanuit het bedrijfsleven steeds meer aandacht voor gamification in werkomgevingen: spelen als manier om ervaringen op te doen en om nieuwe inzichten te verwerven.
Werk als een insultant in plaats van een consultant
Om kansen te vinden in lastige markten, kunnen bedrijven beter gebruik maken van insultants dan van consultants. Insultants zijn de regelbrekers in organisaties. Net als kinderen stellen zij de ongemakkelijke vragen, doen dingen net even anders. En komen met vernieuwende oplossingen. Insultants zijn niet altijd de baas in organisaties, en ze kunnen het bazen flink lastig maken. Toch heb je ze nodig. Hoe zorg je dat insultants gedijen in je bedrijf, hoe ontwikkel je de insultant in jezelf en hoe maak je van je merk een insultant?
Samengevat
Dit zijn enkele van de invalshoeken die je kunt lezen in het boek Groot Denken. Je vindt in dit boek:
• verhalen over wetenschappers, ondernemers, sporters en kunstenaars die het onmogelijke mogelijk hebben gemaakt;
• filosofische gedachten van kinderen waardoor je ideeën en kwaliteiten bij jezelf ontdekt die je misschien tot nu toe over het hoofd hebt gezien.;
• tips, technieken en 5 principes hoe je van Groot Denken een routine maakt in je werk en je leven.
Kortom: Groot denken gaat niet over dromen, maar over wakker worden. Zie de kansen die voor je liggen.
Adriaan Wagenaar werkt als merkstrateeg, spreker en trainer. Bovendien leidt hij al 20 jaar programma’s waarin kinderen en managers samenwerken aan maatschappelijke vernieuwing. Hij is de auteur van Groot Denken.
Over Adriaan Wagenaar
Adriaan Wagenaar is een creatieve business-innovator en professioneel spreker die mensen en organisaties uitdaagt vindingrijk te zijn en groot te spelen. Wagenaar publiceerde 'Grote Denkers Kleine Denkers' en was mede-auteur van Kijk op Klantgerichtheid.