Als startende ondernemer kan je de slaap amper vatten door de bruisende ideeën in je hoofd. Je brandt van het verlangen om aan de slag te gaan jouw product of dienst op de markt te krijgen. Je begint te ontwikkelen, geeft je product vorm, stapt ermee naar potentiële klanten en dan blijkt dat ze het niet willen kopen. Wacht, even stoppen.
Waarom wil je iets op de markt krijgen?
Je wilt een probleem oplossen van een potentiële klant. Niet enkel oplossen, je wilt net een product creëren waar iemand naar verlangt om te gebruiken. We geven je de eerste belangrijke stappen mee om succesvol aan dit avontuur te beginnen:
Pick a winning team
Eerst ga je op zoek naar een dream team van co-founders. Een ploeg van mede-ondernemers die even hard staan te popelen als jij om dit probleem aan te pakken. Het liefst van al vullen zij je vaardigheden aan en kunnen zij dingen waar je zelf minder goed in bent.
Achieve problem-solution fit
Samen met deze mensen die jouw visie delen start je het ondernemersavontuur. Het begint allemaal met het vertrekken vanuit een aantal problemen van een potentiële klant. Door de behoeften en problemen van een potentiële klant te verwerken in een product en opnieuw op die persoon af te stappen om feedback te verzamelen, creëer je een product-versie 2.0, 3.0,.. tot je doelpubliek bereid is om je product aan te kopen.
Reach product-market fit
Terwijl het aantal eerste klanten toeneemt, zal je merken dat er steeds minder klanten om nieuwe product features vragen. Wanneer dit aan de orde is en je bepaalde vragen – vermeld in het boek – positief kan beantwoorden, heb je je product-market fit bereikt. Met andere woorden, op dit moment los je een probleem op van een groot aantal potentiële klanten en zijn ze bereid om ervoor te betalen.
Expand your team
Eenmaal die eerste klanten binnen zijn, bouw je dit klantenbestand langzaamaan uit en stapelt het werk evenredig op, tot het te veel werk is voor de co-founders. Enter: je eerste werknemers. Het niveau en de ingesteldheid van deze eerste mensen, bepaalt de slaagkansen van je start-up enorm. Je kan hier dus nooit te veel tijd in investeren.
Je team blijft verder groeien naarmate de hoeveelheid klanten verhogen, dus zal je het moeten managen. Met vallen en opstaan leer je dus hoe je een goede CEO moet zijn. Hoe je als CEO je start-up doet evolueren in een scale-up, kan je op tientallen beschreven manieren doen.
Het doorlopen van zo’n ondernemerstraject bevat enorm veel valkuilen en uitdagingen. Om deze veelvoorkomende valkuilen en hun bijbehorende oplossingen te ontdekken, interviewde Robin vijftig topondernemers en investeerders. Jeroen linkte vervolgens deze kennis aan zijn eigen ervaringen uit met zijn ondernemersavontuur van Teamleader.
Wij geloven erin om de slaagkansen van startende ondernemers te verhogen door hen stevig voor te bereiden op deze valkuilen. Om hen te gidsen hebben wij Start-up survival opgedeeld in vier fasen: (I) oprichting, (II) markt betreden, (III) schalen en (IV) verkopen of verder groeien.
Robin Geers wist zich op jonge leeftijd al te omringen door een netwerk van topondernemers en -investeerders. Hij schreef zijn eerste patent op 21-jarige leeftijd. Jeroen De Wit is medeoprichter en CEO van Teamleader, dat zich richt op alles-in-één software voor online CRM, facturatie en projectmanagement. Teamleader werd gelanceerd in 2012 en is momenteel actief in meerdere EU-landen. Ze zijn de auteurs van Start-up survival.
Over Robin Geers
Over Jeroen De Wit
Na het verlies van zijn vader raakte Jeroen de Wit (23) verdwaald en eenzaam. Hij besloot een enkeltje Nieuw Zeeland te kopen en na een tijd van rust en inzicht, vroeg hij zich steeds vaker af: ‘Welke factoren leiden tot een kerngezond & energiek leven?’ Hij besloot terug te gaan naar Nederland en die vraag te stellen aan de meest vooruitstrevende gezondheidsprofessionals. Reset! is het resultaat van die ontdekkingsreis.