Maar een organisatie verandert pas echt wanneer individuen zich anders gaan gedragen omdat ze dat willen, en niet omdat anderen dat van hen verlangen. Bottom-up verandering dus.
Waar het eerder ging over het vergroten van de innovatiekracht door commitment aan de identiteit, het neerzetten van een innovatiecultuur, en durven kiezen, laten we nu zien hoe de innovatiekracht wordt vergroot door aan te sluiten op de dagelijkse praktijk van mensen.
Een belangrijk element in het veranderen van mensen, is het triggeren van de intrinsieke motivatie. Ieder mens krijgt energie van bepaalde zaken, heeft bepaalde waarden waar ze op aanslaat, of loopt warm voor bepaalde zaken. Maar dat verschilt dus per individu. Het is dus zaak om die elementen te vinden die overeenstemmen met de beoogde bedrijfsrichting en de intrinsieke motivatie van haar medewerkers.
Een belangrijke link tussen die twee werelden vind je in de visie en ambitie van een bedrijf. Door een sterke en aansprekende visie en ambitie kunnen mensen voor zichzelf nagaan of dat iets is waar ze in geloven en waar ze dus een stapje harden voor willen lopen. Het is belangrijk dat medewerkers de visie en ambitie begrijpen en doorleven, maar ook om ze uit te dagen (‘what’s in it for me’), en zo te laten bijdragen aan die visie en ambitie. En maak dat vervolgens concreet door duidelijke afspraken en manieren van aansturing en beloning (via KPI’s).
Ook kun je de bottom-up verandering versnellen door mensen uit de gehele organisatie ideeën te laten spuien over hoe het beter kan, binnen en buiten het bedrijf. Ideeën zijn een creatieve uiting van onder andere de intrinsieke motivatie van mensen. Door mensen nu als het ware te verbinden rondom ideeën, krijg je gedeelde energie en verhoog je de kans dat de ideeën ook worden uitgevoerd omdat meer mensen meedenken en meedoen. Deze bottom-up verandering kun je faciliteren door een (fysiek en digitaal) platform te bieden aan deze (virtuele) verbinding en uitvoering ervan te ondersteunen.
Een andere manier om ruimte te creëren voor innovatie in het dagelijkse leven, is het stoppen met ‘stomme regeltjes’. In Kill the Company betoogt Lisa Bodell dat organisatie, afdeling en mens ruimte in het hoofd en agenda kunnen maken door te stoppen met tijdrovende zaken die niet direct waarde creëren. Denk aan de standaard stuurgroepen, afdelingsoverleggen, urenregistraties, of het schrijven van uitgebreide business plannen. Dit klinkt rigoureus, maar te vaak wordt vast gehouden aan onproductieve patronen. Doorbreek die!
Patronen zijn sowieso funest voor innovatie omdat kaders denken en doen bepalen. Hoe meer patronen, hoe sterker de ‘fixed mindset’, en hoe minder vernieuwende innovaties. Dus doorbreek ook als individu patronen. Hoe? Door regelmatig van werkomgeving te wisselen, gesprekken te voeren met ‘onverdachte’ mensen, overleggen in een andere setting, of gewoon iets anders aan te trekken dan normaal. Kleine dingetjes waarmee niettemin dagelijkse patronen worden doorbroken en ook grotere patronen in zicht komen om te worden doorbroken..
Stimuleer medewerkers om elke dag iets anders te doen, om nieuwe verbindingen te leggen, daag ze de visie en ambitie te leven, om zo stapje voor stapje de innovatiekracht te vergroten.
Over Gijs Mensing
Gijs Mensing is Strategy Designer bij Business Models Inc.