Ondernemerschap staat voor veel ondernemers gelijk aan vrijheid. Eindelijk kun je werken waar, wanneer en hoe het jou uitkomt. En ondernemers willen meestal ook niet zomaar dingen doen omdat ze daar geld mee verdienen, ze willen met hun dienst of product iets neerzetten of zelfs bijdragen aan een betere wereld. Vrijheid en bijdragen. Wie wordt daar niet blij van? Maar er is een andere kant aan het verhaal. Een harde werkelijkheid. Want heel veel kleine ondernemers zijn helemaal niet vrij. Ze zitten in voortdurende stress over geld en kunnen amper rondkomen. Of ze verdienen wel ‘aardig', maar lang niet genoeg om al hun dromen en doelen waar te maken. Echte vrijheid vereist dat er voldoende winst wordt gemaakt.
Durf van geld verdienen een doel te maken. En maak vervolgens een gedegen, haalbaar en uitvoerbaar plan waaruit blijkt wat je te doen staat om dat geld te verdienen. En tot slot - ga het doen. Neem iedere dag opnieuw de juiste acties om je doelen te realiseren.
Mindset, Plan, Actie.
Volgens deze drie essentiële ingrediënten is het boek opgebouwd. Ik start met de geld mindset van de ondernemer. Want wat je gelooft, heeft een enorm effect op wat je uiteindelijk realiseert. Als jouw geld mindset niet ondersteunend is aan je doelen, is het managen daarvan je eerste stap.
Vervolgens is het zaak een plan te maken waaruit blijkt of je plannen financieel haalbaar zijn. Ik sta stil bij de belangrijkste verdienmodellen en geef vervolgens 7 super praktische en toegankelijke stappen om het daadwerkelijke winstgevende plan te maken:
Stap 1: Start vanuit je missie
Verbind je met je missie. Waarom doe je wat je doet en waar ga je heen met je bedrijf?
Stap 2: Noteer je diensten en producten op post-its
Ondernemers hebben vaak in hun hoofd wat ze allemaal willen gaan doen. Welke nieuwe producten ze willen lanceren. In deze stap noteer je al die ideeën. Je schrijft ze op losse post-its, want in stap 3 heb je die nodig!
Stap 3: Plak de diensten en producten op een tijdlijn
De diensten en producten die je in stap 2 in kaart hebt gebracht, plak je in stap 3 op een tijdlijn. Wat ga je in januari verkopen? Wat in februari? Ondernemers ontdekken nu de (on)haalbaarheid van hun plannen. Ze ontdekken dat ze ook nog een keer op vakantie willen, of dat ze veel te veel tegelijkertijd willen. Het visueel maken van hun plannen is een confronterende realiteitscheck.
Stap 4: Bepaal de omzet
Hierna wordt het plan wat er ligt vertaald in euro's. Je weet dankzij stap 2 en 3 wat je wanneer gaat verkopen. Nu wordt inzichtelijk hoeveel omzet je hiermee gaat maken.
Stap 5: Bepaal welke kosten je moet en mag maken om je doelen te realiseren
Nu brengt de ondernemer de kosten in kaart. Hij kijkt niet alleen naar de vaste kosten die hij maakt in zijn bedrijf (telefoonkosten, kantoorkosten, verzekeringen etc.), maar vooral ook naar de investeringen die hij moet doen om zijn doelen te realiseren. Moet het team uitgebreid? Moet er geïnvesteerd worden in nieuwe software?
Stap 6: Bereken de fiscale winst
Omzet minus kosten is winst. Nu wordt inzichtelijk of de ondernemer winst kan maken met zijn plannen.
Stap 7: Beoordeel de haalbaarheid van je plan en draai aan de knoppen
Als de ondernemer geen of onvoldoende winst maakt, zijn er maar een aantal knoppen waaraan hij kan draaien: De omzet moet omhoog, de kosten of het salaris omlaag of er moet geld geleend worden. Meer smaken zijn er niet.
Heb je een haalbaar en winstgevend plan opgesteld? Dan ga ik in de laatste hoofdstukken met je aan de slag om je plannen daadwerkelijk uit te voeren. Je maakt een marketing- en verkoop plan en een 12 weken actieplan.
Met Winstgevende plannen geef ik praktische tools. Ik ben daarin ook heel persoonlijk. Ik maak je deelgenoot van mijn gedachten, successen en mislukkingen. Daarnaast gebruik ik echte voorbeelden van ondernemers die je wellicht kent.
Alles is erop gericht om jou te motiveren je eigen plan te maken, zodat jij eruit haalt wat erin zit!
Wacht dus niet langer, maak je plan en go and change the world.
Femke Hogema legt de verbinding tussen mensen en financiën. Ze werkt vanuit haar eigen bedrijf, Healthy Finance, als trainer, coach en interim-controller. Ze is de auteur van Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel succesvol bedrijf.
Over Femke Hogema
Femke Hogema is eigenaar van Profit First Professionals en Healthy Finance. Ze inspireert ondernemers om een financieel gezond en winstgevend bedrijf te bouwen en ze leidt boekhouders, accountants en businessexperts op tot Winstadviseur / Profit First Professional.