Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Femke Hogema

‘Ik zie levens beter worden door mijn gedachtegoed’

Met Winstgevende plannen wil Femke Hogema ondernemers inspireren om proactief aan de slag te gaan om hun doelen te realiseren. Dat betekent: goede plannen maken, aandacht hebben voor de financiën en daadwerkelijk actie nemen. Het boek past trouwens helemaal in haar eigen ontwikkeling en daarover vertelt ze in dit interview meer.

Bas Hakker | 4 december 2019 | 6-9 minuten leestijd

Uw boek doet het geweldig, het staat zelfs al geruime tijd op nummer 1 in de Top 100 van managementboek. Was dát uw grote ambitie?
Zeker, mijn eerdere boeken zijn niet op één gekomen, destijds hield ik me daar ook niet zo mee bezig. Maar met dit boek wilde ik vanaf het moment dat ik begon met schrijven bovenaan komen en ik ben daar ook actief mee bezig geweest. Op nummer 1 staan in de Managementboek Top 100 is een soort gouden medaille voor auteurs, dat kunnen ze je nooit meer afnemen.

U hebt toch ook meegedaan met Aartjan van Erkel die masterclasses geeft over hoe je op 1 komt? Wat leer je daar precies?
Klopt, in die zin sluit het wel aan bij het boek. Als je een succesvol bedrijf wilt hebben, moet je drie dingen doen: het managen van je mindset, het tweede is het maken van een plan en het derde is actie ondernemen. Datzelfde heb ik gedaan met mijn ambitie om op nummer 1 te komen; ik wilde het, maakte de plannen al voor het schrijven en ging daarna constant actie voeren. De beste tip is toch: maak een plan want je komt niet per ongeluk op 1! Ik heb bijvoorbeeld mijn lezers vanaf het begin heel actief betrokken bij het schrijven.

Even naar de inhoud van het boek. Het lijkt erop dat u met uw boeken wat meer beweegt van de focus op financiën naar concreet ondernemeradvies waarbij financiën een belangrijke rol spelen. Ook lijkt dit boek veel persoonlijker dan de vorige boeken.
Sowieso is dit boek veel persoonlijker, eerder schreef ik wel in de ik-vorm, maar nu deel ik echt persoonlijke verhalen. Ik kreeg zelfs van een lezer de feedback van: je had me niet gezegd dat ik ook zou gaan huilen. Er zitten echt persoonlijke verhalen in waardoor je mijn proces meekrijgt en dat is voor heel veel ondernemers super interessant. En ja, het boek gaat over winst maken, maar vooral om het hele plaatje dus wie moet je zijn en wat moet je denken en doen voor een winstgevend bedrijf? Het gaat om de essentiële stappen die iedere ondernemer moet zetten om succesvol te zijn; de ideale klant identificeren, de echte problemen van je klant ontdekken en goede plannen maken en die daadwerkelijk uitvoeren.

Plannen maken is essentieel?
Het is belangrijk om als ondernemer een plan te maken waarin precies staat wat je gaat doen om jouw grote visie en missie te realiseren en waaruit blijkt of je daar ook voldoende mee verdient. Het probleem met veel ondernemers is dat ze gewoon doen wat er iedere dag op hun afkomt en hopen dat ze daarmee succesvol worden. Mijn boek gaat erom dat je proactief gaat werken.

Merkt u dat te veel ondernemers maar gewoon doen?
Zeker, ze kunnen iets en dat gaan ze doen, maar dat is natuurlijk nog geen onderneming. Een onderneming heb je als je waarde toevoegt doordat je een concreet probleem van de klant oplost. Dat betekent dus dat je een heel concreet plan maakt zodat je precies weet wat je iedere dag moet doen om jouw plannen te realiseren. En dan heb je het nog niet eens over geld gehad.

Doe eens…
Het winstgevende plan is een overzicht van wat je gaat verkopen, wanneer je het gaat verkopen, hoeveel je gaat omzetten en hoeveel daar - na aftrek van kosten en belasting - van overblijft. Als je dat uitschrijft dan komen er dus ook pijnlijke zaken naar boven zoals: als ik dit doe dan verdien ik niet genoeg geld. Met een goed plan weet je precies wat je moet doen om je dromen te realiseren in plaats van dat je gaat hopen dat er genoeg geld overblijft.

Dat geld zet ondernemers dus op het goede spoor, maar misschien is het voor veel ondernemers ook wel confronterend.
Het kan zeker confronterend zijn als blijkt dat je plan in eerste instantie niet winstgevend is. Maar als het op papier niet winstgevend is, gaat het in werkelijkheid al helemaal niet lukken. Een klant gaat immers niet per ongeluk meer betalen. Daarnaast klopt het dat geld weerstand op kan roepen, dat mensen zeggen: het gaat allemaal niet om geld. Dat snap ik ook heel goed, maar het is niet of/of. Het is niet of liefde of geld, maar in de westerse maatschappij heb je nu eenmaal geld nodig dus je kunt dat niet ontkennen.

Kunt u uitleggen wat uw relatie met geld was in uw opvoeding?
Mijn moeder heeft het lang moeilijk gevonden dat ik voortdurend over geld praat want zij komt echt uit de sociale hoek. Maar de laatste jaren ziet ze mijn spirituele kant; ik maak het juist down to earth door het over geld te hebben. Tijdens mijn boekpresentatie kwam ze iemand tegen die mijn masterclass Winstgevende plannen volgt en die persoon zei: Femke heeft met haar boeken en trainingen financiële rust gebracht in ons gezin en daar ben ik haar eeuwig dankbaar voor. Mijn moeder zag toen in dat ik heel veel mensen een beter leven geef…juist door het over geld te hebben.

Wat is uw eigen missie eigenlijk?
Dat ik het alle ondernemers gun om een winstgevend en gezond bedrijf te hebben. Want alleen dan kunnen zij hún missie met dat bedrijf realiseren. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die het milieu willen verbeteren en ook daarvoor heb je geld nodig. Ik zeg wel eens tegen mensen: hoeveel personen zou jij kunnen helpen als het geld hier tegen de plinten klotst? Ik zie levens beter worden door mijn gedachtegoed en dat is een heel mooi compliment.

Dat past waarschijnlijk ook bij uw eigen groei als ondernemer?
Zeker, ik merk dat mensen veel vaker na lezingen zeggen ‘inspirerend’ terwijl ze vroeger misschien sneller ‘interessant’ zeiden. Uiteindelijk wil iedereen levens van mensen positief beïnvloeden en als mensen dat zeggen dan is dat ultiem. Wat dat betreft blijf ik altijd groeien.

U bent persoonlijk in het boek en vertelt iets over uw eigen route. Kunt u misschien vertellen wat minder goed ging, maar waar ondernemers wel iets van kunnen leren? U schreef bijvoorbeeld dat u in 2015 weinig winst had gemaakt…
Daarin zullen ondernemers zich misschien herkennen. Dat was het jaar waarin mijn onderneming groeide van een eenmanszaak naar een klein bedrijf. Mijn omzet groeide dat jaar met 50 procent, maar ik maakte beduidend minder winst. Een shock natuurlijk omdat ik verstand heb van financiën dus ik dacht: als dit mij overkomt, moet dit meer groeiende ondernemers overkomen. Vanaf dat moment ben ik mijn eerste winstgevende plan gaan maken.

Dit boek gaat dus ook over het proces dat u zelf hebt doorgemaakt als ondernemer.
Zeker, volgens mij zei Albert Einstein: ‘If you can’t explain it simply, you just don’t understand it well enough.’ Mijn boek is niet dik, bestaat uit zeven kleine hoofdstukken, maar waar ik goed in ben, is iets terugbrengen tot de kern. En om dat te kunnen overbrengen, moet je het heel goed snappen, doorleefd hebben zelfs. In de actiefase is marketing bijvoorbeeld belangrijk en daarbij speelt de funnel een belangrijke rol. Daar wordt door de marketingwereld altijd heel ingewikkeld over gedaan, maar ik geef dan de grote lijnen en vanuit daar kunnen mensen zelf de verdieping opzoeken.

Gaan ondernemers door u financiën ook beter begrijpen?
Zeker. Ik maak financiën leuk, praktisch en toegankelijk. Laatst zei een deelnemer aan mijn training: ‘Eerst was ik van de mensen, nu van het geld en de mensen’. Het complexe haal ik er altijd van af, ik maak het eenvoudig. Niet alleen waar het gaat om geld, maar ook als het gaat om de andere facetten van ondernemerschap. Je moet dit ervaren hebben, je moet zelf expert ergens in zijn en dan een beetje afstand nemen en denken: welke stappen heb ik ondernomen?

Hebt u zelf nog groeiambities?
Zeker, ik werk nu met een klein team waarmee ik dit allemaal neerzet en mijn groei zit erin dat ik steeds meer ondernemers vooruit kan helpen zonder zelf de dienst te hoeven leveren. Het ultieme bedrijf is dat de klant een oplossing krijg voor het probleem, zonder dat ik de oplossing persoonlijk hoef te leveren. Mijn groei moet losstaan van mijn persoon.

Over Bas Hakker

Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden