OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 5 van 111 resultaten
recensie
IT-management / ICT
3 november 2015
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Inkopers worstelen nog wel eens met het uitwerken van ICT-contracten. Dat is niet voor niets en de inkopers staan daarin niet alleen. Hoewel ICT-contracten juridisch gezien niet anders zijn dan andere contracten, komt er toch iets meer bij kijken.
recensie
Marketing
21 oktober 2015
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Met tevreden klanten schiet je weinig op. Dat lijkt zo op het eerste gezicht een paradox, maar dat is het niet. Volgens Jos Burgers althans, want het is de titel van zijn laatste productie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 september 2015
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Het spel tussen verkopers en inkopers is er één van alle tijden. Powerplay, machtspelletjes, onderhandelingstechnieken. Inkopers proberen de ‘macht’ van de verkoper op alle mogelijke manieren onderuit te halen en dat doen zij meestal in reactie op de actie die een verkoper uitvoert.
recensie
Marketing
3 augustus 2015
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
Ken je de Wet van Snuf? De Wet van …… ? Ja, de Wet van Snuf! Je weet wel; Snuf, de hond van Jos Burgers die inmiddels landelijke bekendheid geniet als bestseller-auteur van managementboeken.
recensie
Inkoop en logistiek
9 juli 2015
Peter Streefkerk
3-4 minuten leestijd
Inkoop en Logistiek waren in een niet zo heel ver verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al was het maar door het tijdschrift met dezelfde naam. Voor inkoopmanagers en inkopers werd dat tijdschrift later opgevolgd door het vakblad DEAL!, voor de logistiek managers en logistiek medewerkers door verschillende andere tijdschriften.
recensie
Reclame en verkoop
12 juni 2015
Peter Streefkerk
Binnen het MKB worstelen leveranciers vaak met de complexiteit van het Europees aanbesteden. Toch is er slechts weinig - in gewone mensen taal geschreven - literatuur beschikbaar om het MKB wegwijs te maken in de aanbestedingswetgeving en de daaruit voortvloeiende regels. Het gevolg is veel gemopper en inefficiënte inspanningen vanuit de leveranciers zonder zichtbare resultaten. Met het ‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’ vult Octavia Siertsema die leemte voor een deel in, naast het al eerder geschreven boek ‘Succesvol inschrijven op aanbestedingen’ van Jessica van der Burg.
recensie
IT-management / ICT
12 juni 2015
Peter Streefkerk
Het aantal boeken over contractmanagement in het Nederlandse taalgebied is op één hand te tellen. De oogst is mager, terwijl de behoefte aan vakliteratuur groot is bij contractmanagers, inkopers en contractbeheerders, die een volgende stap willen zetten in hun eigen ontwikkeling en die van hun afdeling.
recensie
Psychologie
12 mei 2015
Peter Streefkerk
Waarom denken wij dat we gelijk hebben als wij feedback geven, terwijl het vaak verkeerd voelt als wij feedback krijgen. Wees eens eerlijk: we vragen vaak om feedback, maar we zijn tegelijkertijd bang om het te ontvangen. Terwijl het zoveel voordelen heeft als je er op de goede manier mee omgaat. Feedback ontvangen, een bijzonder fenomeen dat nu voor het eerst in 430 pagina’s van alle kanten wordt belicht door de auteurs Douglas Stone en Sheila Heen in hun boek ‘Feedback is een cadeautje’.
recensie
Organisatiekunde
20 april 2015
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Waarom kopen we in? Omdat we producten of diensten nodig hebben voor onze bedrijfsvoering. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Toch maken we ook bij het inkopen de zaken soms ingewikkelder dan noodzakelijk is. We vergeten wat de oorspronkelijke bedoeling was van het inkopen. In het boek ‘Verdraaide organisaties’ dat Wouter Hart in samenwerking met Marius Buiting heeft geschreven wordt het raadsel opgelost waarom we af en toe de weg kwijt raken en hoe we die weer terug kunnen vinden.
recensie
Algemeen management
1 april 2015
Peter Streefkerk
Lifehacking klinkt op het eerste gezicht erg spannend. Door de regelmatig terugkerende aanvallen van hackers op internetsites heeft het begrip wellicht een negatieve lading gekregen. Alsof er bij lifehacking ingebroken wordt in je leven, maar dat is het niet.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 april 2015
Peter Streefkerk
Je kent dat wel als inkoper bij zowel interne als externe onderhandelingen. Alles goed voorbereid en dan gebeurt er net iets dat je niet van tevoren bedacht hebt. Weg ideale plan, weg goede voorbereiding, weg beoogd resultaat? Je zou het zo denken, maar niet als je het boek ‘Onderhandelen als het heet wordt’ van George van Houtem hebt gelezen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Soms zijn er van die boeken die iets speciaals hebben. Boeken die je zowel hardop doen lachen als zachtjes huilen. Boeken die je iets meegeven om toe te passen in je dagelijks leven. Boeken die het waard zijn om weg te geven, aan familie, vrienden of relaties. Boeken die indruk maken. ‘Waar een wiel is, is een weg’ is zo’n speciaal boek. Een boek dat je gelezen moet hebben, al is het alleen maar om te weten wat een Carlos-momentje inhoudt en waarom dit boek geschreven is.
nieuws
Algemeen management
24 maart 2015
Peter Streefkerk
1-2 minuten leestijd
Bij binnenkomst in zalencentrum Prinsenhof voor de presentatie van het boek ‘Waar een wiel is, is een weg’ worden alle bezoekers persoonlijk en warm welkom geheten door auteur Jaap Bressers en zijn partner. De toon is direct gezet en uitermate positief. Het gaat een bijzonder avondje worden daar in Best en dat zullen alle gasten weten ook.
recensie
Internet en social media
6 maart 2015
Peter Streefkerk
LinkedIn is een van de meest succesvolle zakelijke sociale netwerken op het internet. Wereldwijd had het netwerk eind oktober vorig jaar 50 miljoen deelnemers. Inmiddels zal dat aantal weer enorm gegroeid zijn, want het laatste miljoen werd in 12 dagen gerealiseerd. Dat rechtvaardigt de vraag of je op LinkedIn aanwezig moet zijn en zo ja, of je alle mogelijkheden wel voldoende benut? In het boek ‘Hoe LinkedIn nu echt gebruiken’, gaat auteur Jan Vermeiren daar uitgebreid op in.
recensie
Algemeen management
6 maart 2015
Peter Streefkerk
3-4 minuten leestijd
Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar ‘Animal Firm’ als boektitel is slim gekozen. Het lijkt qua naam op het boek Animal Farm dat jarenlang op veel literatuurlijsten het meest voorkomende Engelstalige boek was. Niet omdat iedereen zo geïnteresseerd was in wat die dieren daar op de boerderij allemaal uitspookten. Nee, het was zo’n lekker dun boekje.
recensie
Advisering
5 maart 2015
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
Sprookjes bestaan niet en professionals op witte paarden ook niet. Of het zouden Jeroen Dubbeldam, Anky van Grunsven of Edward Gal moeten zijn, maar dan hebben we het over een andere tak van sport, over een andere kleur paard en over een echte sport.
recensie
Verandermanagement
5 maart 2015
Peter Streefkerk
Hoe vaak heb je dit zelf wel niet uitgeroepen over de collega’s binnen je organisatie. Wat hebben ze nú weer bedacht. Terecht staan er in de titel een vraagteken en een uitroepteken.
recensie
Marketing
4 maart 2015
Peter Streefkerk
Klantrelaties vormen een essentieel element voor het goed functioneren van de inkoop binnen een bedrijf of organisatie. Technologie speelt daarbij een steeds belangrijkere rol.
recensie
Algemeen management
4 maart 2015
Peter Streefkerk
Bij het lezen van de boektitel ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet zullen inkopers niet direct denken ‘dat boekje ga ik kopen’.
recensie
Algemeen management
3 maart 2015
Peter Streefkerk
Goed kunnen samenwerken is essentieel voor de relatie tussen een inkoper en zijn of haar klanten. Het lijkt zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, dat samenwerken. Toch valt het in de praktijk soms vies tegen. Waaraan ligt dat nu? Is het de klant met zijn onmogelijke eisen en wensen? Of zijn het toch de inkopers zelf die zich onvoldoende kunnen inleven in de positie van hun klanten? Met ‘Briljant samenwerken’ reiken Frank-Jan van Deijck en Harry Vos je een model aan om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.