OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2122867

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 10 van 322 resultaten
    nieuws
    Verandermanagement
    11 februari 2013
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Waarde creëren voor verschillende stakeholders is lastig, omdat het dan gaat om meer dan geld alleen. Traditionele tools zoals de SWOT-analyse werken vaak averechts. Organisaties hebben dus andere instrumenten nodig om tot strategische keuzes te komen, concludeert Paul Kloosterboer in zijn nieuwe boek Van Waarnemen naar Waarmaken.
    nieuws
    Internet en social media
    8 februari 2013
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Inc (‘small business resources for the entrepreneur’) publiceert op haar website een lijst van tien management (business) boeken die de wereld hebben veranderd. Of dat zo is, daar zullen de meningen over verschillen, temeer omdat er een paar ‘unusual suspects’ op staan: boeken waar u waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. En misschien wel van gehoord, maar dan zeker niet gelezen!
    column
    2 februari 2013
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    ‘Te veel organisaties zijn buitengewoon onaangename plekken om te werken,’ aldus Manfred Kets de Vries een tijdje geleden in een interview. En volgens dezelfde INSEAD hoogleraar en leiderschapexpert moet zo’n twintig procent van de topmanagers nodig naar een psychiater. De kans is groot dat de reden hiervan ergens in het medische domein van de psychopathie lig.
    achtergrond
    Advisering
    29 januari 2013
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    Scrum is de meest recente, Beleggen een van de best verkopende (van dit moment), Boekhouden op voorhand de saaiste, en NLP de exoot te midden van zo veel managerial geweld. We hebben het hier natuurlijk over de ‘Voor Dummies’ reeks!
    achtergrond
    Internet en social media
    23 januari 2013
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    Social media is ‘hot’. Niet meer zo ‘red hot’ als een tijdje geleden maar nog altijd ‘hot’. De mystieke waas eromheen is afgelegd en wat dan overblijft, is een nuttig maar ook tamelijk lastig instrument. Vier proto-typische social media boeken langs de meetlat.
    nieuws
    Organisatiekunde
    22 januari 2013
    Pierre Pieterse
    Verwaarloosde organisaties van Joost Kampen is door de Orde van organisatie-adviseurs op 21 januari bekroond tot Boek van het jaar 2012. In dat boek stelt Van Kampen dat medewerkers die worden genegeerd en zich daardoor waardeloos voelen in feite psychisch worden verwaarloosd.
    achtergrond
    Algemeen management
    18 januari 2013
    Pierre Pieterse
    6-9 minuten leestijd
    Modellen zijn er in alle soorten en maten. Van de strikt zakelijke managementmodellen en wellevende psychologie modellen tot welhaast exotische modellen voor werkvormen. Allemaal hebben ze gemeen dat ze een werkelijkheid proberen te verstillen om van daaruit de pas er weer in te zetten. Of zelfs te accelereren. Vier modellenboeken langs de meetlat!
    nieuws
    Algemeen management
    7 januari 2013
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Ook bladen moeten soms afscheid nemen van oude bekenden. Meestal alleen van rubrieken maar soms ook van de mensen die met die rubriek zijn verkleefd. Een klein overzicht van wat er in 2013 staat te gebeuren. Kortom: van oude rubrieken en dingen die voorbijgaan!
    nieuws
    Leiderschap
    7 januari 2013
    Pierre Pieterse
    Eerder berichtten we al dat het boek Leiders in cultuurverandering is vertaald en in maart 2013 onder de titel ‘Cultural Change and Leaderhip’ op de Engelstalige markt wordt gezet. Maar er is meer: Jaap Boonstra heeft namelijk de gelegenheid te baat gegrepen om enige schoonheidsfoutjes weg te poetsen. Kortom: om het manuscript even grondig te herzien.
    nieuws
    Leiderschap
    20 december 2012
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Het in 2012 voor Managementboek van het Jaar genomineerde Leiders in cultuurverandering van Jaap Boonstra is vertaald en zal in maart 2013 onder de titel ‘Cultural Change and Leaderhip’ op de Engelstalige markt worden gezet.
    column
    19 december 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Zou er wel eens iemand tegen een generaal zeggen dat hij moet denken als een manager? Ik waag het te betwijfelen. Niet dat een generaal helemaal niets van doen heeft met management en organisatie, maar de doelen van een militaire en commerciële organisatie lopen nogal uiteen.
    preview
    Marketing
    19 december 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    In Red de winkel!, het even logische als verwachte vervolg op Het einde van winkels?, schetst Cor Molenaar de laatste ontwikkelingen op het gebied van retail en internet, de consequenties daarvan voor de leefbaarheid van plaatsen, winkels en onroerend goed. Het hele boek is een vlammend pleidooi voor verandering, niet omdat het kan maar omdat het moet!
    column
    Economie
    14 december 2012
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Toen eens aan Microsoft werd gevraagd hoe ze omgingen met de crisis, luidde het verrassende en ook onverwachte antwoord dat men besloten had daar even niet aan mee te doen. Crisis? Wat nou crisis!
    nieuws
    Psychologie
    12 december 2012
    Pierre Pieterse
    Dan Ariely was even in Nederland om zijn boek Heerlijk oneerlijk (The (Honest) Truth about Dishonesty) te promoten. Het kan niemand zijn ontgaan, want elk zich zichzelf respecterend magazine drukte een interview met hem af (ja, wij ook), en elk zichzelf respecterend podium had een prominente plek voor deze rasperformer gereserveerd.
    column
    Mens en maatschappij
    5 november 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Het kan nooit kwaad even buiten je vakgebied te treden, even ‘out of the box’, even weg van de slecht verlichte tunnelvisie of het verstikkende groepsdenken. En dat kan heel gemakkelijk door boeken te lezen buiten je eigen vakgebied. Maar welke? Want de keuze is enorm en door de opmars van het e-book ook nog eens letterlijk binnen handbereik.
    column
    Organisatiekunde
    5 oktober 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Wat het tempo van veranderen betreft, is de race tussen Europa en de VS al lang gelopen. Maar het tempo van verandering in de VS is dan ook duizelingwekkend, zeg maar gerust moordend. Wat niet meer voldoet, wordt achteloos terzijde geschoven of vervangen. En wat nodig is, wordt gemaakt. Terstond.
    column
    5 september 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Al zou je willen, om leiderschap kom je in de wereld van management niet meer heen. En dat leidt er onvermijdelijk toe dat leiderschap een containerbegrip aan het worden is. Leiderschap is inmiddels de kapstok waaraan de meest uiteenlopende kwaliteiten hangen.
    interview
    Marketing
    23 april 2012
    Pierre Pieterse
    8-12 minuten leestijd
    Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.
    nieuws
    Psychologie
    7 maart 2012
    Pierre Pieterse
    Sommige wetenschappelijke inzichten, zoals het wiskundige gemiddelde of de constatering dat er bacteriën bestaan waar je ziek van kunt worden, zijn volledig onderdeel geworden van onze manier van denken. Maar er bestaan ook talloze vergelijkbare inzichten die nog niet tot het dagelijks leven zijn doorgedrongen.
    nieuws
    Communicatie en media
    6 februari 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Het nieuwe corporate merkdenken gaat uit van de identiteit. Alleen een organisatie met een sterke identiteit is in staat een sterk merk neer te zetten. Bedrijven die het merk voorop zetten en vertalen naar de gehele organisatie en hun werkprocessen daarop inrichten, zijn het meest winstgevend. Er vindt een integratie van merk, mens en proces plaats.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden