OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2122867

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 3 van 322 resultaten
    interview
    Verandermanagement
    30 december 2019
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    In 2009 verscheen het verrassende boek Een organisatie van vlees en steen van Mark Mobach. Verrassend want de auteur betoogt zeer overtuigend dat simpele maar ook noodzakelijke kantoren, bedrijfsruimtes, fabriekshallen meer zijn dan een stapel stenen of ruimtes waarin wordt geproduceerd. Nu, 10 jaar later, ontvangt Mobach de eerste Deltapremie.
    column
    Algemeen management
    26 november 2019
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Eerst was er Het drama Ahold, een reconstructie van wat zou uitgroeien tot een fiasco op wereldschaal. Waar ging het mis? Waarom werd er niet gecorrigeerd toen dat nog kon? Voor de antwoorden op die vragen moeten we zijn bij de mensen en de emoties achter de cijfers.
    nieuws
    Verandermanagement
    13 november 2019
    Pierre Pieterse
    8-12 minuten leestijd
      In 2009 verscheen het verrassende boek Een organisatie van vlees en steen van Mark Mobach. Verrassend want de auteur betoogt zeer overtuigend dat simpele maar ook noodzakelijke kantoren, bedrijfsruimtes, fabriekshallen meer zijn dan een stapel stenen of ruimtes waarin wordt geproduceerd. Het zijn niet minder dan instrumenten voor organisatieverandering en -verbetering.
    column
    Economie
    3 november 2019
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Zet niet langer een stip op de horizon maar haal de horizon naar je toe. Zo mag je het vlammende betoog van ex-consultants Hans van der Loo en Patrick Davidson in hun boek Werkvuur wel samenvatten. Al zeggen zij het natuurlijk heel anders. Op de bijvoorbeeld heel prangende vraag of de overal opduikende ‘Chief Happiness Officers’ heeft geholpen, of al die aandacht voor duurzame inzetbaarheid, voor vitaliteit op de werkvloer, voor mindful kauwen op een rozijn iets heeft bijgedragen, zegt Hans van der Loo: ‘Al die blijmoedigheid op congressen en seminars over vitaliteit, werkgeluk en employee journeys, het klinkt allemaal prachtig maar ik vind het voor een groot deel gebakken lucht.’
    column
    Algemeen management
    25 september 2019
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Tijdens de afgelopen vakantie heb ik mij eens gebogen over een keur aan historische werken van een keur aan historici (Churchill, Napoleon, FDR, Stalin, John Keegan, Martin van Creveld, David Kennedy, om er maar een paar te noemen). En aangezien werk en privé tegenwoordig niet meer kunnen of mogen worden gescheiden, wil ik u graag even mee terug nemen naar augustus. Ter leringh ende beetje vermaeck.
    nieuws
    Algemeen management
    18 september 2019
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Ondernemingen moeten zich richten op de reis, en niet om de bestemming, schrijft Simon Sinek in Het oneindige spel. Het bedrijfsleven is geen wedstrijd die gewonnen moet worden, maar een oneindig spel, waarbij de regels telkens veranderen en winst en verlies een relatieve betekenis hebben.
    interview
    Marketing
    16 september 2019
    Pierre Pieterse
    6-8 minuten leestijd
    Cor Hospes schreef met De power van een contentplatform een boek dat wel eens voor een revolutie in de marketingwereld kan zorgen. Als je deze wetten immers gaat naleven dan verbind je zomaar de werelden van makers, marketeers en klanten met elkaar (en dat werd eens tijd).
    column
    Internet en social media
    29 augustus 2019
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    ‘Het lijkt me niet waarschijnlijk dat zo’n akelig iemand een groots bedrijf voor de lange termijn kan creëren. Ik geloof domweg niet dat de slechterik uiteindelijk aan het langste eind trekt.’ Aldus hedgefonds-miljardair Julian Robertson die na het lezen van Steve Jobs, de biografie zijn aandelen Apple verkocht. 
    column
    2 juli 2019
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    U bent het van mij gewend, vakantie dus het traditionele lijstje met aanbevelingen. Om te beginnen alle boeken over AI, omdat onze toekomst weliswaar in AI zal zijn geschreven maar absoluut nog niet duidelijk is welke kant het opgaat.
    column
    Internet en social media
    14 mei 2019
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Alles transactie van het INNOPAY-trio Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama mag zich dit hele jaar Managementboek van het Jaar noemen. Zonder meer een verdienstelijke winnaar.
    column
    Communicatie en media
    15 april 2019
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Een boek schrijven, wie wil dat nu niet? Eeuwige roem, applaus, interviews, gastoptredens op tv, middelpunt op het boekengala. Maar wie kan dat, een boek schrijven. Niet iedereen, zo weet de communis opinio. Lang niet iedereen zou ik daar aan willen toevoegen.
    achtergrond
    Algemeen management
    26 maart 2019
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    Zoals elk jaar is de shortlist die gaat leiden tot een Managementboek van het Jaar divers van samenstelling en daarmee een aardige afspiegeling wat het jaar aan boeken te bieden had. Of niet te bieden had, want de grote afwezige is artificial intelligence. We zullen de geselecteerde boeken kort aan het woord laten. In willekeurige volgorde.
    column
    Algemeen management
    26 februari 2019
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Er is niet alleen een mooie longlist geproduceerd, het heeft de juryvoorzitter ook behaagd om het boekenjaar even in ruimer perspectief te zetten. Te plaatsen in een meerjarige trend waarbij de eerdere winnaars als ijkpunten dienen.
    nieuws
    Algemeen management
    6 februari 2019
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Digitalisering van processen staat al jaren voorop binnen organisaties. Dat heeft ze enorm veel data opgeleverd. Maar ook niet veel meer dan dat. Toegevoegde waarde ontstaat pas als deze data op vernieuwende wijze worden ingezet. Dat schrijft Jim Stolze in zijn boek Algoritmisering, wen er maar aan!
    column
    Algemeen management
    28 januari 2019
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Ergens op YouTube zwerft een filmfragment waarin Arnold Schwarzenegger bezweert ‘never ever’ een plan B te hebben. Omdat je je dan nooit voor de volle 100 procent inzet voor plan A. Omdat je dan namelijk een back-up hebt waartegen je je acties houdt om plan A te verzilveren.
    column
    Economie
    3 januari 2019
    Pierre Pieterse
    2-4 minuten leestijd
    Nassim Nicholas Taleb, de auteur van het beroemde boek De zwarte zwaan, is wat je in de literatuur een fenomeen noemt. Of een tegendraadse filosoof, het is maar net welke bril je opzet.
    column
    Leiderschap
    1 december 2018
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Naast (auto)biografieën ben ik dol op series, of reeksen. Niet in de laatste plaats omdat een serie in zekere zin ook een kwaliteitskeurmerk is. Voor de lezer maar zeker ook voor de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    15 november 2018
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Te veel ondernemers laten zich volledig leven door hun bedrijf, stelt Mike Michalowicz in Clockwork. Dit boek verschijn in juni bij Boom in Nederlandse vertaling onder de titel Het Clockwerk-effect; Clockwork is de opvolger van het succesvolle Profit First.
    column
    Leiderschap
    30 oktober 2018
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Heel vaak is de eerste vraag aan een auteur van een nieuw boek: waarom dit boek? Waarom moest dit boek geschreven worden? Deze vraag is niet gesteld aan Janka Stoker en Harry Garretsen, omdat Goede leiders zweven niet er gewoon moest komen.
    column
    Verandermanagement
    5 oktober 2018
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    De mare wil dat maar liefst 70 procent van alle veranderingen mislukt. Dat komt door weerstand, door verkeerde veranderstrategieën of wat dan ook. Maar helaas is het gewoon niet waar. Jaren geleden moet iemand met heel veel veranderautoriteit in een vlaag van wat dan ook hebben geroepen dat 70 procent van alle veranderingen mislukt. Vervolgens is dit getal door iedereen overgenomen en in de boeken beland. Waarmee sindsdien van alle veranderingen 70 procent mislukt.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden