OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 2 van 185 resultaten
interview
Algemeen management
12 november 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Consultants Tjip de Jong en Simon van der Veer (auteur van Animal Firm, samen met Marco Schreurs) publiceerden We presteerden nog lang en gelukkig, een sprookjesboek voor organisatieverbetering. In een vraaggesprek vertelt Tjip de Jong waarom hij Hans Christiaan Andersen prefereert boven Jim Collins. en wat organisaties kunnen leren van Klein Duimpje.
recensie
Marketing
9 november 2011
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In Het complete handboek actiemarketing leert marketingadviseur Ed van Eunen ons de fijne kneepjes van het vak. Kortingskaarten, flippo’s en coupons, allemaal passeren ze de revue in dit heldere boek voor iedereen die zijn omzet een incidentele por in de goede richting wil geven.
interview
Marketing
28 oktober 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Met Het complete handboek actiemarketing schreef Ed van Eunen een waardige opvolger van zijn eerste leerboek over dit onderwerp: ‘Actiemarketing’ uit 2003. Van Eunen vertelt MbM over de redenen dat die opvolger er moest komen en waarom actiemarketing toch zo’n mooie tak van sport is.
interview
Personeelsmanagement
30 augustus 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Intervisie is een mooi woord voor leren door onder collega's over ‘het vak’ te praten. Met het boek Oplossingsgerichte intervisie schreef Levi van Dam een herziene versie van zijn eerdere boek over hetzelfde onderwerp uit 2007: Het reflecting-team intervisiemode. Wat dat model is, wat het effectief maakt en waarom deze herziene versie, wil hij ons graag vertellen.
interview
Algemeen management
17 augustus 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Van management-by-objectives tot management-by-Attilah-the-Hun. Wouter Fioole en Vincent van der Windt hebben uit ergernis over de wildgroei aan managementmethodes een boek geschreven waarin ze er op studentikoos-humoristische wijze 45 uit de doeken doen. Daarmee is Management by het boekje! vooral bedoeld om managers bewust te maken van het feit dat ze niet achter elke mode aan hoeven te rennen, maar zelf hun werkwijze dienen te kiezen.
interview
Leiderschap
8 augustus 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Effectief motiveren voor professionals probeert psycholoog/psychotherapeut Frans Mathijs Gerards de vraag te beantwoorden hoe mensen te motiveren zijn. Want pas bij voldoende motivatie zijn mensen in staat tot blijvende gedragsverandering.
recensie
Advisering
25 juli 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Sommige boeken zijn het resultaat van een langdurig rijpingsproces. Dat is prettig, want het betekent dat datgene wat er in wordt behandeld, goed doordacht is en vaak ook gestoeld op enige praktijkervaring. Het boek Effectief adviseren van Simone Schenk is er zo een.
interview
Verandermanagement
22 juli 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Onder de titel Het veranderkompas bedacht Reinier Mak een methode waarmee ‘veranderenden’ hun eigen rol kunnen gaan zien in de veranderprocessen waarin ze zich bevinden. ‘Veranderen gaat nu eenmaal niet alleen over anderen, maar in de eerste plaats over jezelf.’
recensie
Algemeen management
20 juli 2011
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Adviseur, coach en presentator Cees Harmsen houdt zich al jaren bezig met personal branding. In 2008 publiceerde hij het boek This is your wake-up call, maar al in 2001 verscheen zijn eerste boek, ‘Een zee van tijd’, waarin hij de lezer probeerde te verleiden tot een proactieve levenshouding. En eigenlijk is dat wat hij met zijn nieuwste boek Opmerkelijke ik ook weer doet. Als het aan Harmsen ligt, is het soort mensen dat zich elke dag naar z’n werk sleept, de tekst ‘het zal mijn tijd wel duren’ voor in de mond heeft liggen, en moord en brand schreeuwt als de werkgever op hem of haar uitgekeken begint te raken, liever gisteren dan vandaag uitgestorven in ons land.
recensie
Verandermanagement
1 juli 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Het veranderkompas presenteert Pentascope-consultant Reinier Mak een model waarin het individu en diens eigen rol in de verandertrajecten waarmee hij of zij te maken heeft, centraal staat. Een instrument dat mensen moet helpen om zichzelf te kunnen zien en de consultant moet helpen om tot hen door te dringen.
interview
Algemeen management
24 juni 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Opmerkelijke ik probeert Cees Harmsen de Nederlander te leren zichzelf beter te verkopen, door zich met name op de psychologie van personal branding te richten. ‘Het zou mooi zijn als mensen zichzelf meer als autonome professional gaan zien.’
interview
Marketing
9 juni 2011
Pierre de Winter
3-5 minuten leestijd
Het in mei 2009 in de Zoo van Antwerpen geboren olifantje Kai-Mook werd een marketingfenomeen dat alleen het Berlijnse ijsbeertje Knut voor zich hoeft te dulden. Het was het resultaat van een minutieus uitgevoerde marketingoperatie, geleid door commercieel directeur van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpsen, Anja Stas. In het boek Olifantenmarketing vertelt Stas hoe ze ervoor zorgde dat Kai-Mook een ‘love brand’ werd.
interview
Leiderschap
1 juni 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Effectief motiveren voor professionals probeert psycholoog/psychotherapeut Frans Mathijs Gerards de vraag te beantwoorden hoe mensen te motiveren zijn. Want pas bij voldoende motivatie zijn mensen in staat tot blijvende gedragsverandering.
interview
Strategisch management
31 mei 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Met het boek Klaar om te wenden houdt Paul de Ruijter een hartstochtelijk pleidooi voor dynamische strategievorming bij Nederlandse bedrijven en organisaties. ‘Niemand stapt in een boot zonder over verschillende scenario’s na te denken.’
interview
Organisatiekunde
20 mei 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Hartelijk georganiseerd beschrijft organisatieadviseur Jacky van de Goor hoe organisaties aan een cultuur kunnen bouwen waarin mensen gemotiveerd en resultaatgericht hun werk doen.
interview
Psychologie
10 mei 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Met zijn boek Oerdriften op de werkvloer probeert sociaal psycholoog Bram Buunk hardnekkige gelovers in de maakbaarheid van het menselijk gedrag hardhandig van hun oogkleppen te ontdoen. In ruim 300 pagina’s maakt hij ons duidelijk dat als puntje bij paaltje komt, de mens toch vooral wordt geleid door zijn lagere instincten. ‘De ideale organisatie is een onhaalbaar ideaal.’
interview
Coaching en trainen
26 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In Het Groot Coachboek doen Angela Talen en Sasja Dirksche-Hulscher zestig werkvormen uit de doeken die iedereen die met coaching bezig is of wil zijn, makkelijk kan toepassen. Managementboek Magazine sprak beide auteurs, en leerde dat ‘aansluiten bij iemands natuurlijke leerstijl de grote kunst is’.
interview
Organisatiekunde
18 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In hun nieuwe boek Nieuw Europees Organiseren proberen Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer een model te formuleren voor hoe bedrijven zich op een moderne Europese wijze kunnen organiseren. Anders dus dan het overheersende Angelsaksische managementdenken dicteert. Of het gelukt is, vraagt Managementboek Magazine aan Jaap Jan Brouwer.
recensie
Organisatiekunde
11 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Wie tegenwoordig nog een boek durft te schrijven over cultuurverandering, moet heel zeker zijn van zijn of haar zaak. In het geval van Jacky van de Goor is dat terecht. Haar boek Hartelijk georganiseerd mag een waardevolle nieuwe bijdrage aan de bestaande literatuur over dit onderwerp worden genoemd.
interview
Leiderschap
8 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek Slim en doortastend verbeteren schreef Paul van Scherpenseel een praktisch, laagdrempelig boek. ‘Managers moeten leren de werkelijkheid van hun medewerkers te zien.’