OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 10 van 473 resultaten
interview
Strategisch management
30 december 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met zes van zijn meest getalenteerde alumni heeft de befaamde marketingstrateeg Roland van Kralingen onderzocht wat – mentale – marktleiders onderscheidt van hun concurrenten. Voor het boek Frontrunners hebben zij acht cruciale eigenschappen van deze ondernemingen geformuleerd. ‘Het behalen van marktleiderschap op zichzelf is niet eens het belangrijkste, het is de weg er naartoe.’
nieuws
Organisatiekunde
19 december 2014
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Er heerst in Nederland veel verwarring over de begrippen die gebruikt worden in de managementliteratuur, zegt professor Hans Strikwerda. Een nieuw degelijk handboek waarin een aantal zaken met elkaar in verband wordt gebracht, zou een oplossing kunnen bieden.
interview
Algemeen management
11 december 2014
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Vaak wordt er ietwat neerbuigend gedaan over het wetenschappelijk gehalte van de methodes van managementgoeroes en -consultants. Dat betekent niet dat managers niets hebben aan de seminars die zij bezoeken, zegt Stefan Heusinkveld, organisatiekundige aan de VU. ‘Maar ik denk wel dat het goed is als managers zich af en toe afvragen waar die ideeën vandaan komen.’
nieuws
Algemeen management
3 december 2014
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Unboss-schrijver Lars Kolind was in Amsterdam voor een Meet & Greet en een masterclass. De Deense serial entrepreneur houdt ervan te provoceren, bleek tijdens de bijeenkomst in NRC Café. ‘Ik houd van geld verdienen, laat daar geen misverstand over bestaan.’
interview
Leiderschap
2 december 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Stroperige verandertrajecten? Hans van der Loo moet er niets van hebben. In zijn nieuwe boek Vaart maken beschrijft hij hoe je in negentig dagen je organisatie weer optimaal kunt laten presteren, met het elan van een start-up. ‘Daar zou het ook in organisaties om moeten gaan: om presteren en in beweging komen. Niet omdat de Chinezen komen of zoiets, maar omdat je het zelf wilt.’
recensie
Algemeen management
1 december 2014
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Donkervoort is geen onderneming waar het geld naar buiten rolt, maar de kleine Nederlandse fabrikant produceert auto’s die tot de beste sportwagens ter wereld behoren. Zijn geheim? No compromise, zoals schrijver Koos Woltjes Donkervoort zelf citeert.
interview
Personeelsmanagement
26 november 2014
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Er ontbreekt een gezamenlijke visie op de bedrijfsgezondheidszorg, vindt Marleen Teunis, directeur van Van Campen Consulting. In haar boek Ziek zijn, maak er werk van legt zij de vinger op de zere plek: het commerciële systeem van arbodiensten en bedrijfsartsen werkt niet goed en kost te veel geld. Meer zelfmanagement en het gebruik van e-health helpen ons de kosten aanzienlijk te beperken en doelmatiger te werk te gaan.
interview
Algemeen management
18 november 2014
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
De leden van de kenniskring Management & Bedrijf van de hogeschool Leiden hebben samen met Fons Trompenaars een bijna 600 pagina’s tellend boek met de honderd belangrijkste managementmodellen geschreven: 100+ Management Models. ‘Dit is een aanzienlijk ambitieuzer boek dan de meeste overzichten, die vaak niet veel meer dan een verzameling Wikipedia-pagina’s met een nietje erdoor zijn’, zegt samensteller Piet Hein Coebergh.
interview
Marketing
5 november 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek When digital becomes human beschrijft Steven Van Belleghem welke impact de voortgaande digitalisering heeft op bedrijven en hun relaties met klanten. Bedrijven zullen zich moeten onderscheiden door extreme klantgerichtheid, stelt Van Belleghem, en dat kan door toevoeging van de human touch. ‘Als alles digitaal wordt, wordt menselijk contact schaars. En datgene wat schaars is, krijgt waarde en wordt strategisch.’
nieuws
Coaching en trainen
14 oktober 2014
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Als je tachtig jaar oud wordt, heb je ruim 4100 weken geleefd. Welke daarvan zijn jou bijgebleven? Als het aan de Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen ligt, zal de Helweek die jij gaat meemaken na het lezen van zijn boek straks op de eerste plaats staan.
interview
Algemeen management
18 april 2014
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek, algemeen directeur van het platform voor duurzaam ondernemen De Groene Zaak, is uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2014. Het is een boek dat met twee benen in de nieuwe realiteit van ons maatschappelijk-economisch bestel staat en dat daar het meest complete beeld van geeft, zei Frank Kwakman, voorzitter van de jury, bij de uitreiking van de trofee.
interview
Algemeen management
27 maart 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Vier jaar geleden verraste de trainer en coach Harry van de Pol uit Ede met een goed ontvangen boek over luisteren, Harthorend. Voortbordurend op dat onderwerp heeft hij nu een vervolg geschreven over het voeren van gesprekken, Basisboek luisteren en spreken. ‘De vraag is wat er bij jou voor zorgt dat je echt contact maakt en geen schijnvertoning opvoert.’
interview
Reclame en verkoop
25 februari 2014
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
De telefonische verkoop lijkt uit de gratie geraakt. Maar in het nieuwste deel van zijn serie ultrapraktische salesboeken, Maak van de telefoon je vriend, breekt expert Michel Hoetmer een lans voor die goeie, ouwe koude acquisitie. ‘Het kán werken, mits je het goed aanpakt. Een succesratio van één op tien is reëel.’
interview
Algemeen management
25 februari 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Veel organisaties zitten vast en groeien niet meer. Als gevolg van de crisis, maar vooral ook als gevolg van de veranderingen in de samenleving. In Het geheim van groeikracht heeft serieondernemer en voormalig topman van McDonald’s Nederland René Savelberg een antwoord geformuleerd. Hij introduceert een nieuwe aanpak waarmee bedrijven weer kunnen groeien.
interview
Marketing
27 januari 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Snuf moest eens weten. Bestsellerauteur Jos Burgers heeft het gedrag van zijn hond als metafoor gebruikt voor de stelling waar het in zijn nieuwe boek De Wet van Snuf om draait: wat je geeft, krijg je terug. In negatieve, maar vooral ook in positieve zin.
interview
Reclame en verkoop
13 januari 2014
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Als het aan verkooptrainer Michel Hoetmer ligt, kunnen alle pretentieuze theorieën over verkoopvaardigheden in de prullenbak. In een nieuwe serie (e-)boeken bespreekt hij de belangrijkste verkoopvaardigheden per thema: Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen, Slim onderhandelen over prijzen en Sluit de deal! ‘Als mijn lezers willen, kunnen ze deze lessen vandaag nog toepassen.’
nieuws
Reclame en verkoop
11 december 2013
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Als het aan verkooptrainer Michel Hoetmer ligt, kunnen alle pretentieuze theorieën over verkoopvaardigheden in de prullenbak. In een nieuwe serie (e-)boeken bespreekt hij de belangrijkste verkoopvaardigheden per thema: Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen, Slim onderhandelen over prijzen, Sluit de deal!, en Maak van de telefoon je vriend. ‘Als mijn lezers willen, kunnen ze deze lessen vandaag nog toepassen.’
interview
Reclame en verkoop
22 november 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Wie zei er dat verkopers niet lezen? In september dit jaar verscheen Sales beter de baas van Edwin de Haas, dat vrijwel meteen op de eerste plaats van de Top 10 van Managementboek.nl terechtkwam. Als je de juiste snaar weet te raken, willen verkopers kennelijk best een boek ter hand nemen. Maar wat voor snaar is dat?
interview
Leiderschap
30 oktober 2013
Hans van der Klis
11-15 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie haalt Hans van der Loo het begrip ‘energie’ uit de mystieke hoek, om het zodoende te demystificeren. Hij laat zien hoe energie werkt en hoe je het energiepeil bij mensen kunt verbeteren. Hans van der Klis sprak uitgebreid met ‘Mr Energy’, over de staat van het Nederlandse bedrijfsleven, over het energiepeil van de Hollandse werknemer, en over ‘het nieuwe presteren’.
interview
Algemeen management
25 oktober 2013
Hans van der Klis
12-17 minuten leestijd
In Nooit af, dat hij net als Easycratie schreef in samenwerking met Erwin Witteveen, houdt Martijn Aslander een pleidooi voor de staat van permanent bèta: alles is altijd in de testfase. ‘De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor rotjochies in Pakistan. Je hebt geen dure kantoren meer nodig om het verschil te maken.’