OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2236914

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Tags

    Dossier

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 18 van 473 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    6 november 2009
    Hans van der Klis
    1-2 minuten leestijd
    Door Fortune Magazine is Patrick Lencioni uitgeroepen tot een van de tien nieuwe managementgoeroes die je moet kennen. Zijn recept: eenvoudige oplossingen voor complexe problemen.
    interview
    Algemeen management
    1 november 2009
    Hans van der Klis
    8-12 minuten leestijd
    Er is een groot verschil tussen managen en organiseren, betogen organisatieadviseur Jaap Peters en Hester Heringa in hun nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? Het kan best zijn dat managers aan hun doelstellingen voldoen, maar hun organisatie toch niet vooruit helpen, schrijven ze. Peters is bekend van zijn bestseller Intensieve menshouderij en is een van de initiatiefnemers van Slow Management.
    interview
    Leiderschap
    29 oktober 2009
    Hans van der Klis
    4-5 minuten leestijd
    De prijs voor de mooiste boektitel van het jaar gaat in 2009 zonder twijfel naar Frank Schaper: Hoe je een geboren leider wordt. In dit boek beschrijft hij hoe hij als manager is beïnvloed door de striphelden uit zijn jeugd. Schaper houdt geen gratuit betoog, maar is bloedserieus: hij is er van overtuigd dat zijn ideeën en reflexen zijn beïnvloed door spiegelneuronen. M&L sprak even met de auteur.
    interview
    Economie
    20 oktober 2009
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    In samenwerking met de Postcode Loterij heeft Ruud Koornstra, directeur van Tendris, een grootscheepse actie op touw gezet om Nederland aan de duurzame LED-lamp te helpen. In het boek Wat LED je? beschrijft hij hoe hij zich heeft ontwikkeld van vlotte televisieproducent tot duurzaam ondernemer die dit jaar twaalfde staat in de ‘Duurzame 100’ van dagblad Trouw. ‘Wij hebben een revolutie nodig’, zegt hij. M&L sprak met Koornstra over de prijs van LED-lampen, over de opbrengst in lumen of lux, maar ook over complotdenken en de verstikkende bureaucratie.
    recensie
    Verandermanagement
    19 oktober 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Met zijn binnenkort te verschijnen boek Werkvormen voor managers wil Peter de Roode managers helpen de ontwikkeling van hun medewerkers te stimuleren en de kosten voor veranderprocessen te verlagen. ‘Wij roepen al jaren dat managers coaches moeten worden, maar we hebben ze nooit handvatten gegeven.’
    recensie
    Algemeen management
    15 oktober 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Tot enkele jaren geleden was transparantie in het bedrijfsleven nauwelijks een issue, maar dat is in hoog tempo aan het veranderen. De communicatieadviseurs Piet Hein Coebergh en Edi Cohen onderzoeken in de interviewbundel Grenzen aan transparantie wat de voor- en nadelen zijn van inzicht bieden in beleid en strategie. Dit boek wordt 19 oktober verwacht, maar M&L sprak alvast met een van de auteurs.
    interview
    Financieel management
    14 oktober 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Een jaar later dan de bedoeling verscheen De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Directeur Jacques Wintermans van Meesman doet in dit boek uit de doeken waarom het voor de gemiddelde particulier veel verstandiger is om passief te beleggen dan om actief te beleggen: het rendement is gemiddeld hoger en de kosten zijn lager. M&L sprak even met de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    7 oktober 2009
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Als Ali B. in De Wereld Draait Door met een exemplaar van 'De zeven eigenschappen voor succes in je leven' zit te wuiven, is een doorbraak naar het grote publiek nabij. En laat het dan maar aan de Coveys over om het concept verder uit te bouwen. In de aanloop naar de Kinderboekenweek verscheen een vertaling van De 7 eigenschappen van Happy Kids, geschreven door Sean Covey, zoon van Stephen R.
    recensie
    Economie
    5 oktober 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Ruud Koornstra maakte zijn fortuin als televisieproducent van de Veronica Beach concerten en de TV Show, maar behoort inmiddels tot de meest invloedrijke duurzame ondernemers van Nederland. In Wat LED je? vertelt hij waarom hij de wereld wil redden.
    interview
    Financieel management
    2 oktober 2009
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Managers laten zich te veel beïnvloeden door dagkoersen. Zij blijken niet goed in staat te zijn weerstand te bieden aan het ‘beleggersdenken’ dat de afgelopen jaren opgang heeft gedaan in het bedrijfsleven, schrijft Arnoud Boot, hoogleraar Corporate Finance en Financiële Markten aan de Universiteit van Amsterdam, in zijn nieuwe boek De ontwortelde onderneming. Beter zou het zijn als managers hun eigen visie formuleren en daaraan vasthouden.
    interview
    Algemeen management
    29 september 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Al jaren voert de overheid een actief beleid om de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt te verbeteren. In haar boek De mythe van het glazen plafond schrijft Elsevier-journaliste Marike Stellinga dat de overheid zich daarmee op glad ijs begeeft: uit een scherpe analyse van de beschikbare feiten blijkt dat vrouwen helemaal niet gediscrimineerd worden. Er is dus helemaal geen grond meer voor positieve discriminatie, vindt Stellinga. Sterker nog: het paternalisme van de vrouwenbeweging is contraproductief.
    interview
    Economie
    25 september 2009
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Directeur Nout Wellink van De Nederlandsche Bank is overstag: het bonussysteem voor bankiers moet op de helling, maakte hij bekend. Hij bekende het liefst nog eerder te hebben ingegrepen. Volkskrant-journalisten Pieter Klok en Xander van Uffelen hebben zich al enige tijd vastgebeten in dit onderwerp. In hun boek Bonus! Waarom bankiers de grote winnaars zijn van deze crisis beschrijven zij hoe het bonussysteem uit de hand heeft kunnen lopen. Ook leggen zij uit waarom het bonussysteem niet goed werkt en doen zij aanbevelingen voor de toekomst. Een gesprek met Xander van Uffelen.
    recensie
    Economie
    23 september 2009
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Willem Vermeend is het rekenen nog niet verleerd. Ruim een week voor Prinsjesdag, toen het kabinet-Balkenende bekend maakte vanaf 2011 jaarlijks 40 miljard te willen besparen, presenteerde Vermeend dit getal al in zijn nieuwe boek De WIJ Economie. Maar waar de regering ervoor koos twintig commissies aan het werk te zetten om te onderzoeken hoe dit bedrag te realiseren, heeft Vermeend zijn keuzes al gemaakt.
    recensie
    Leiderschap
    18 september 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek Praten met reuzen leert de Vlaamse communicatie-expert Noël Slangen ons hoe wij moeten omgaan met echte topmensen, de zogenaamde ‘reuzen’. ‘Je kunt dit boek vergelijken met de receptenboeken die veel topkoks tegenwoordig publiceren. In feite bied ik de lezer een blik in de keuken.’
    recensie
    Algemeen management
    14 september 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Het is dit jaar erop of eronder, schrijven auteurs Maarten van der Pas en Robert van den Oever in hun boek over het negen jaar geleden heropgerichte Nederlandse automerk Spyker. Ze kunnen zich nauwelijks voorstellen dat medeoprichter Victor Muller erin slaagt nog meer geld aan te trekken voor de zieltogende autofabrikant. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat Muller er toch weer in slaagt het bedrijf overeind te houden.
    recensie
    Leiderschap
    9 september 2009
    Hans van der Klis
    4-5 minuten leestijd
    In haar binnenkort te verschijnen boek Wisseling van de macht pleit Mildred Hofkes ervoor organisaties niet alleen te evalueren op de financiële resultaten maar ook op de reputatie van hun bedrijf. ‘Ik wil bestuurders laten nadenken over de vraag hoe zij waarde kunnen toevoegen voor alle stakeholders van hun bedrijf.’
    recensie
    Verandermanagement
    4 september 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    In Wat hebben ze nú weer bedacht?! schrijft communicatieadviseur Johanna Kroon dat veranderingen binnen organisaties meer kans van slagen hebben als het management meer aandacht zou besteden aan de relatie met de mensen die met de veranderingen te maken krijgen. ‘Het motto is: relatie eerst, veranderdoelen daarna’, zegt Kroon.
    interview
    Marketing
    27 augustus 2009
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    In zijn boek Van Experience naar Challenge Economy lanceert Herman Lier, docent marketing op de NHTV Hogeschool in Breda, een opvolger voor de veelgeprezen Experience Economy van Joseph Pine en James Gilmore: de Challenge Economy. ‘In de beleveniseconomie zijn we de afnemers vergeten’, is de overtuiging van Lier. ‘Mensen willen betekenis ontlenen aan de dingen die zij doen en kopen.’
    recensie
    Algemeen management
    21 augustus 2009
    Hans van der Klis
    3-5 minuten leestijd
    Improviseren doe je met een spier en die kun je trainen, is de overtuiging van Alieke van der Wijk en Henk van der Steen, trainers en theatermakers bij Troje Training & Theater. Zij hebben hun kennis en ervaring gebundeld in een boek, Werk in uitvoering, over de kracht van improviseren op de werkvloer.
    recensie
    Algemeen management
    17 augustus 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    De nieuwe Leen Zevenbergen komt eraan. Op 31 augustus verschijnt ’t Is groen! (en groener wordt het niet), de opvolger van het Managementboek van het jaar van 2007, En nu laat ik mijn baard staan! Het is wederom een boek waarmee hij mensen wil inspireren. ‘Het lijkt soms wel alsof mensen het prettiger vinden om hun droom te koesteren dan hem werkelijkheid te laten worden’, zegt hij. ‘Ik wil die mensen in beweging brengen.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden