OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 6 van 473 resultaten
interview
Marketing
12 februari 2020
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Lachen is gezond, ook in het contact met klanten. In zijn nieuwe boek Thuis ben ik niet zo leuk! biedt Jos Burgers zijn lezers een stoomcursus humor in zakelijke contacten, inclusief de do's en don'ts. ‘Het effect van humor moet altijd het uitgangspunt zijn. Humor is een middel, geen doel.'
interview
Algemeen management
27 januari 2020
Hans van der Klis
9-12 minuten leestijd
Joep Schrijvers, schrijver van de bestseller Hoe word ik een rat?, is al zeven jaar bezig met een alomvattende studie naar hoe wij in de westerse wereld aankijken tegen leiderschap. In de achtentwintig eeuwen die sinds Homerus verstreken zijn, hebben de opvattingen uit de Klassieke Oudheid weinig aan waarde ingeboet. De literatuur van de laatste 25 jaar staat in een lange, rijke traditie.
interview
Algemeen management
26 november 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met zijn nieuwe boek Het grote gevecht, over de duurzaamheidsambities van Unilever CEO Paul Polman, heeft Jeroen Smit weer een van de grote onderwerpen van deze tijd te pakken. ‘Na twee keer een boek te hebben geschreven over hoe het niet moet, wilde ik nu eens een boek maken over hoe dan wel.'
interview
Ondernemen
22 oktober 2019
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Eindelijk is er een opvolger verschenen van De prooi, de bestseller die journalist Jeroen Smit schreef over de bijna-ondergang van ABN Amro uit 2008. Het grote gevecht, zijn nieuwe boek, gaat over de gefnuikte ambities én het eenzame gelijk van Paul Polman, CEO van Unilever van 2009 tot en met 2018. Weer zit Jeroen Smit op de huid van de tijd.
interview
Ondernemen
23 september 2019
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Je kon de laatste jaren haast geen managementboek openslaan of Nokia werd van stal gehaald als voorbeeld van een bedrijf dat ten onder ging omdat het zich niet wist aan te passen aan de nieuwe tijden. Risto Siilasmaa, voorzitter van de Raad van Bestuur die Nokia door een gigantische transformatie leidde, heeft nu zelf zijn verhaal op papier gezet in het boek De veerkracht van Nokia.
interview
Strategisch management
25 juni 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Strategie-expert Camilla van den Boom helpt bedrijven sterker, slimmer en sneller te worden in de grillige wereld van nu. Niet met behulp van een strategie die jaren kost om te bepalen en uit te rollen, maar door elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal nieuwe stappen te zetten om hun doel te halen.
interview
Algemeen management
13 mei 2019
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Alles transactie van Chiel Liezenberg, Douwe Lycklama en Shikko Nijland is uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2019. Dat maakte de voorzitter van de jury Pierre Spaninks op 18 april bekend tijdens het zestiende Managementboekengala in The Boat House in Rotterdam.
nieuws
Internet en social media
19 april 2019
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Alles transactie van Chiel Liezenberg, Douwe Lycklama en Shikko Nijland is uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2019. Dat maakte de voorzitter van de jury Pierre Spaninks gisteren bekend tijdens het zestiende Managementboekengala in The Boat House in Rotterdam.
nieuws
Personeelsmanagement
18 april 2019
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Ali B. als medeauteur van een managementboek? Lector HRM Karin Manuel heeft een jaar lang achter Ali Bouali aangejaagd om zijn specifieke manier van talent scouten en ontwikkelen in een boek te kunnen verwerken. Gisteren was de presentatie van het boek, Talent Centraal, in KAF in Almere.
interview
Marketing
9 april 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In haar nieuwe boek Extreem klantgericht legt auteur en spreker Daniëlle de Jonge – naast het commerciële aspect - veel nadruk op het belang van maatschappelijke impact. ‘Zeventig procent van de Nederlandse klanten – zowel zakelijk als consumenten – verwacht dat een leverancier iets doet aan maatschappelijke impact.’
nieuws
27 maart 2019
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Managementboekenuitgeverij Vakmedianet is een Engelstalig
fonds gestart. Het streven is dit jaar vijftien titels uit te brengen, zowel
vertaalde managementboeken als oorspronkelijk Engelstalige boeken. Het fonds
gaat verder onder de naam Management Impact.
interview
Psychologie
1 maart 2019
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Voor haar werk als journalist las Dominique Haijtema honderden boeken over zakelijk en persoonlijk leiderschap. Maar toen zij enkele jaren geleden de diagnose epilepsie kreeg, begreep zij dat de wereld minder maakbaar is dan zij dacht. De zelfhulpboeken gingen de deur uit. Ze schreef een boek over haar nieuwe inzichten, Nooit meer een zelfhulpboek.
interview
Algemeen management
26 februari 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met Foute besluiten heeft de consultant Wim van Hennekeler een ietwat dwars boek geschreven. Het is geen how-to, hij presenteert ook geen model: hij probeert vooral bewustzijn te creëren over de onderliggende patronen bij foutieve besluitvormingsprocessen. ‘Het is niet zo gek om af en toe je toon een beetje te matigen.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Zet je agenda vol met een gedetailleerde takenlijst, beperk het gebruik van e-mail tot een paar momenten per dag en je stress verdwijnt als vanzelf. Hoe dat werkt, leg de dertigjarige Rick Pastoor uit in zijn boek Grip. ‘De meeste mensen laten zich leiden door de waan van de dag, zonder na te denken over wat zij werkelijk willen doen’, zegt hij.
recensie
Algemeen management
15 januari 2019
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
In het boek Verandermanagement veranderd houden Wouter en Steven ten Have en hun medeauteurs Anne-Bregje Huijsmans en Maarten Otto een vurig pleidooi voor evidence-based verandermanagement. Naar hun mening maken te veel managers en consultants bij veranderinitiatieven gebruik van managementconcepten en –ideeën zonder zich bezig te houden met de vraag in hoeverre deze concepten en ideeën werkelijk het beoogde effect hebben.
interview
Algemeen management
26 oktober 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Bestsellerauteur Annegreet van Bergen heeft na Gouden jaren, waarvan sinds 2014 300.000 exemplaren over de toonbank gingen, een nieuw boek geschreven: Het goede leven, over de enorme rijkdom die de economische groei sinds de jaren vijftig heeft meegebracht.
recensie
Algemeen management
17 oktober 2018
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Al in zijn oratie in 2000 gebruikte Jaap Boonstra de spelmetafoor voor veranderingen in organisaties en ook in de rest van zijn werk zijn er regelmatig toespelingen op te vinden. Geen wonder dat hij deze metafoor heeft gebruikt voor zijn boek Veranderen als samenspel, waarin hij al zijn kennis en ervaring over het veranderen en vernieuwen van organisaties heeft verwerkt.
nieuws
Algemeen management
28 september 2018
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Het nieuwe boek van bestsellerauteur Annegreet van Bergen is uit: Het goede leven, over de enorme rijkdom die de economische groei sinds de jaren vijftig heeft meegebracht. ‘Veel mensen zijn het zicht verloren op hoe uniek de situatie is waarin wij leven.’
interview
Verandermanagement
24 september 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met hun nieuwe boek Verandermanagement veranderd gooien Wouter en Steven ten Have de knuppel in het hoenderhok: wat klopt er nu eigenlijk van al die aannames en claims waarmee verandermanagers, adviseurs en consultants hun werk doen en rechtvaardigen?
interview
Verandermanagement
24 september 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek, Veranderen als samenspel, maakt Jaap Boonstra gebruik van de metafoor van het spel om mensen te betrekken bij veranderprocessen. ‘Dit boek zie ik eigenlijk als een uitnodiging aan mensen om zelf speler te worden en er iets moois van te maken.’