OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 7 van 473 resultaten
interview
Ondernemen
12 juli 2018
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Twee jaar na het Handboek betekenisvol ondernemen schreef Kees Klomp samen met Nadine Maarhuis een nieuw boek over de betekeniseconomie, Pioniers van de nieuwe welvaart. Een veel praktischer boek, waarin de auteurs aan de hand van inspirerende voorbeelden laten zien hoe idealistische ondernemers het hoofd boven water kunnen houden in ons huidige, perverse economische systeem.
interview
Verandermanagement
26 juni 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In het boek Over Hoop heeft de freelance schrijver en toekomstontwikkelaar Anne Pastors het gedachtegoed van Cees Zwart beschreven. Zwart, een van de mensen die in Nederland aan de basis staan van de managementadviespraktijk, ziet tot zijn genoegen dat de wereld in beweging is.
interview
Leiderschap
19 juni 2018
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In zijn bestseller Hoe leiders denken doet de Deense auteur Rasmus Hougaard uit de doeken hoe je in deze hectische tijden je team naar uitzonderlijke resultaten kunt leiden. Hij houdt een pleidooi voor de MSC-leider, de leider die zich laat leiden door mindfulness, onbaatzuchtigheid (selflessness) en compassie. ‘Elke leider moet zich afvragen wie hij wil zijn en welke bijdrage hij wil leveren.’
interview
Advisering
9 juni 2018
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
In Queeste naar goed werk onderzoekt Manon Ruijters, hoogleraar leren, ontwikkelen en gedragsverandering, wat ‘goed werk’ betekent voor professionals en hoe je een lerende organisatie vorm kunt geven. Het blijkt een ingewikkelde zoektocht, die nog geen eenduidig antwoord oplevert.
interview
Marketing
6 juni 2018
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Het concept The day after tomorrow kennen we al van Peter Hinssen en Steven Van Belleghem (Customers the day after tomorrow). Hun netwerkpartner Rik Vera, CEO van nexxworks, heeft het schema nu toegepast op de vraag wat managers kunnen doen in de veranderende wereld, Managers The Day After Tomorrow. ‘De one-million-dollar question heb ik expres uit mijn boek gelaten.’
interview
Coaching en trainen
10 april 2018
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Twaalf jaar na Het Groot Werkvormenboek hebben Sasja Dirkse-Hulscher, Angela Talen en Maaike Kester een tweede editie geschreven, Het Groot Werkvormenboek deel 2. Een noodzakelijke aanvulling, stelt het drietal.
interview
Algemeen management
5 april 2018
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Ruim tien jaar na de verschijning van van Kloteklanten 1.0, met een update 2.0 in 2013, is Egbert Jan van Bel terug met een geheel nieuw boek: Kloteklanten 3.0. Aan de hand van de ervaringen van vijf winnaars van de prijs voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland concludeert Van Bel dat ware klantvriendelijkheid stevig ingebed moet zijn in de bedrijfscultuur. ‘Een fout rechtzetten is moeilijker dan tien jaar geleden.’
interview
Ondernemen
14 maart 2018
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Altijd maar weer die succesverhalen: journalist Miloe van Beek vond ze niet altijd even interessant. Voor het tijdschrift Sprout schreef ze een rubriek over de fouten en mislukkingen waarmee ondernemers ook te maken hebben. Die stukken vormen de basis van haar boek Yes! I screwed up. ‘Ik wil ondernemers meer realiteitszin bijbrengen.’
interview
Marketing
27 februari 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met het lijvige Content! Zuurstof voor je klanten laat Antal de Waij zien wat hij als contentmarketeer in huis heeft. Het is een geslaagde showcase, een boek met website én chatbot, die een compleet overzicht biedt van het vakgebied.
interview
IT-management / ICT
24 januari 2018
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De Data-economie schrijft hoogleraar Viktor Mayer-Schönberger dat big data de rol van geld en prijs gaat overnemen als belangrijkste indicator voor de markt. Bedrijven die als een marktplaats opereren, blijken veel beter te functioneren dan de traditionele hiërarchisch gestructureerde ondernemingen. Maar die ontwikkeling is niet zonder gevaar, zegt hij. Het gebruik van big data moet aan strakke regels worden onderworpen.
nieuws
Strategisch management
23 januari 2018
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Het knetterde flink tijdens de avond die uitgeverij Maven Publishing had georganiseerd ter gelegenheid van de verschijning van het nieuwe boek van Viktor Mayer-Schönberger, De Data-economie. Volgens Maxim Februari gaat Mayer-Schönberger in zijn boek volledig voorbij aan de meer fundamentele kwesties over big data en algoritmes: van wie zijn de data eigenlijk?
nieuws
Marketing
11 januari 2018
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De boekpresentatie moest en zou in Carré plaatsvinden, dat was zo ongeveer de belangrijkste eis bij het zoeken van een uitgever. En dus werd het Carré. Het is tekenend voor de ambities van Guy van Liemt en Gert Koot met hun nieuwe handboek Marketingcommunicatie in 14 stappen, onlangs verschenen bij Noordhoff.
interview
Organisatiekunde
2 januari 2018
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Organisaties staan in toenemende mate open voor de circulaire economie, maar hoe kunnen zij hun ambities handen en voeten geven? Een team van vijf auteurs, onder wie Dionne Ewen en Guido Braam, schreef een handleiding voor organisaties die ernst willen maken met het verkleinen van hun impact op het milieu.
interview
Organisatiekunde
27 november 2017
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
We roepen met z’n allen heel hard dat we af willen van de controledwang en bureaucratie, maar is dat wel echt zo? Thijs Homan heeft zijn twijfels. In zijn In control? zet hij vraagtekens.
interview
Marketing
23 november 2017
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
We bevinden ons in een nieuwe fase van de digitale evolutie, schrijft Steven Van Belleghem in zijn nieuwe boek Customers the day after tomorrow. Artificiële intelligentie gaat de komende jaren een gigantische invloed hebben op de relatie met klanten. ‘We krijgen binnen afzienbare tijd faster than real time customer service, de hyperpersonalisatie en een ongekend gebruiksgemak.’
nieuws
Organisatiekunde
4 november 2017
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Lange tijd is de circulaire economie het domein van idealisten geweest, maar daar komt zo langzamerhand verandering in. De Stichting Management Studies heeft een boek uitgebracht met de best practices van 32 organisaties, van grote ondernemingen tot veelbelovende startups.
interview
Organisatiekunde
2 november 2017
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Dick Theisens schreef drie kloeke boeken over Lean en Six Sigma, die inmiddels wereldwijd worden gebruikt voor certificeringsprogramma’s van vooraanstaande opleidingsinstituten. Theisens, directeur van Symbol BV en Master Black Belt, leerde de technieken in de praktijk en besloot zich later in de theorie te verdiepen. ‘De grootste verbetermogelijkheden liggen bij organisaties waar het management het hardst roept dat het al heel goed loopt.’
recensie
Algemeen management
16 oktober 2017
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
We zijn aan het begin van de derde fase van de digitale evolutie aanbeland. Na de vrije verspreiding van informatie en de komst van mobiele technologie en andere communicatiemiddelen, krijgen we nu te maken met de doorbraak van de artificiële intelligentie en verdere automatisering. In zijn boek Customers the day after tomorrow onderzoekt Steven Van Belleghem welke invloed deze nieuwe technologieën zullen hebben op de klantrelatie.
interview
Algemeen management
16 oktober 2017
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
We roepen met z’n allen heel hard dat we af willen van de controledwang en bureaucratie, maar is dat wel echt zo? Thijs Homan heeft zo zijn twijfels. In zijn nieuwe boek In Control? zet hij vraagtekens bij de ‘blije boeken’ die verschijnen over zelfsturing en andere nieuwe vormen van organiseren. Zijn sympathie gaat juist uit naar de activistische doener die echt iets weet te bereiken.
interview
Marketing
11 oktober 2017
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
We bevinden ons in een nieuwe fase van de digitale evolutie, schrijft Steven Van Belleghem in zijn nieuwe boek Customers the day after tomorrow. Artificiële intelligentie gaat de komende jaren een gigantische invloed hebben op de relatie met klanten. ‘We krijgen binnen afzienbare tijd faster than real time customer service, de hyperpersonalisatie en een ongekend gebruiksgemak.’