OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 9 van 473 resultaten
interview
Persoonlijke effectiviteit
28 juni 2016
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
De docent neurowetenschappen – en medewerker van Managementboek Magazine - Ger Post veegt in zijn nieuwe boek Stalen zenuwen de vloer aan met de mythe dat de grootste sporters boven zichzelf kunnen uitstijgen wanneer zij onder druk staan. Wat je wel helpt wanneer je moet presteren, is de druk na te bootsen in je voorbereiding.
interview
Persoonlijke effectiviteit
17 juni 2016
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Hoe gemakkelijk je informatie verwerkt hangt niet af van je leeftijd of je intelligentie, maar van de methode die je gebruikt, stelt de psycholoog Mark Tigchelaar in zijn boek Lezen, weten en niet vergeten. Bovendien helpt het niet dat wij alle informatie tegenwoordig van een scherm tot ons nemen. Tigchelaar, zelfs dyslectisch, heeft een methode ontwikkeld die ons helpt datgene wat wij lezen veel beter te onthouden: de UseClark-methode.
interview
Non-profit
23 mei 2016
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Tijdens het Managementboekengala op de SS Rottterdam is De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer bekroond tot Managementboek van het Jaar 2016. ‘Een boek waar je volgens de jury helemaal ingezogen wordt, en waarvan je zegt als je het aan het einde dichtslaat: ik wil meer’, zei juryvoorzitter Mirella Visser.
interview
Organisatiekunde
29 april 2016
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Uit verwondering over hun merkwaardige verdoezelende taalgebruik begon Joop Swieringa jaren geleden met het verzamelen van de typische uitdrukkingen die managers gebruiken. Maar in plaats van een eenvoudig ‘bureaucratisch woordenboek’, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, heeft hij er een Inburgeringscursus voor managers van gemaakt. ‘Managers gebruiken taal om macht uit te oefenen.’
nieuws
Organisatiekunde
22 april 2016
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Tijdens het Managementboekengala op de SS Rottterdam is De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer bekroond tot Managementboek van het Jaar 2016. ‘Een boek waar je volgens de jury helemaal ingezogen wordt, en waarvan je zegt als je het aan het einde dichtslaat: ik wil meer', zei juryvoorzitter Mirella Visser.
recensie
Algemeen management
2 februari 2016
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
In september 2013 trokken Peter Hinssen, Harry Demey en Steven Van Belleghem voor het eerst met een gezelschap van zo’n twintig topondernemers, CEO’s en politici naar Silicon Valley, met als doel het geheim van het succesvolle ondernemingsklimaat te ontrafelen.
interview
Marketing
23 november 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Wat is het geheim van Silicon Valley? En kun je de dadendrang van dit Amerikaanse innovatiewalhalla ook vertalen naar de Europese situatie? Steven Van Belleghem nam twee jaar geleden voor het eerst twintig ondernemers en managers mee op studiereis naar Silicon Valley en kwam met een tastbaar resultaat terug.
interview
Werk en loopbaan
26 oktober 2015
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Freek van Kraaikamp (30) benadert het onderwerp solliciteren in zijn Zou jij jezelf aannemen? een stuk luchtiger dan we gewend zijn. Met een mix van anekdotes en prikkelende stellingnames probeert hij sollicitanten uit hun tent te lokken. ‘Eigenlijk moet je je na de vierde mislukte sollicitatie al afvragen of je het niet beter op een andere manier zou kunnen aanpakken’, zegt hij.
nieuws
Algemeen management
26 oktober 2015
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Aubrey C. Daniels, grondlegger van OBM (organizational behavior management), was voor een korte promotietournee op bezoek in Nederland. Krijgt OBM ook in Nederland voet aan de grond? Aan zijn volgelingen zal het niet liggen.
nieuws
Economie
22 oktober 2015
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
De bestseller Gouden jaren van onze columniste Annegreet van Bergen is een van de zes genomineerden voor de NS Publieksprijs, de jaarlijkse prijs voor het populairste boek. Met een ouderwetse kettingbrief – per mail – hoopt uitgeverij Atlas Contact stemmen te werven in de concurrentiestrijd met de andere genomineerden.
interview
Verandermanagement
18 juni 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Met de bundel Spannend veranderen neemt Léon de Caluwé afscheid als hoogleraar Advieskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam én van Twynstra Gudde, het adviesbureau waarvoor hij jarenlang werkzaam was. ‘Ooit, in Amerika, heb ik gezegd dat ik tot de tien beste consultants van Nederland wilde gaan behoren. Daar ben ik wel in geslaagd, denk ik.’
interview
IT-management / ICT
13 mei 2015
Hans van der Klis
12-16 minuten leestijd
Omnichannel in retail van de Vlaamse marketingprofessor Gino Van Ossel is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2015. De bekroning van het debuut van Van Ossel was het hoogtepunt van het twaalfde Managementboekengala in De Rode Hoed in Amsterdam, op 23 april jl. Van Ossel was trots: ‘Ik ben diep in de praktijk van de beschreven ondernemingen gaan zitten, zowel van bedrijven die succesvol zijn in hun omnichannelstrategie als van bedrijven die dat niet zijn. Dat heeft echt nieuwe inzichten opgeleverd.’
nieuws
Marketing
24 april 2015
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Omnichannel in retail, het eerste boek van Gino van Ossel, is bekroond als Managementboek van het Jaar 2015. De marketingprofessor van de Vlerick Business School is de eerste Vlaming die deze prijs krijgt. ‘Het is bijna een jaar geleden dat het boek is verschenen, dus de bekroning laat zien dat er iets van blijvende waarde in het boek zit’, zegt Van Ossel. ‘Daar ben ik heel blij om.’
interview
Algemeen management
11 maart 2015
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Vastgoedtycoon en luchtvaartondernemer Erik de Vlieger was hard op weg de Nederlandse Richard Branson te worden, totdat het Openbaar Ministerie hem op de korrel nam voor een afpersingszaak. Onterecht, bleek later. Hij kreeg een excuusbrief van het OM en werd gezuiverd van alle blaam. Maar de schade was al geleden: minimaal 80 miljoen euro lichter heeft hij nu een autobiografie geschreven: Tot hier en nu verder. ‘Ik zit soms tegen het hysterische aan.’
interview
Internet en social media
24 februari 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
De wereld is fundamenteel aan het veranderen, schrijft Cor Molenaar, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, in zijn nieuwe boek Kijken, kijken ... anders kopen. Technologische doorbraken, demografische ontwikkelingen en een ander bestedingspatroon zetten onze winkels voor het blok: ze kunnen zich aanpassen of ze moeten ermee stoppen. ‘We zijn in de fase van de totale integratie van online en fysiek terechtgekomen.’
nieuws
Strategisch management
20 februari 2015
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Het boek Customer Innovation van de Vlaamse hoogleraar Marion Debruyne is bekroond als CMI Management Book of the Year in de categorie Innovation and Entrepreneurship. ‘Misschien is het mijn Vlaamse bescheidenheid, maar ik was al heel blij dat ik genomineerd was.’
nieuws
Economie
10 februari 2015
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Annegreet van Bergen, columnist van Managementboek Magazine, kan haar geluk niet op: begin februari is bij boekhandel Paagman in Den Haag het 100.000ste exemplaar van haar bestseller Gouden jaren verkocht. ‘Ik heb altijd geweten dat het een goed boek zou worden, maar van zo’n succes kun je alleen maar dromen.’
preview
Marketing
26 januari 2015
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De verschijning van het nieuwe boek van Cor Molenaar, Kijken, kijken ... anders kopen, gaat een echt mediaevent worden. Zowel Mediamarkt als De Bijenkorf, twee van de winkels die volgens Molenaar uitstekend inspelen op het veranderende winkelgedrag, geven acte de présence tijdens de persconferentie op 10 februari.
interview
Organisatiekunde
23 januari 2015
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
We voelen wel dat de manier van besturen in Nederland anders moet, maar we weten niet goed hoe we dat in woorden moeten uitdrukken, stelt professor Hans Strikwerda in Bespiegelingen over governance, bestuur, management en organisatie in de 21e eeuw. ‘Als je kijkt naar hoe de avant garde onder de CEO’s in Amerika het aanpakt, dan blijken dat buitengewoon abstracte en holistische denkers te zijn en ze zoeken de complexiteit op.’
interview
Reclame en verkoop
16 januari 2015
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met zijn managementroman Creëer een band met je klant wil zelfstandig adviseur Bart Groothuis professionals met een hekel aan verkopen leren beter om te gaan met hun klanten. ‘Ik dacht vroeger ook vanuit mijn vakkennis, maar ik heb in mijn carrière veel geleerd van verkopers, die juist denken vanuit de relatie met de klant’, zegt hij.